Kertokaa mitä tarjota yo-juhlissa , kahvikutsut n. 40 henk.
Osa porukasta on ensin toisissa juhlissa, osa tulee vaan meille ja ovat pitkämatkalaisia.
Mitä sinä haluaisit syödä, jos sinut kutsuttaisiin?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaista: voileipäkakku, pastasalaattia, piirakkaa, pienet ruissipsit ja täyte, pienet riisipiirakat ja munavoi.
Makeaa: täytekakku, juustokakku, yo-lakkipikkuleivät, pullakranssi, kuivakakku, kaupasta valmiita keksejä.
Itse ehkä tekisin kaksi voileipäkakkua (kala ja liha), pellillisen tai kaksi kasvispiirakkaa. Täytekakkuja varmaan kaksi samanlaista, 40hlölle ei yksi riitä ja pitäisi varautua kuitenkin siihen, että kaikille riittää. Omissa juhlissani oli yo-lakkipipareita, eli vaalea täytekeksi jonka yläpuoli on dipattu puoliksi tummaan suklaaseen (lakin musta lippa) ja siihen laitettu hopeapallo esittämään lyyraa. Tämän voi oikoa ostamalla vaikka valmiita kaurakeksejä ja tekemällä vain täytteen ja koristelun. Menisin siis aika perinteisillä linjoilla, silloin pöydästä varmimmin löytyy jokaiselle edes jotakin. Allergiat huomioiden tekisin kaiken suoraan laktoosittomana, sillä se on niin helppoa. Ota huomioon juhlakalun toiveet ja ideat? On myös olemassa kirjoja, joista löytyy juhlien etiketit ja valmiit menuut resepteineen ja määrineen kahvitukseen.
Pastasalaatti on omasta mielestä vähän tunkkainen ja halpa ratkaisu, korvaisin sen raikkailla vihersalaateilla, joita olisi 2-3 eri sorttia.
Riisipiirakat ei ole myöskään juhlavaa tarjottavaa, laittaisin jotain modernimpaa.
En tajua miks pitäis tehdä jotain törkykallista ja supermodernia. Ainakin meillä juhlissa on parhaiten tehnyt kauppansa juurikin ne parjatut voileipäkakut, pastasalaatit ja itse tehdyt karjalanpiirakat :) mitä sitten ehdottaisit noiden tilalle? Miksi vihersalaattejakaan pitäisi olla montaa erilaista kun yksi hyvä on ihan riittävä ja siihen joku ruokaisampi salaatti lisäksi. Ja mitä olisi moderni tarjottava piirakoiden tilalle, väännä nyt jotain savupororuisnappeja sitten miljoona :)
Tuo on täysin totta, että pastasalaatti ja karjalanpiirakat ovat jo hieman out. Varsinkin pastasalaatti.
Pastan sijaan voi tehdä kuskus tai bulgursalaatin. Mutta niitä ei vanhempi väki syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain gluteenitonta koska olen keliaakikko. Eräs ihminen tekee aina juhliin hirvenlihasta keittoa ja se on hyvää. Sitten tietysti kakut yms gluteenittomana. Keliakiani on ihan lääkäri todennut eli ei ole mikään muotijuttu.
En yhden keliaakikon vuoksi tekisi täytekakuista gluteenittomia, koska gluteenittomat täytekakut ei erityisen hyviä ole. Mutta juustokakun tekisin ehdottomasti keliaakikoille sopivaksi myös.
Tykkäätkö kääretortuista? Gluteeniton täytekakku on helppo tehdä kääretorttupohjan ohjeella, jossa käytetään vain perunajauhoja tai lisäksi gluteenitonta jauhoseosta. Kakkupohja on tavallista kakkupohjaa vähän kuivempi, eikä rakenteeltaan yhtä sienimäinen. Kostutus voi alkuun olla hankalaa mutta kunhan siinä onnistuu, ei kakussa pitäisi juuri eroa maistaa!
