Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus paljastaa nettideittailusta: ihmiset jahtaavat käyttäjiä, jotka ovat "ihan eri tasoa"

Vierailija
19.04.2019 |

Ihmetteletkö, miksi deittisovelluksen matchit eivät vastaa viesteihisi? Ehkä vika on profiilisi kuvauksessa tai valitsemissasi kuvissa, mutta tuoreen tutkimus ehdottaa myös toista syytä.

Science Advances -julkaisussa ilmestyneen tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan nettideittalijat tavallisesti jahtaavat käyttäjiä, jotka ovat noin 25 prosenttia "haluttavampia" kuin he itse ovat.

Tutkimuksen mukaan silloin, kun käyttäjät havittelevat näitä houkuttelevampia ihmisiä, he lähettävät pidempiä viestejä – ja jäävät todennäköisemmin ilman vastausta.

Houkuttelevuudella tai haluttavuudella tarkoitetaan periaatteessa sitä, etteivät käyttäjät paini ”samassa sarjassa”.

Haluttavuus pääteltiin viestittelystä
Tutkimuksessa hyödynnettiin yli 187 000 heteroseksuaalin deittailijan dataa ”suositusta, ilmaisesta nettideittailupalvelusta” New Yorkissa, Chicagossa, Seattlessa ja Bostonissa. Deittipalvelua ei nimetty salassapitosopimuksen vuoksi.

Jokaisen osallistujan haluttavuus mitattiin sen perusteella, kuinka monta ihmistä pyrki olemaan kontaktissa heidän kanssaan ja kuinka usein he itse lähettivät ensimmäisen viestin.

Miehet aktiivisempia keskustelun aloittajia
Tutkimuksessa selvisi, että miehet kirjoittivat useammin ensimmäisen viestin kuin naiset, ja naiset myös todennäköisemmin jättivät vastaamatta ensimmäiseen viestiin.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä naiset että miehet lähettivät myös pidempiä viestejä deiteille, jotka olivat haluttavampia kuin he itse. Viestin sanojen määrä ei kuitenkaan korreloinut vastausten määrään, vaikka haluttavuutta ei otettaisi huomioon.

Deittisovelluksessa saa siis yhtä todennäköisesti tai epätodennäköisesti vastauksen, kirjoitti sitten vain yhden sanan, kuten ”hei”, tai pidemmän romaanin. Tutkimuksessa ei kuitenkaan perehdytty viestien sisältöön, vain viestien sanojen määrään.

Miehillä ikä lisää houkuttelevuutta, naisilla päinvastoin

Tutkimuksen mukaan keskimäärin vanhemmat naiset ovat vähemmän haluttavia, kun taas vanhemmat miehet olivat entistä haluttavampia.

Naisten haluttavuus oli korkeimmillaan nuorimmalla iällä, kun deittipalveluun voi liittyä eli 18-vuotiaana. Haluttavuus laski tästä eteenpäin tasaisesti.

Miehillä haluttavuus taas kasvoi 50 ikävuoteen asti.

Vierailija
2/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista haluttavin yksilö oli kuitenkin New Yorkissa asuva, 30-vuotias nainen, joka sai tutkimusjakson ajan keskimäärin yhden viestin puolen tunnin välein vuorokauden ympäri. Miksi, siihen tutkimus ei tuo selitystä.

Deittisovelluksessa saattaa lähestyä eri ihmisiä kuin todellisuudessa

Tutkijat uskovat, että käyttäjien halu havitella ihmisiä, joiden kanssa he eivät niin sanotusti ole "samassa sarjassa", voisi erota paljonkin oikeassa elämässä tapahtuvasta lähestymisestä.

The Guardianin haastattelema nettideittailun asiantuntija Bernie Hogan, joka ei osallistunut tutkimukseen, kuitenkin kommentoi, että "haluttavuuden" mittaaminen vastausten perusteella, ei välttämättä korreloi todellisuuden kanssa.

Hän myös huomautti, että trendi voi olla erilainen eri maissa, ja että tutkimuksessa ei otettu huomioon sitä, mitä ihmiset sovelluksesta etsivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tasoa selviää silllä sekunilla kun ihminen avaaa suuunsa.

Vierailija
4/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tasoa selviää silllä sekunilla kun ihminen avaaa suuunsa.

Ei miehille toimi, vaan silloin kun nainen näyttää naamansa.

Vierailija
5/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksen mukaan keskimäärin vanhemmat naiset ovat vähemmän haluttavia, kun taas vanhemmat miehet olivat entistä haluttavampia.

Naisten haluttavuus oli korkeimmillaan nuorimmalla iällä, kun deittipalveluun voi liittyä eli 18-vuotiaana. Haluttavuus laski tästä eteenpäin tasaisesti.

Voi kamalaa. Alamäki alkaa

mies50v

Vierailija
6/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään tasoja

ihmiset ovat tasa-arvoisia

Vierailija
7/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu tietää tämän.

Vierailija
8/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai se on keskimäärin noin. Mikäs järki olisi etsiä nimenomaan "alempitasoisia"? Tuo ei vielä kuitenkaan tarkoita, ettei se oman tasoinen tai jopa alempitasoinen kelpaisi. 

