Töiden aloittaminen sairasloman jälkeen ja työvuorot?
Minulla on sairaslomaa xx.xx. Saakka, eli silloinhan sairasloma päättyy yöllä klo 00.00. Kun vuorokausi vaihtuu. Työvuoroni jatkuu siis silloin tuon toisen vuorokauden puolella.
Menen työpaikalle ennen kuin vuorokausi vaihtuu ja hyppään työhön sitten kun vuorokausi vaihtuu ja sairasloma päättyy. Sitten alan työskennellä normaalisti annettujen vuorojen mukaan.
Nyt mun sijainen vaatii että minun pitäisi tulla töihin jo aikaisemmin , siis silloin kun olen vielä sairaslomalla?? Että hänen ei tarvitsisi tehdä niitä illan tunteja?
En oikein tajua hänen ajatuksenjuoksuaan. Sanoin vaan, kun hän etukäteen asiasta kyseli, että tulen töihin heti kun lääkärin määränä sairasloma päättyy. En ennen.
Kommentit (10)
Vakuutukset on kyllä voimassa sairasloman aikana työskennellessä. Jos Kela maksaa sairauspäivärahaa, niin pitää ilmoittaa Kelalle etteivät maksa päivärahaa turhaan. Kummalliselta kuulostaa tuo, että sinun pitäisi mennä töihin kesken työvuoron. Joka tapauksessa teidän esimies tekee vuorot, ei sinun sijainen.
Teetkö vain yövuoroja? Aika kelju aloittaa tuolleen keskellä vuoroa. Mutta en menisi minäkään aikaisemmin kuin vuorokauden vaihtuessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos menee töihin ennenkuin sairasloma on loppunut ja loukkaa itsensä juuri silloin, niin kuka korvaa? Saako palkkaa uuden sairasloman ajalta? Mikäli loukkaa niin että vaiva vaikuttaa myöhemmin (niska, selkä, polvi, nilkka?). , niin miten se korvataan?? Ei mitenkään. Eli siksi.
Vakuutus korvaa. Töihin saa mennä heti, kun tuntee itsensä työkuntoiseksi. Fakta.
Kaikista loogisinta olisi, että vuoro, joka alkaa sairausloman puolella, menee kokonaan sijaiselle. Sinä tekisin vasta sen vuoron, joka alkaa ensimmäisen työvuorokauden puolella. Ihme sähellystä tollanen kesken vuorojen vaihto, sijaisena en suostuisi.
Kuka teillä ne työvuorot tekee? Menet listan mukaan etkä aiemmin. Tosin jos vuoro alkaa 00 ja työvaatteissa oltava silloin, niin toki menet kuten normaalisti vaikka 23.45.
Ai sun odotetaan menevän töihin kesken vuoron? Eihän se nyt niin mene. Sanot pomolle, että tulet seuraavaan työvuoroon, jolloin et ole enää saikulla. Jos eivät usko, niin liittoon yhteys.
Tässähän on monta oikeaa vaihtoehtoa. TES tuskin ottaa tuohon kantaa, joten ratkaisevaksi jää työpaikan toimintatavat.
A) Sairausloma jatkuu sairaslomalla alkaneen vuoron loppuun asti, vaikka vuorokausi loppuu.
B) Sairausloma loppuu vuorokauden vaihtuessa, mutta sijainen tekee aloittamansa työvoron loppuun ja sairauslomalainen joutuu korvaamaan poissaolon tekemällä ylimääräisen vuoron tai sitten ei joudu
C) Sairausloma lopuu vuorokauden vaihtuessa, mutta sairauslomalainen tulee töihin vuoron alussa ja hänelle järjestetään kevyempää työtä mitä voi tehdä sairaudetaan huolimatta tervehtymisen vaarantumatta.
D) Sairauslomalainen sopii töihintulosta työvuoron alkuun ja sairausloma keskeytetään.
Vierailija kirjoitti:
Ai sun odotetaan menevän töihin kesken vuoron? Eihän se nyt niin mene. Sanot pomolle, että tulet seuraavaan työvuoroon, jolloin et ole enää saikulla. Jos eivät usko, niin liittoon yhteys.
Joutuu todennäköisesti sitten korvaamaan tekemättä jääneet tunnit tai ne vähennetään palkasta.
Jos meillä on töissä sairaana yövuoron, niin joutuu korvaamaan yötyökorvaukset tai ne vähennetään palkasta, normaalisti yötyövapaa on vähennetty työajasta ja se on huomioitu työvorolistoissa. Kun ei ole töissä, niin ei tule tienattua lyhennystä. Ensimmäisellä kerralla olin vähän ihmeissäni tästä, mutta kun sitä aikansa mietti, niin ihan oikeinhan se menee. AP:n tilanteessa mielummin menee töihin, kuin on pois ja korvaa poissaolon vuoksi tunteja.
Jos menee töihin ennenkuin sairasloma on loppunut ja loukkaa itsensä juuri silloin, niin kuka korvaa? Saako palkkaa uuden sairasloman ajalta? Mikäli loukkaa niin että vaiva vaikuttaa myöhemmin (niska, selkä, polvi, nilkka?). , niin miten se korvataan?? Ei mitenkään. Eli siksi.