En ole keliaakikko itse mutta leivoin taannoin gluteenittoman täytekakun yhtä gluteenia välttelevää vierasta varten. Ajattelin, että on mukavampaa tehdä kaikki "mahdollinen" gluteenittomana niin ei tarvitse pöytään laittaa "muistilappuja". Täytin kakun vadelmista tehdyllä rahkalla ja suklaamoussella, ehkä voimakkaan makuiset täytteet ja niiden runsas määrä sai sen gluteenittoman kakkupohjan peittymään alleen mutta ikinä ennen ei ole niin vähää täytekakusta jäljelle jäänyt!
Ei siis kannata suoraan leimata gluteenittomia pahemman makuisiksi :). Esimerkiksi Kinderpiirakka maistuu kaurajauhoihin tehtynä paljon paremmalta mitä vehnäjauhoilla leivottuna. Tämä ei ole yksin vain minun mielipiteeni. Suosittelen kyllä testaamaan jos leipomisesta tykkää ja lähipiirissä joku gluteenitonta syövä löytyy :).
Uskon toki, että täytteillä voi saada ihanan makuisen gluteenittoman kakun. Maistamissani gluteenittomissa kakuissa on ollut epämiellyttävä pohja, jota ainakaan kermat ja hillot ei ole auttaneet; mauton, turhan tiivis, joskus jopa rakeinen. Ehkä ollut tekijästä kiinni, en tiedä.
Paras täytekakkupohja tulee perunajauhoista. Tällöin se on myös gluteeniton. Olen aina tehnyt saman pohjan, vaikka ei olisi edes ketään keliaakikkoa. Älkää menkö pilaamaan täytekakkua jollain gluteenittomilla jauhoseoksilla. T: ex-kondiittori
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton leivonta on minusta niin haastavaa, että olen suosiolla tilannut konditoriasta valmiit kakut. Viimeksi tilasin toisen ison kakun gluteenittomana JA vegaanisena, ja maku oli aivan loistava. Kun vielä saat jonkun noutamaan kakut vasta juhlapäivänä, ei kylmäsäilytyskään muodostu niin ongelmalliseksi. Suosittelen ulkoistamaan tällaiset haastavammat jutut niin tulee kiva juhlapäivä pienemmällä stressillä.
Luonnostaan gluteenittomat ruoat kuten salaatit ym. pitää myös muistaa valmistaa niin puhtaassa keittiössä ja niin puhtailla välineillä, ettei kontaminaation riskiä ole. On hyvä huomata laittaa myös oma astia ja veitsi levitteille gluteenittomia varten.
Tämä nyt on turha neuvo jos teille ei tule keliaakikkovieraita, mutta itselläni on lähipiirissä monta ja olen oppinut huomioimaan nämä asiat tarjoiluissa.
Minäkin olen tuon ulkoistamisen kannalla, sillä ammattilaiset tekevät glut. ja veg. Leivonnaisista niin hyviä ettei tavallisesta erottaisi. Olen ollut konditoriassa töissä, ja moni pelaa varmanpäälle tilaamalla ihan kappalemäärällä esim. suolaista piirakkaa ja kermaleivoksia juhliinsa, kokonaisia kakkuja tms. ei yleensä siis ole pakko ostaa vaan paloinakin saa tilattua kun on vaan ajoissa liikkeellä, näin välttyy kontaminaatioriskiltäkin kun tuotteet ovat valmiiksi omassa leivosrasiassaan, ja onhan se todella huomaavaista että tarjottavat eivät eroaisi niin paljon että kermakakkua muille ja kuiva keksi keliaakikolle :)
Vierailija kirjoitti:
Olin viimeksi juhlissa, joissa oli isoissa lasikulhoissa ilman korppujauhoa tehtyjä mausteisia lihapullia (g) ja toisessa falafeleja (v) ja vieressä tabbouleh (v), jugurttikastike ja itse tehty perunasalaatti (g). Lisäksi oli vihreää salaattia, melonia, tuoretta patonkia, hummusta (v&g) ja pieniä piiraita (kuin miniquicheja kana- ja kasvistäytteillä, g). Lisäksi pöydässä oli vielä päreen päällä iso loimulohi.