Vierailija
9/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskottavaa. Tosielämässä palaute lähestymisyritykseen tulee välittömästi ja suht selvästi sanojen, elekielen, ilmeiden ym. välityksellä. Se motivoi "oman tasoisen" seuran etsintään. Sen sijaan netissä me ollaan kaikki voittamattomia ja se miksi toinen ei vastaa toivotulla tavalla johtuu siitä, et sillä on vaan kiire tai suru.. kissa kuollu/synnytys käynnissä/talo palaa/työmatka tms. selitys minkä itse tahtoo milloinkin itselleen sepittää..

Vierailija
10/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonna24 kirjoitti:

ei ole mitään tasoja

Silti esim minä olen ollut viimeiset 8 v tahtomattani sinkku..

Vierailija
11/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valitettavasti on

Vierailija
12/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitten, jokin huono juttu jos hakee itseään "tasokkaampaa" seuraa? - Itse olen sinkku (mies) ja viihdyn oikein hyvin sinkkuna ja tiedän, että voin sinkkuna elää monin tavoin ja antoisaa elämää. Mutta en tarkoita sitä, ettenkö voisi ryhtyä ja aloittaa parisuhteen, jonkun kanssa joka vastaa toiveitani ja minä vastaavasti hänen, riittävän paljon.

Täydellista en hae tai vaadi, enhän ole itsekään. Kuitenkin, kuten sanottu sinkku elooni olen verraten tyytyväinen, joten en ole halukas tai valmis parisuhteeseen kenen tahansa kanssa. Onneksi "täydellisen" ja "vähiten täydellisen" väliin varmasti mahtuu varmasti monta mielenkiintoista ja ernomasen hyvää vaihtehtoa.(..) 

Kuitenkaan en ymmärrä miksi kun kerran viihdy sinkkunakin, niin miksi kiiruhtaisin olemaan parisuhteessa, joka on vain sinnepäin ja alkaisin parisuhteeseen vain siksi, että se on... niin mtäi? - Siksikö, että se on tapana, tai sosiaalisesti hyväkyttävämpää? Vai miksi?         

Vierailija
13/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutku-mutku ei ole mitään tasoja?"

Vierailija
14/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hyvä tutkimus sen okcupid "80% miehet liian rumia" tutkimuksen lisäksi.

Käytännössä kaikki mitä miehet on vuodesta toiseen toitottaneet pariutumisesta osoittautuvat todeksi.

Vierailija
15/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonna24 kirjoitti:

ei ole mitään tasoja

eli sinun on nyt sitten pakko mennä sen pullo-väken ja nyrkki-raipen kanssa treffeille

Vierailija
16/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä naiset että miehet lähettivät myös pidempiä viestejä deiteille, jotka olivat haluttavampia kuin he itse. Viestin sanojen määrä ei kuitenkaan korreloinut vastausten määrään, vaikka haluttavuutta ei otettaisi huomioon.

Deittisovelluksessa saa siis yhtä todennäköisesti tai epätodennäköisesti vastauksen, kirjoitti sitten vain yhden sanan, kuten ”hei”, tai pidemmän romaanin. Tutkimuksessa ei kuitenkaan perehdytty viestien sisältöön, vain viestien sanojen määrään.

:D

Setämiehiä kiehtoo päivästä toiseen yhtä paljon viisikymppisten miesten (ns.) kiehtovuus.

Ehkä he inspiroivat 60-70 -vuotiaita naisia. :D

Vierailija
17/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan nettideittalijat tavallisesti jahtaavat käyttäjiä, jotka ovat noin 25 prosenttia "haluttavampia" kuin he itse ovat.

Ai että oikein 25 prosenttia... Kahvikupin tilavuuden, elefantin painon, lankakerän pituuden ja kännykän säteilyn voi mitata, mutta EI ihmisen haluttavuutta. Joku on yhdelle nelonen ja toiselle kasi.

Vierailija
18/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan nettideittalijat tavallisesti jahtaavat käyttäjiä, jotka ovat noin 25 prosenttia "haluttavampia" kuin he itse ovat.

Ai että oikein 25 prosenttia... Kahvikupin tilavuuden, elefantin painon, lankakerän pituuden ja kännykän säteilyn voi mitata, mutta EI ihmisen haluttavuutta. Joku on yhdelle nelonen ja toiselle kasi.

Vaikka itse suhtaudun tasoteoriaan hieman sanoisinko kriittisesti, koska se mielestäni usein yksinkertaistaa liikaa ja vaikka kaksi ihmistä voi näyttää täydelliseltä matchiltä papereiden perusteella sitä oikeasti olematta, niin silti rohkenen väittämään, että on joitain asioita jotka ova kumppanissa yleismaallisesti arvoettuja tai ainakn arvotettavampa kuin tosiet seikat. V

aikka tätä ajatelmaani vastaan sotii oma rajallisuuteni; en vain pyst ymmärtämään, että miten ta kuinka joku jaksaa tai pystyy olemaan parisuhteessa, jossa oma rooli muistuttaa enempi nyrkkeliysäkkiä tai sylkykuppia tai näitä yhtä aikaa ts. toien on vain toisen alinomaisen lokúkkaavan ja satuttavan toiminann kohde. - Enkä nyt tarkoita mitään keskinäisestä sopimuksesta toteutettuja sm -seksiä tms, joka ulkopuolisesta saattaa tosinaan näyttää verraten julmalta

Mutta silti tällaisia "pareja" edellä kuvaamiani parejakin on. Ihminen on kyllä kummallinen eläin. - Myönnän toki, että ulkopäin on helpompi arvostella kuin olla toisen nahoissa; vaikka sitten siinä "kumppaninsa" nyrkkeilysäkkinä.  

Vierailija
19/19 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi