Ilmiö: tytöttelevät äidit
Kommentit (41)
Täti se on, tai toissijaisesti nainen.
Lapselle on täti tai nainen, vaikka kuinka olisi omiin silmiin tyttö. Ongelmallista jos lapsi alkaa tytöttelemään nuorehkoja äitejä tai samanikäisiä tarhatätejä.
Mulle tuo ei ole mikään ongelma. Olen juurikin 25v. Kivahan se on tuntea itsensä vielä nuoreksi muiden silmissä...
Noin vuos sitten sattui tapaus, kun minua kutsuttiin ensi kerran tädiksi. Olin myyjäisissä töissä ja joku äiti sanoi lapselleen "annapa tädille se raha". Tuntui kamalalta! :D
Ikäkriisi kirjoitti:
Olisiko kurppa parempi?
Fiksuja kommentteja. Mitään välimuotoa ei ole kurpan ja tytön välillä?
En ymmärrä miksi tämä tehdään hankalaksi. Miksi pitää käyttää mitään tyttö/täti -termejä missään tilanteessa?
Myyjä, hoitaja, opettaja, jne. käy oikein hyvin.
Mä ainakin nelikymppisenä olen iloinen jos joku tytöttelee vielä vaikka vähän alentuvasti sen sanookin.
Rouvittelu on kaameaa, täti on ihan neutraali.
Ekan kerran mua tätiteltiin kun olin 14 ja se kyllä otti päästä 😂
Ammattinimikettä on sopivaa käyttää. Ellei sellaista ole eikä nimeä tiedä, voi täysi-ikäisistä naisista puhua, niin, naisina.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tämä tehdään hankalaksi. Miksi pitää käyttää mitään tyttö/täti -termejä missään tilanteessa?
Kaikki eivät ole kolmannen aallon feministejä ja saattavat kokea tarvetta viitata ihmiseen sukupuolisidonnaisella termillä. Taantumuksellista mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tapaamasi henkilöt ei ole noita. Osa on ihan vaan ohikulkijoita, naapureita ja puolituttuja. ”Väistäpä henkilöä / pidähän kanssaihmiselle ovea auki”?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tapaamasi henkilöt ei ole noita. Osa on ihan vaan ohikulkijoita, naapureita ja puolituttuja. ”Väistäpä henkilöä / pidähän kanssaihmiselle ovea auki”?
Miksei voi puhutella nimellä ja jos sitä ei tiedä, niin puhua naisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro tarkemmin millaisessa tilanteessa pitää kutsua henkilöä jollain termillä?
Toimisiko nämä niissä tilanteissa:
"Väistä muita", "älä ole toisten tiellä"
"Pidä ovea auki muille", "pidä ovea auki"
Kaikki perinteiset termit pitää tuhota uuden ideologian tieltä.
Minä tytöttelen lapsia ja tädittelen aikuisia (kun puhun alle 3-vuotiaalle lapselleni vieraista ihmisistä). Samoin pojittelen ja sedättelen. Ei vaan istu omaan suuhun pikkulapselle puhuessa käyttää nainen ja mies -sanoja. Lapsista toki puhun myös vain lapsina, jos ei tarvitse korostaa, että kyse on juuri siitä punatukkaisesta tytöstä tai siitä pikkupojasta lapioineen.
En jaksa opetella jokaisen hiekkalaatikkopuolitutun nimeä enkä edes kysele näiden ihmisten nimiä, lasten korkeintaan.
Onko tämä nyt maailman kamalin asia pikkulasten kanssa jutellessa?
Vierailija kirjoitti:
Lapselle on täti tai nainen, vaikka kuinka olisi omiin silmiin tyttö. Ongelmallista jos lapsi alkaa tytöttelemään nuorehkoja äitejä tai samanikäisiä tarhatätejä.
Juuri näin, jos ei ole varma kumpaa käyttää, sano täti. Tytöt ovat minusta selvästi lapsia ja tädit naisen näköisiä (pikkulapsen silmin).
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan sitten mikä on randomtilanteessa naispuolinen henkilö, kun hän ei ole tilanteessa tittelinsä kanssa? Hei SINÄ? Hei HENKILÖ! Hei IHMINEN?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ole kolmannen aallon feministejä ja saattavat kokea tarvetta viitata ihmiseen sukupuolisidonnaisella termillä. Taantumuksellista mutta totta.
Kyse ei ole mistään feminismistä vaan siitä, miten opettaa muksunsa puhuttelemaan itseään vanhempia, jo aikuisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi puhutella nimellä ja jos sitä ei tiedä, niin puhua naisesta?
Koska se lyö kielikorvaan puhua pikkulapselle naisista ja miehistä. Esim menet kauppaan lapsen kanssa ja sanot, odotetaan hetki, täti on meitä ensin jonossa. Vai odotetaan hetki, nainen on meitä ensin jonossa.
Miten voi olla näin iso asia tädittely. Se ei ole loukkaava sana, päinvastoin, se on pehmeämpi sana kuin nainen. Ei sitä tädittelyä jatku kuin vuosi pari, että lapsi hieman kasvaa eikä sitä kukaan muu kuule (jos ei asiakseen kuuntele toisten juttelua).
Enkä todellakaan jaksa opetella ja kysellä kaikkien maailman ihmisten nimiä tai ammatteja, jos tavataan kerran.
No ei moni halua olla tätikään. Ja suomessa ei osata rouvitella eikä neiditellä, omaani katsotaan oudosti kun kääntää kotikielestään ”neiti” ja ”herra”. Ei täällä voi voittaa.