Jos minulla olisi vauva, olisin aina valmis heräämään itkuun, enkä valittaisi väsymystä
Kestin kyllä koiranpennunkin yövinkumiset ilman että väsyin tai raivosin koiralle. Ja koira oli vielä ns. vaikea, heräsi kaksi kertaa yössä ja täytyi käyttää pissalla (kerrostalosta)
Ihmettelen että niin moni vanhempi väsyy vauvaan. Kyllä siihen yöheräilyyn tottuu.
Kommentit (20)
Ei, sulla on nyt ihan väärä ajatus! Alussa se heräily ei ole niin raskasta, varsinkaan, jos imettää (hormonit auttavat nukahtamaan ja parantavat unenlaatua). Mutta keskimäärin siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa syödä kiinteitä, niiden hormonien vaikutus heikkenee, ja yöheräämiset alkavat väsyttää. Eli niihin ei juuri ei totu. Mutta et kai sä nyt tätä avausta tosissasi tehnytkään?
Heh heh. Prinsessa joutui heräämään oikein kaksi kertaa yössä ja luulee nyt olevansa joku superäiti.
No jos sä oot muutenkin maniassa päivät pitkät niin ei varmaankaan ongelma herätä, kun ei nukuta muutenkaa.
Mikä pyhimys. Nukuppa vuosi heräten puolen tunnin tai tunnin välein ja tule uudestaan kertomaan miten meni. On ihan fakta ettei ihmisen keho eikä mieli kestä tuollaista kovin hyvin.
Okei. Meidän 8kk vauva nukkuu yöllä yhden kolmen tunnin pätkän ja sitten heräilee tunnin välein. Kyllähän tämän jaksaa kun on pakko, mutta väsymys on melkoinen.
Ja kahdella vanhemmalla oli ihan sama. Reilun vuoden ikäisinä alkoivat nukkua, ehkä tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Heh heh. Prinsessa joutui heräämään oikein kaksi kertaa yössä ja luulee nyt olevansa joku superäiti.
Kaksi kertaa yössä on kyllä melkoista luksusta!
käytin koiraa 21 kertaa yössä pissalla aikanaan kun opeteltiin sisäsiistiksi....
Kiva, että olet positiivisella mielellä vauvan yöheräämisistä. Ei siihen oikeastaan voikkaan valmistautua etukäteen.
Vauvan kanssa tärkeintä on nukkua silloin, kun vauvakin nukkuu. Silloin jaksaa, vaikka joutuisi heräämään viisi kertaa yössä. Tätä moni tuore äiti ei ymmärrä.
Että semmonen provo. Hyvin uppoo, 5/5.
Jaa että kaksi kertaa yössä. Voi lapsi kulta, otahan vähän nyt selvää asioista ennenkuin alat hinkumaan vauvoja.
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että olet positiivisella mielellä vauvan yöheräämisistä. Ei siihen oikeastaan voikkaan valmistautua etukäteen.
Vauvan kanssa tärkeintä on nukkua silloin, kun vauvakin nukkuu. Silloin jaksaa, vaikka joutuisi heräämään viisi kertaa yössä. Tätä moni tuore äiti ei ymmärrä.
Ei taida olla ymmärryksestä kiinni. Ite olin vauvan kanssa niin stressaantunut ja yliväsynyt, etten kertakaikkiaan pystynyt nukahtamaan kun sain vihdoin vauvan päiväunille. Makasin sohvalla sydän hakaten, ja päässä pyöri vaan, että kohta se taas herää. Mullekin kaikki tolkutti, että nukut yhtä aikaa vauvan kanssa, niin jaksat. Just, olisivat antaneet nuijanukutuksen sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla ymmärryksestä kiinni. Ite olin vauvan kanssa niin stressaantunut ja yliväsynyt, etten kertakaikkiaan pystynyt nukahtamaan kun sain vihdoin vauvan päiväunille. Makasin sohvalla sydän hakaten, ja päässä pyöri vaan, että kohta se taas herää. Mullekin kaikki tolkutti, että nukut yhtä aikaa vauvan kanssa, niin jaksat. Just, olisivat antaneet nuijanukutuksen sitten.
Sama homma minulla. Ärsytti ja ärsyttää yhä tuommoisesta lässyttäjät.
Vierailija kirjoitti:
Ja muut lapset jätetään vaan olemaan, kun äiti nukkuu ja isä on töissä. Joopajoo.
Pahimmillaan tyttö heräsi läpi yön 20min välein yli 4kk. Lopulta rauhoittui hiukan kun saatiin allergiaruuat kuntoon mutta pahimmassa heräämis/valvomiskausina olin lähellä psykoosia väsymyksen takia. Harkitsin jopa itsemurhaa kun en saanut nukkua.
Siinä kuule asenteella ei oo mitään tekemistä kun heräät 2v puolen tunnin-tunnin välein ja elimistö alkaa pettämään, laihdut luurangoksi ja sydän oireilee sekä mielenterveydestä ei oo enää tietoakaan. Autolla ajosta turha haaveillakkaan kun näet näkyjä ja poljet jarrua kokoajan ja stop-risteyksessä nukut rattiin.
Koiranpennun kanssa ei kuitenkaan tarvitse kovin montaa kuukautta heräillä yöllä.
Vauvan kanssa ei välttämättä riitä se kaksi herätystä yössä, ja se voi jatkua kuukausia, jopa yli vuoden.
Minulla on kokemusta vauvasta, joka heräsi aluksi kaksi kertaa tunnissa syömään. Silloin harvoin kun hän nukkui yli 2 tuntia putkeen, heräsin itse ihmettelemään, että eikö hän herääkään. En muista, kuinka kauan tätä kesti, mutta tämä kyseinen lapsi heräsi (ja herätti minut) vähintään kerran yössä 2,5 vuotiaaksi asti.
Kuinka pitkään koiranpentua pissatetaan öisin? Kestääkö koiranpennun pissatus yhtä pitkään kuin imetys? En tiedä tätä, kun ei ole ollut koiraa.
Sen muistan, että koliikkivauvan rytmi oli jotakuinkin seuraava noin 4,5 kk:
00-01 itkua. Itku oli hieman vaimeampaa, jos käveli, lauloi ja heijasi vauvaa.
01-2 vauva nukkui
02-02.30 imetys.
2.30-3 vauva nukkui. Juuri kun itse nukahti, niin vauva heräsi.
3- 4.30 vauva itki. Muista kövely, heijaus.
4.30-5 imetys
5- 6.30 vauva nukkui. Itse nukahti, niin että ehti nukkumaan 30-60min.
6.30- 7.30 itkua.
7.30- 8 imetys
8-9 vauva nukkui
9-10 itkua
10.00- 10.45 imetys
10.45- 11.15 itkua
11.15-13 vauva nukkui piiitkät unet
13- 14 itkua
14-14.45 imetys
14.45-16 itkua
16-18 toiset piiiiitkät unet
18 -18.30 imetys
18.30- 19 vauva nukkui
19-20 itkua
20-21 vauva nukkui
21-21.30 itkua
21.30-22 imetys
22-00 vauva nukkui kolmannet piiiiitkät unet
Enkä menettänyt hermojani tai huutanut vauvalle. Nimeni kyllä unohdin muutaman kerran. Niin väsymyt olin.
Niinhän sinä luulet.