Älä nosta lasta syliin bussissa
Tällainen asia on busseissa pistänyt silmään, kun päivittäin käytän Helsingissä. Älkää hyvät ihmiset nostako pientä lasta syliin matkan ajaksi, vaikka hän protestoisikin rattaita. Se on todella vaarallista!
Tässä eräs kerta kävi niin, että kuski joutui jarruttamaan äkisti välttääkseen perään ajon, jolloin kaikki matkustajat retkahtivat eteenpäin aivan edessä olevan penkkiin kiinni. Itse olin seisomapaikalla ja sain niskaani aikuisen miehen, koska hän kaatui jarrutuksen voimasta. Sain mustelmia ympäri kroppaani, mutta en voinut olla ajattelematta, että tuollaisessa tilanteessa pieni lapsi ei olisi selvinnyt mustelmilla. Hän olisi todennäköisesti kuollut tai vammautunut vakavasti liiskaantuessaan penkin ja vanhempansa väliin tai lentäessään kaiteen yli seisomapaikalle. Pysähdys oli niin äkillinen, ettei siinä olisi mahtanut yhtään mitään.
Kommentit (10)
Vai niin. Minä olen ollut bussissa, jossa vaunut kaatui vaikka vanhempi piti kiinni niitä ja vauva tipahti maahan ja kolautti päänsä. Enemmän lapsi on turvassa vanhemman sylissä kuin huterassa kyydissä vaunuissa/rattaissa.
Ihmettelen tätä, että tänä päivänä kun ollaan niin helkkarin tarkkoja kaikesta turvallisuuteen liittyvästä, niin tämä vielä sallitaan että julkisissa saa keikkua seisten ilman mitään turvakiinnityksiä. Olet kuin ohjus, kun tulee äkkijarrutus, ja voi sitä joka jää allesi. Toivottavasti alle jäävä ei ole lapsi, eikä teini kun 100 kiloinen äijä lentää niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Minä olen ollut bussissa, jossa vaunut kaatui vaikka vanhempi piti kiinni niitä ja vauva tipahti maahan ja kolautti päänsä. Enemmän lapsi on turvassa vanhemman sylissä kuin huterassa kyydissä vaunuissa/rattaissa.
Lapsi ei missään nimessä ole turvassa vanhemman sylissä. Vanhemman paino moninkertaistuu liikkeen johdosta ja pienen lapsen kroppa ei kestä sitä, jos tällainen paino hänen päälleen tulee. Ja pointti on, että jo hyvin pieni jarrutus riittää tällaiseen onnettomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Valjaat on keksitty. Kun lapsen laittaa niihin niin se ei tipahda vaunuista.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä, että tänä päivänä kun ollaan niin helkkarin tarkkoja kaikesta turvallisuuteen liittyvästä, niin tämä vielä sallitaan että julkisissa saa keikkua seisten ilman mitään turvakiinnityksiä. Olet kuin ohjus, kun tulee äkkijarrutus, ja voi sitä joka jää allesi. Toivottavasti alle jäävä ei ole lapsi, eikä teini kun 100 kiloinen äijä lentää niskaan.
Älä muuta sano. Minulle kävi juuri tällaisella tavalla, miten kuvasit: parimetrinen, isokokoinen mies kaatui päälleni, eikä mahtanut mitään, vaikka käsi oli kaiteessa kiinni. Selvisin mustelmilla onneksi, vaikka olin hetken varma, että kylkiluu murtui.
Ap
Kuinka paljon tällaisia loukkaantumisia on sattunut?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon tällaisia loukkaantumisia on sattunut?
Mistäpä sitä tietää. Ei kaikki iltalehteen päädy ja toisaalta yksikin on liikaa varsinkin, kun tällainen aivan ilmeinen riski on niin helposti minimoitavissa.
Tänään bussissa nähtyä: Lapsi rattaissa, äiti puhelimella. Lapsi itki koko matkan, äiti selasi puhelintaan, eikä katsonut kertaakaan lapseensa. Jäivät pois, äiti nenä kiinni puhelimessaan, lapsen itkiessä. Vanhemmuus?
Vierailija kirjoitti:
Tänään bussissa nähtyä: Lapsi rattaissa, äiti puhelimella. Lapsi itki koko matkan, äiti selasi puhelintaan, eikä katsonut kertaakaan lapseensa. Jäivät pois, äiti nenä kiinni puhelimessaan, lapsen itkiessä. Vanhemmuus?
Lasun paikka.
Ja piti vielä jatkaa, että tuommoiset jarrutukset eivät ole lainkaan harvinaisia. Osa kuljettajista ajaa kuin tuli ahterin alla ja jarruttavat jo pelkästään pysäkeille niin, että meinaa penkiltä pudota.
Ap