Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ois kohtuu summa elatustukea, kun lapset 50/50?

Vierailija
22.04.2019 |

Tiedän sen, että monesti ei makseta mitään, mutta maksan suurimman osan kuluista, niin elatusmaksu on vaivattomin, eikä tartte koko ajan olla kerjäämässä toiselta rahaa.

Vähän taustaa, lapsia kaksi. Toiselta loppuu lapsilisä kohta. Toinenkin lapsista teini-ikäinen. Maksan heidän puhelinlaskut, harrastukset (250€/kk), vaatteet, harrastukseen tarvittavat varusteet, linja-autokortin toiselle (40€/kk), isommatkin hankinnat puhelimet, pyörät yms.
Itse saan käteen kk 1500€, lasten isä 2500€. Kulut suurinpiirtein saman suuruiset.

Eli mikä olisi summa jota voisin pyytää? Yritetään sopia tämä kahden kesken ja tehdään virallinen sopimus lastenvalvojalla. Laskurin antaman summat ovat hurjan suuria, joten niitten mukaan ei mennä. Myöskään yhteinen tili ei ole ratkaisu, vaan tietty summa mitä ex maksaisi ja minä maksan lasten kulut on meillä toimivin ratkaisu.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvoja auttaa teitä laskelman tekemisessä. Täältä saat vain ahne akka -huutoa.

Vierailija
2/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo jolta loppuu lapsilisä saa opintotukea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kulut jaetaan elatuskykyjen suhteessa on se perussääntö. Eli jos maksat enemmän kuluja ja tuloissa on noin suuri ero, kyllä sitä elaria voi etälle jäädä aika paljon maksettavaksi. Sinun tehtäväsi on pitää lasten puolia eikä miellyttää eksää.

Vierailija
4/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se poista elatusvelvollisuutta

Vierailija
5/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko viiskymppiset lapset oikeesti vielä elatusapua???

Vierailija
6/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusapu on se sana. Elatustukea maksaa Kela niille joilla etä laiminlyö elarit.

Vierailija
7/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kulut jaetaan elatuskykyjen suhteessa on se perussääntö. Eli jos maksat enemmän kuluja ja tuloissa on noin suuri ero, kyllä sitä elaria voi etälle jäädä aika paljon maksettavaksi. Sinun tehtäväsi on pitää lasten puolia eikä miellyttää eksää.

Miksei lasten kuluja laiteta tasan puoliksi? Lapset asuvat 50/50, ja heidän kulunsa maksetaan 50/50. Ei enemmän tienaavan ole velvollisuus maksaa toiselle aikuiselle jotain ekstraa omista tuloistaan.

Vierailija
8/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se poista elatusvelvollisuutta

Ei mutta kannattaa sitä silti hakea.

Vierailija
9/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa tehdä lastenvalvojalla, niin se on sillä selvä. Välit saattavat huonontua kun/jos uusia kumppaneita tulee kuvioihin.

Vierailija
10/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskut puoliksi niin ei tarvii miettiä tai tapella

Vierailija
11/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toinen ei voisi maksaa suoraan lapsille?

Vierailija
12/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei lasten kuluja laiteta tasan puoliksi? Lapset asuvat 50/50, ja heidän kulunsa maksetaan 50/50. Ei enemmän tienaavan ole velvollisuus maksaa toiselle aikuiselle jotain ekstraa omista tuloistaan.

Samaa mieltä. Ei se nyt kovin vaikeaa ole miehen maksella niitä sulle puoliksi, kun kuukausittaiset menot on tiedossa, eikä niitä isompia hankintoja esim. uusi pyörä nyt kovin usein hankita.

Vierailija
13/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on varaa noin kalliisiin (lasten) harrastuskuluihin, 250€/kk? Ja niiden varusteet päälle! Mitkä harrastukset edes maksavat noin paljon?

Vierailija
14/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsette helpommalla, kun alatte maksaa kaikki hankinnat puoliksi. Isoja ostoksia tarvitaan aika harvoin onneksi, joten niistä on helpompi sopia. Vaateostoista pääsette sopuun, kun annatte lapselle kuukausirahan (kumpikin saman verran) ja hän ostaa itse vaatteensa. Jakakaa saman suuruisia maksuja, että toinen maksaa toisen ja toinen toisen. Harrastusmaksu puoliksi. 

Vierailija
15/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kulut tasan, eli 50/50. Saatko itse asumistukea tai muita tukia nettotulojen päälle? Kuka saa lapsilisät? Se pitää myös huomioida. Halutessanne tietty voitte sopia niin, että maksatte lasten kulut kaikkien nettotulojenne suhteessa.

Me maksamme lasten isän kanssa kaiken puoliksi. Isällä on vähän isommat tulot kuin minulla mutta kuten joku tuossa totesikin, ei minusta isän asia ole avustella minua, kunhan lasten kohtuulliset kulut saadaan hoidettua. Isä tekee rahoillaan mitä haluaa, ja itse asiassa tiedän hänen säästävän lapsille joten heidän edukseen se joka tapauksessa menee.

Puoliksi maksaminen hoituu käytännössä niin, että molemmat tekevät hankintoja ja maksavat laskuja, ja kaikki suoritukset kirjataan jaettuun laskentataulukkoon. Siitä sitten säännöllisesti tasaillaan tilejä.

Vierailija
16/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli puoleksi vuodeksi yhteisiä säästöjä, joilla rahoitettiin lasten kulut, mutta ne loppui ja puhuttiin, että maksetaan kaikki puoliksi. Mutta huomasin, että olen liian kiltti siihen, tuntuu typerältä pyydellä koko ajan rahaa. Koska minä lapsille kuitenkin melkein kaikki ostan.

Minulle tulee kaikki lasten laskut, koska olen lähi ja lasten osoite on minun luonani.

Puhelinta varten pyysin puolta lasten isältä, mutta hänellä ei ollut silloin rahaa ja en enää jaksanut ruveta kerjäämään uudestaan summaa. Joten ei se toimi meillä, että kaikki maksettaisiin puoliks.

Saan asumistukea, mutta se on laskettu jo tuohon 1500€ ja lapsilisät tulee minulle.

Harrastus on kallis, mutta se on niin tärkeä lapselle, että se yritetään säilyttää. Niin ja urheilu on kallista:/ ap

Vierailija
17/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä n. 200 e/kk.

Vierailija
18/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsette helpommalla, kun alatte maksaa kaikki hankinnat puoliksi. Isoja ostoksia tarvitaan aika harvoin onneksi, joten niistä on helpompi sopia. Vaateostoista pääsette sopuun, kun annatte lapselle kuukausirahan (kumpikin saman verran) ja hän ostaa itse vaatteensa. Jakakaa saman suuruisia maksuja, että toinen maksaa toisen ja toinen toisen. Harrastusmaksu puoliksi. 

Miten tuossa muka pääsee helpommalla??? Jokainen isompi ostos neuvoteltava erikseen, kuukausiraha neuvoteltava, neuvoteltava mitä lapsi maksaa kuukausirahasta, neuvoteltava kuka maksaa minkäkin laskun ja neuvoteltava uudestaan kun tulee uusi meno tai jokin vanha meno loppuu, entä kun toinen vanhempi haluaa lapselle jotain ja toinen ei (=haluava maksaa ja muutaman kerran jälkeen alkaa kyrsiä kun toinen ei ikinä maksa mitään) ja mitäs sitten kun eksä muuttaa mielensä eikä haluakaan maksaa mitään

Reilu tuokin systeemi voi olla toimiessaan, mutta ei se helpompi ole, ikinä.

Vierailija
19/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuossa muka pääsee helpommalla??? Jokainen isompi ostos neuvoteltava erikseen, kuukausiraha neuvoteltava, neuvoteltava mitä lapsi maksaa kuukausirahasta, neuvoteltava kuka maksaa minkäkin laskun ja neuvoteltava uudestaan kun tulee uusi meno tai jokin vanha meno loppuu, entä kun toinen vanhempi haluaa lapselle jotain ja toinen ei (=haluava maksaa ja muutaman kerran jälkeen alkaa kyrsiä kun toinen ei ikinä maksa mitään) ja mitäs sitten kun eksä muuttaa mielensä eikä haluakaan maksaa mitään

Ahaa. Siis sun mielestä sä saisit nyt päättää ihan itse mitä lapsille ostetaan, kun rahat tulisi sulle. Miehen mielipidettä hankintoihin ei kysytä. Just. Sinäpä varsin ”ihana” nainen olet.

PS. Kai te nyt yhdessä ollessakin olette YHDESSÄ päättäneet hankinnat. Miksi sen pitäisi nyt muuttua?

Vierailija
20/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon sun kanssa samaa mieltä. On sitä paitsi henkisesti todella rankkaa tuollainen ja varmasti erosta toipuminenkin pitkittyy, kun joutuu koko ajan olla toisen kanssa tekemisissä. Ap