Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkään lasta täytyy tukea koulu-/opiskelutehtävissä?

Vierailija
25.04.2019 |

Meillä on lapsi, jolla on oppimisvaikeus. Koulunkäynti on ollut vaikeaa, tehtävien tekeminen työlästä ja hidasta, mutta hän on suoriutunut silti koulusta kiitettävästi. Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli 8,9 ja lukiossa saa myös loistavia arvosanoja. Aikoo kirjoittaa 3,5 vuodessa, jotta lukujärjestykseen saataisiin väljyyttä.

Lapsi ei ole kypsä asumaan yksin (ei omien sanojensa mukaan, ei psykologin eikä meidän vanhempienkaan), vaikka täyttää nyt kesällä 18 vuotta.

Jos ja kun lapsi hakee lukion jälkeen opiskelemaan, kuinka pitkään meidän vanhempien tulee auttaa esim. opiskelutehtävissä? Itse en ole kysellyt vanhemmiltani apua peruskoulun jälkeen ja muutin kotoa 19-vuotiaana. En jotenkin osaa asettua tähän tilanteeseen ollenkaan.

En tietenkään ole ajamassa omaa lastani pois kotoa, mutta pakkohan hänen on jossain vaiheessa itsenäistyä ja suoriutua tehtävistä itsekin. En ikinä kuvitellut, että joutuisin kirjoittamaan lukiolaisen historian esseetä yhdessä lukiolaisen kanssa, kun siitä ei vaan tule mitään. Mitä sitten yliopistossa/ammattikorkeakoulussa? Onko näissä tehtävissä auttaminen edelleen vanhempien tehtävä, jos lapsi asuu kotona? En halua sitäkään, ettei lapsi suoriudu kursseista tai pääse etenemään opinnoissa, jos jää junnaamaan johonkin tehtävään.

Tällä hetkellä lapsi saa lisäopetusta ja huomattavan paljon apua meiltä vanhemmilta. Miten tämän saa loppumaan, täytyyhän lapsen alkaa suoriutumaan elämästä jossain vaiheessa täysin itsenäisesti?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen itse vähän sitä mieltä, että jos lukiosta ei selviä itsenäisesti, lukio ei ole nuorelle oikea paikka. En toki tarkoita sitä, etteikö ikinä voisi auttaa, mutta se, jos koko ajan joutuu auttamaan, niin ehkä se lukio on hieman liian haastava.

Vierailija
2/2 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen itse vähän sitä mieltä, että jos lukiosta ei selviä itsenäisesti, lukio ei ole nuorelle oikea paikka. En toki tarkoita sitä, etteikö ikinä voisi auttaa, mutta se, jos koko ajan joutuu auttamaan, niin ehkä se lukio on hieman liian haastava.

Itsellänikin hieman tämänsuuntaisia ajatuksia, mutta lapsi pärjää kuitenkin toisaalta avustettuna tosi hyvin lukiossa. En oikein keksi, mitä tässä tilanteessa voisi tehdä. Hän on älykäs, eikä missään nimessä niin suuren avun tarpeessa, ettei pärjäisi lukiossa tai yliopistossa, mutta tarvitsee silti tehtävien alkuun usein apua. Sitä tässä mietin, että milloin voin sanoa, etten enää auta? Jos lapsi asuu vielä kotona, kun opiskelee yliopistossa, sanonko tylysti, että hoida itse omat esseesi tai lopeta opiskelu, jos et pysty itsenäiseen työskentelyyn?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä