Miten ihmeessä maistraattiin ilmoitetaan lapsen omaisuudesta?
Hei, kertokaa te jotka olette tehneet maistraattiin ilmoituksen alaikäisen lapsenne yli 20 000 euron omaisuudesta: miten se ihan käytännön tasolla tapahtuu? Siis rautalankaohjetta kaipaan.
Olen yrittänyt googlata asiaa ja maistraatin sivuja jne mutta asiasta on vain ympäripyöreää tarinaa ja sääntöjä, mutta ei käytännön ohjeita. Esim. Helsingin maistraatin sivulta en löydä selvää "tee näin" -ohjetta. Luulisi että on joku lomake joka pitää täyttää ja lähettää sinne tms.? Vai teenkö jonkun vapaamuotoisen sepustuksen jalaitan postiin? Apua! Kiitos.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Hmmm, eikö sinne maistraattiin ole puhelinnumeroa ollenkaan...
Tai mene maistraatin sivuille, etsi holhous ja sieltä lomakkeiden joukosta omaisuusluettelo. Myös ohje omaisuusluettelon tekoon löytyy sieltä. Sitten toimitat sen asuinalueenne maistraattiin. Liitä mukaan dokumentit lapsen omaisuudesta. Ottavat yhteyttä jos jotain puuttuu. Sieltä tulee sitten kattava infopaketti paluupostissa.
Mistä se lapsi omaisuuden on saanut? Sitä kautta asia yleensä etenee.
Googlaa vuositili maistraatti ni pääset jo pitkälle. Verotustiedot, kiinteistöverolaout, perukirjan kopio, tiliotteista kopiot. Alkuperäiset kiinteistöverolaput.
Joo kyllä pitäisi olla tarkat valtion tekemät step-by-step ohjeet kaikkeen mahdolliseen veronkietoon.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä pitäisi olla tarkat valtion tekemät step-by-step ohjeet kaikkeen mahdolliseen veronkietoon.
Sanoo henkilö, joka ei ole koskaan tuota vuositililomaketta joutunut täyttämään ja sen erinäisiä liitteitä maistraattiin toimittamaan. Ei ole mitään kaikista hauskinta hupia.
PS. Asiassa ei ole millään tavalla kyse veronkierrosta, vaan siitä, ettei lapsen holhooja/edunvalvoja käyttäisi lapsen varallisuutta väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo henkilö, joka ei ole koskaan tuota vuositililomaketta joutunut täyttämään ja sen erinäisiä liitteitä maistraattiin toimittamaan. Ei ole mitään kaikista hauskinta hupia.
PS. Asiassa ei ole millään tavalla kyse veronkierrosta, vaan siitä, ettei lapsen holhooja/edunvalvoja käyttäisi lapsen varallisuutta väärin.
Minä olen tehnyt tuon nyt seitsemän kertaa, enkä osaa pitää asiaa mitenkään erityisen vaivalloisena, vaikka minun tapauksessa kysymyksessä ei ole lapsi, vaan täysi-ikäinen lähiomainen, jonka tuloista ja menoista sekä omaisuudesta teen vuosittain vuositilin maistraattiin.
Mutta veronkierron kanssa asialla ei tosiaankaan ole mitään tekemistä.
Edunvalvoja
Vierailija kirjoitti:
Mistä se lapsi omaisuuden on saanut? Sitä kautta asia yleensä etenee.
Mä annoin kaverin lapselle 30k€.
Miten se maistraattiasia nyt minun ansiostani etenee kun en itsekään tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikohan meistä om täyttänyt enemmän lomakkeita viime vuosina?
Melko varmasti veikkaan että minä. Ja itse kirjanpitoni tekevänä ulkomailla asuvana yrittäjänä, joka tekee kaiken 100% laillisesti, en nyt ihan tosissani voi ottaa tuollaisia onnettomia vittuiluyrityksiä. En ole myöskään aikuisiällä saanut sentin senttiä yhteiskunnan tukina toisten veronmaksajien selkänahasta, vaan itse olen tienestini hommannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikohan meistä om täyttänyt enemmän lomakkeita viime vuosina?
Melko varmasti veikkaan että minä. Ja itse kirjanpitoni tekevänä ulkomailla asuvana yrittäjänä, joka tekee kaiken 100% laillisesti, en nyt ihan tosissani voi ottaa tuollaisia onnettomia vittuiluyrityksiä. En ole myöskään aikuisiällä saanut sentin senttiä yhteiskunnan tukina toisten veronmaksajien selkänahasta, vaan itse olen tienestini hommannut.
Selittäisitkö vielä, miten lapsen omaisuus ja siitä maistraatille tehtävä omaisuus liittyy mielestäsi veronkiertoon?
Hmmm, eikö sinne maistraattiin ole puhelinnumeroa ollenkaan...