Miksi en jaksa yhtään puhua puhelimessa
Kuulumisten vaihto puhelimitse, vaikka hyvän ystävänikin kanssa, tuntuu lähes aina askareelta, joka on pakko suorittaa, mutta josta en saa mitään. Olen puhelun jälkeen väsynyt, enkä nykyään juuri soita kenellekään. Laitan ennemmin viestin ja sovin tapaamisen, sillä saman ihmisen kanssa kasvotusten jutellessa saan tapaamisesta iloa ja energiaa, kun taas puhelimessa energiani valuu jonnekin. Olen tästä johtuen myös melko väkinäinen ja tylsä puhelinkumppani, kun taas livenä olen melko ulospäinsuuntautunut ja syvällinen keskustelija. Huomaan, että minun on myös vaikea muistaa puhelimessa minulle kerrottuja kuulumisia, koska en ilmeisesti jaksa kiinnittää niihin riittävästi huomiota.
Olen aina tuntenut tästä huonoa omaatuntoa, mutta yritän viimein opetella hyväksymään itseni, kun en tästä kerran muuksi muutu. Puhelimessa puhuminen ei sinänsä ahdista, eli voin soitella ja hoitaa asioita puhelimessa, kun kyse nimenomaan on jonkin asian, eikä sosiaalisten suhteiden hoitamisesta. Soittelen myös työssäni asiakkaille ja tällöin jossain määrin jopa nautin puhelimessa puhumisesta.
Onkohan tämä tuttua kellekään muulle?
Kommentit (5)
Onko kellään muulla mitään sanottavaa (ehkä joku, joka olisi vanhempi kuin 13 ja hallitsisi luetun ymmärtämisen?)
Aivan niinku minun näppikseltä olis.
T: Kohtalotoveri
Nostan tän vanhan ketjun, koska on ihan samoja fiiliksiä. En vaan millään jaksa yli 10min puheluita.
eikö ketään muita rasita puhelimessa puhuminen?
Rasittaa! En soita kenellekään jos ei ole oikeasti asiaa tai sovita tapaamisesta tms.
Puolison kanssa eri asia, saattaa mennä vaikka tunti toisinaan puhelimessa. Siis jos on toinen reissussa tai ei olla muutamaan päivään nähty kunnolla. (Omat asunnot.) Silloin kuulumiset kiinnostelee. 

Töissä myös jonkin verran soittelen, mutta se on asioiden hoitoa, ei turhaa kuulumisten vaihtoa. Myös puhelinpalaverit on ok, kun niissä puhutaan 98% asiaa. 

Silti tykkään tavata kavereita face to face. Samaistun sinuun, ap!
lol kuka enää soittaa vuonna 2019
whatsapp on keksitty. heräisit säkin tähän päivään