Kaikille oli siis jotakin eivätkä kaikki ottaneet kaikkea, joten määrät eivät välttämättä olleet kovin suuria. Silti jäi tunne että syötävää ja valinnanvaraa oli paljon ja huomasin, että ihmiset olivat koonneet lautaselleen hyvin erinäköisiä kombinaatioita oman makunsa mukaan.
Tämä kuulostaa ihanalta tarjoilulta ja sen voi valmistella hyvissä ajoin. Lapsillekin lihapullat ja melonisiivut menevät aina.
Mun kokemus omista juhlista on, että naiset maistelevat uusia juttuja, mutta miehet lappovat tylsää ja rahvasta pastasalaattia: tricolor-pastaa keittää al denteksi, niin että jää oikeasti rapsakaksi, salamia tai metukkaa pilkkoo pieneksi, paprikaa, rucolaa, kirsikkatomaatteja pieneksi, makeita viinirypäleitä (tummia yleensä) ja sitten jokin valmis valkosipulisalaatinkastike reilulla otteella, sekaisin ja maustumaan kylmään. Kai se on tuttu ja turvallinen.
Minusta karjalanpiirakat, cocktailpiirakat ja ruissipsit yms. ovat hyviä. Munavoin rinnalle voi tehdä myös hummusta ja lohitahnaa, niin voi ite valita.
Couccoussalaatti on myös hyvää, siihen voi laittaa kasviksia, fetaa ja maustaa esim. öljyn ja mausteiden kera, tai oikotie onneen ne valmiit purkit missä on fetaa mausteliemessä.
En osaa itse leipoa täytekakkuja, niin minusta erilaiset juustokakut ovat hyviä. Kun ne pitää vuoassa tarjoiluun asti, niin niitä on helppo pinota jääkaapissa lautasten, leikkuulautojen tai tarjottimien avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain gluteenitonta koska olen keliaakikko. Eräs ihminen tekee aina juhliin hirvenlihasta keittoa ja se on hyvää. Sitten tietysti kakut yms gluteenittomana. Keliakiani on ihan lääkäri todennut eli ei ole mikään muotijuttu.
En yhden keliaakikon vuoksi tekisi täytekakuista gluteenittomia, koska gluteenittomat täytekakut ei erityisen hyviä ole. Mutta juustokakun tekisin ehdottomasti keliaakikoille sopivaksi myös.
En ole huomannut täytekakussa eroa maussa tavallisista jauhoista vs gluteenittomista jauhoista tehtynä. Hieman hauraampi on gluteenittomista jauhoista tehty pohja kyllä, tämä on mielestäni ainoa ero. Gluteeniton kakkupohja pitää jäähdyttää hyvin ennen kuin sitä leikkaa, mielellään säilyttää jopa seuraavaan päivään, niin ei murene.
Täysin puhtaaksi tuskin saa. Ravintoloissakin ne gluteenittomat ateriat valmistetaan siinä samassa keittiössä, joskin työvälineet, paistorasvat jne täytyy olla puhtaat. Keliaakikko ei voi esimerkiksi käyttää samaa levitettä, jota on gluteenileipien voitelussa käytetty. Sama seikka tulee huomioida leivonnassa käytetyn rasvan kanssa ja muistaa, että tavallisissa korppujauhoissa on gluteenia... meinasin vahingossa jauhottaa kakkuvuuan tavallisilla korppujauhoilla.
En ole mikään ammattilainen. Yksi ystäväni on keliaakikko ja hän on opettanut minua tekemään itselleen vaaratonta ruokaa ja leipomuksia. Ikinä ei ole oireita saanut, onneksi! Gluteenia välttelevien kanssa ei ole ihan yhtä tarkkaa mutta jos ei ole toisen terveydentilasta ihan varma, kannattaa pelata varman päälle.