Miten on mahdollista, että ystävä pääsee leikkaukseen SAMAN VIIKON AIKANA?
Ystävällä murtui nilkka n. Vikkko sitten, tänään sai kuulla että perjantaina leikataan.
Oonko nyt ainoa jonka mielestä tämä haisee? En tiennyt että suomessa KUKAAN pääsee leikattavaksi noin nopeasti. Itsekin olen odottanut KIIREELLISENÄ leikkausjonossa 3kk.
Epäilen siis että kaveri kusettaa ja kalastelee vain huomiota koko hommalla.
Kommentit (43)
Siis häh? Eikö tapaturmia korjata tämän nopeampaa?
Vierailija kirjoitti:
Siis häh? Eikö tapaturmia korjata tämän nopeampaa?
No murtunut nilkka ei ole mikään kuolemanvakava juttu, ei tosiaan oikeuta leikkausjonossa ohotteluun.
Varmaankin on työterveyden piirissä ja/tai vakuutukset kunnossa. Sairaanhoito on Suomessa kaksijakoinen ja epäreilu. Julkisen varassa usein pitkä jonotus ja kehno taso, yksityisellä nopeaa ja tasokasta.
Suomessa voi kuule päästä leikkaukseen vaikka samana päivänä, kun sairastuu tai sattuu tapaturma. Riippuu ihan vakavuusasteesta.
No haloo, toi viikkokin on pitkä aika odottaa murtuman korjaamista. Joku pitkäaikainen nivelrikko tms. vähän eri asia.
Itse olen päässyt leikkaukseen 9 päivää vamman jälkeen. Tämä pk-seudulla.
Varmaan riippuu ihan tapauksesta.
Täh? Minun nilkkani murtui 4.2. ja se leikattiin 5.2. ilman mitään etuilua.
Siis pääsee leikkaukseen minne, kenen lähetteellä ja kenen maksamana?
Kyllähän omalla tai vakuutusyhtiön rahoilla saa ihan sellaista palvelua kuin haluaa.
Mikäs on tämä sinun kiireellinen vakava sairautesi? Jos lääkärit on kattonu et nilkka pitää leikata mahdollisimman nopeasti niin sit leikataan. Jos vaikka on nii vinossa että luutuminen ei sais alkaa. Voi myös olla, että leikkauksesi venyy jonkun tietyn kirurgin aikataulujen vuoksi.
No eipä kai noita murtumia kovin kauan pidetä paranemassa väärin? Kun minulta murtui käsivarresta luu, olisin päässyt TYKSissä samana päivänä leikattavaksi mutta olin syönyt liian hiljakkoin ja leikkaus meni seuraavalle päivälle.
Murtuma pitää korjata nopeasti. Sehän lähtee luutumaan väärään asentoon eikä sitä sitten korjaa enää mikään. On hyvin mahdollista, että kaverisi nilkan tilanne on akuutimpi kuin sinun.
Ystävä? Miten mahdat suhtautua vihamiehiisi, jos ystävistäkin ajattelet näin kauniisti...
Sinä iltana kun oma nilkkani murtui, odoteltiin röntgenkuvia. Lääkäri sanoi etten pääse kotiin ennen kun tiedetään, joudunko heti leikattavaksi vai pääsenkö kotiin kipsin kanssa. Kuvien tultua kipsattiin, ja pääsin kotiin. Taitaa olla perussettiä, että tapaturma leikataan heti?
Kerro ap, mikä on se sinun leikattava vaivasi? Muuten pidän aloitustasi provona!
Et kai kuvitellut, että leikkaussalit varataan viimeistä minuuttia myöten täyteen ja leikkaavien lääkäreiden työpäivät buukataan täyteen jo kuukausia aikaisemmin? Missäs välissä ne hätätapaukset ja muut päivystystapaukset leikattaisiin? Sairaaloissa on erilaisia kiireellisyysjonoja ja olet todennäköisesti eri kiireellisyysjonossa kuin ystäväsi. Ystäväsi lienee 1-7 päivän kiireellisyysjonossa sinä taas jossain pidemmän ajan jonossa.
Kun mun nilka murtui, niin se leikattiin puolen vuorokauden sisällä. Riippuu siis aina siitä vamman / sairauden vakavuudesta miten nopeasti leikkaavat. Toisen kerran on myös leikattu yöllä kiireellisenä, mutta sairauden takia, ei tapaturman.
Nilkkamurtumat, tilanteesta riippuen, leikataan joko heti tai muutaman päivän päästä, kun turvotus hieman laskee. Suurin osa silloin muutaman päivän päästä, jos ei ole pakko aiemmin. Ei ole mitään 'kiireellistä' leikkausta vaan paljon tarkempia kiireellisyysluokkia, lähtien 'heti', seuraavana 0-7 h ja siitä eteenpäin kiireettömään asti. Ja tosiaan nuo murtumaleikkaukset ovat usein sellaisia, että se ihanteellinen leikkausaika on muutama päivä tapaturmasta.
Oletko ap. kuullut päivityskirurgiasta, siellä tehdään leikkauksia kiireellisyys järjestyksessä.
Itse menin suoraan omasta terveyskeskuksesta lähetteellä päivistyskirurgiaan kun leikattiin sappikivet ja ainoa kriteeri oli kohonneet maksa-arvot ja olin täysin sielun ja ruumiin voinnissani, ilman mitään kipuja.
Ja nyt kun kaaduin ja ranne murtui, olisin päässyt leikkaukseen siltä istumelta, jos tarve olisi vaatinut.
Ja paljon laikkaussaliin tuodaan asiakkaita suoraan ambulanssilla.
Missä ihmeen maailmassa ap. oikein elät?
Nyrjäytin polven eräänä lauantaina, sunnuntaina kävin päivystyksessä, tiistaina taas päivystyksessä, keskiviikkona sairaalassa ortopedilla, torstaiaamuna leikattiin. Ihan julkisella.
Käsileikkaukseen olisin päässyt myös pikana työnantajan kustantamana yksityiselle, mutta venytin leikkaukseen menoa henkilökohtaisten syiden takia itselleni parhaaseen ajankohtaan. Se oli kyllä virhe, käteen ehti kehittyä pienehkö hermovaurio, mikä olisi ehkä voitu estää menemällä leikkaukseen heti kun aikaa tarjottiin.
Joo ei ole mahdollista :D