Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä opit ajamaan autoa?

Vierailija
22.04.2019 |

Itse olin 13v. Veljeni 15v opetti. Vanhempien autolla ja luvalla. Auto oli samaa vuosimallia kuin itsekin eli 70-luvun alkupuolelta. Asuimme toki maalla.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla 6v kun ajoin trakttoria. 

Vierailija
2/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotiaana eli saman ikäisenä kun opin heprean kielen alkeet ja kvanttiteorian perusteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v, äiti opetti mökkitiellä, jotta pääsen pois sieltä korvesta jos jotain sattuu.

Vierailija
4/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16v, äiti opetti mökkitiellä, jotta pääsen pois sieltä korvesta jos jotain sattuu.

Näissä pitää muistaa että alaikäinen tai kukaan mukaan ajokortiton ei saa ajaa edes mökkitiellä ellei pääsyä sinne yleiseltä tieltä ole erikseen suljettu. Eli jos siellä ei ollut esimerkiksi puomia suljettuna tai betoniporsasta niin laitonta toimintaa ja sakot pitäisi antaa.

Lisäksi "jos jotain sattuu" niin silloinkaan ei lähde kortiton ajamaan autolla vaan sinne soitetaan viranomaiset apuun.

Vierailija
5/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa.

26 v helsinkiläinen

Vierailija
6/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä pitää muistaa että alaikäinen tai kukaan mukaan ajokortiton ei saa ajaa edes mökkitiellä ellei pääsyä sinne yleiseltä tieltä ole erikseen suljettu. Eli jos siellä ei ollut esimerkiksi puomia suljettuna tai betoniporsasta niin laitonta toimintaa ja sakot pitäisi antaa.

Lisäksi "jos jotain sattuu" niin silloinkaan ei lähde kortiton ajamaan autolla vaan sinne soitetaan viranomaiset apuun.

Arvasin, ettei nykyihminen ymmärrä. Tämä oli aikana ennen kännyköitä. Pakkohan sieltä oli lähteä sinne puhelimeen 10 km päähän ja autolla pääsee nopeammin kuin pyörällä. 

Vierailija
7/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella luokkakaverit ajoi jääradalla. Meillä oli mökillä peltoauto, jonka veljeni sai ehkä 10-vuotiaana. Mä ajoin sitä vasta 12v. Naapurissa pikkuserkku ajoi isänsä uutta volvoa joskus 6-vuotiaana. 

Vierailija
8/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 vuotiaana

Vierailija
9/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 16-vuotiaana. Asuttiin maalla ja traktoria olin ajanut jo niin pienestä kun jalat vaan polkimille ylettyi. Ihan yleisesti maatilojen lapset opettelivat autolla ajamisen reilusti ennen virallista ikää ja ajeltiin niillä sivuteitä pitkin.

Asun jälleen maaseudulla (eri paikkakunta) ja sama meininki jatkuu edelleen. Naapurin pojat ainakin ovat kaikki opetelleet peltoautoilla ajamaan noin 10-vuotiaina. Tosin pysyivät pellolla eivätkä samalla tavalla ajelleet ympäriinsä kuin itse aikoinaan. Oma tytär kävi nyt myös talvella kokeilemassa peltorataa muutaman kerran, nyt on autokoulussa ja saanee kortin parin viikon päästä.

Ja kyllä, tiedän että nykyään on peltoautoilu laitonta. Vain täysin suljetulla (käytännössä aidatulla) alueella voi antaa ajaa ilman korttia.

Vierailija
10/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 vuotiaana autokoulussa.

Vierailija
11/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v. Minkä ikäisenä opitte ajamaan moottoripyörää?

Vierailija
12/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

19-vuotiaana. Isä opetti ensimmäisen kerran hiljaisella sivutiellä, sitten autokoulu

Vierailija
13/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

26v

Vierailija
14/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18v. Minkä ikäisenä opitte ajamaan moottoripyörää?

En ole koskaan ajanut moottoripyörää. Olen sen ikäinen (45v), että mulla on vain B-kortti. Huvittavinta on se, että mutsini 72v saisi ajaa laillisesti moottoripyörää, mutta minä en. 

Vierailija
15/15 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, ettei nykyihminen ymmärrä. Tämä oli aikana ennen kännyköitä. Pakkohan sieltä oli lähteä sinne puhelimeen 10 km päähän ja autolla pääsee nopeammin kuin pyörällä. 

Eikä koskaan onneksi mitään sellaista sattunut. 

Kerran vanhalta saarimökiltä soudettiin kiireellä pois kun koiraa puri kyy kaulaan. Hengissä onneksi selvisi. Äiti souti, minä itkin koira sylissä.