Mitä hyötyä vakituisesta työsopimuksesta on?
Teen siis keikkatyötä ja mulle tarjottiin mahdollisuutta vakituiseen nollatuntisopimukseen. Mitä hyötyä siitä on jos laitan nimeni paperiin? Haittaa siitä ainakin olisi, koska vakituisena mulle kertyisi lomapäiviä joiden aikana en saisi ottaa töitä vastaan vaikka kuinka kovasti tekisi mieli. Ja vaikka lomakorvausten määrä nousisi pari prosenttia, niitä ei enää saisi joka palkan yhteydessä vaan vain kerran vuodessa, mikä on aika huono juttu kun rahasta tekee muutenkin tiukkaa.
Kannattaako mun ottaa tarjottu työsopimus vastaan vai jatkaa keikkalaisena?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairausloman ensimmäisiltä päiviltä saa täyden palkan, jos työsuhde on jatkunut tarpeeksi kauan.
Minkä palkan, jos tunteja on ollut nolla? Ja sairauskin sattuu aina vapaapäiville.
No ei sellaisessa paikassa kannata olla tietenkään töissä missä tunteja on jatkuvasti 0!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi nollasopimusta suositella kenellekään, mutta jos ei mitään muuta ole tällä hetkellä tarjolla, kannattaa aloittaa siitä ja hakea samalla parempaa.
Onhan ap:lla paljon parempi tilanne nyt.
Ap, ymmärrä, että nollasopparilla et voi ottaa töitä muualta milloinkaan, koska olet sitoutunut olemaan jatkuvasti työnantajan käytettävissä. Ehdoton EI nollasopparille sinun tilanteessasi.
Et ole sitoutunut olemaan jatkuvasti työnantajan käytettävissä. En minä ainakaan. Enkä tietenkään sellaista sopimusta tekisi, jos ei maksettaisi kunnollista varallaolokorvausta.
Jep, niistä työvuoroista voi kieltäytyä mitkä ei itselle sovi, tietenkin.
Nollatuntisopparilla saa soviteltua työmarkkinatukea ja myöhemmin työssäolon kertyessä soviteltua ansiopäivärahaa.
Millä tahansa tuntimäärällä saa tehdä toiselle työnantajalle, tai kolmannelle jne.
Loman aikana saa olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Nollasopimus on työsopimus, jossa työntekijä sitoutuu olemaan työnantajan käytössä esimerkiksi 0 – 40 tuntia viikossa. Työnantaja ei kuitenkaan sitoudu tarjoamaan työtä, eikä näin ollen myöskään maksamaan palkkaa.
En ottais missään nimessä vastaa 0-sopimusta. Ei voi tietää onko töitä vai ei.
Mutta työttömyysraha juoksee ja kaiketi työkkäristä ei hätyytellä kun on kerran "vakityössä", eli enemmän omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan kiellä ottamasta työtä vastaan vuosiloman aikana.
Mutta kaikkina muina päivinä kyllä.
??? Mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Nollasopimus on työsopimus, jossa työntekijä sitoutuu olemaan työnantajan käytössä esimerkiksi 0 – 40 tuntia viikossa. Työnantaja ei kuitenkaan sitoudu tarjoamaan työtä, eikä näin ollen myöskään maksamaan palkkaa.
Nolla tuntia ei sido myöskään työntekijää mihinkään.
Ei nollasopparista ole oikeistaaan mitään hyötyä. Loman kertyminenkään ei riitä sopimuksesta vaan työpäivien määrästä kuukauden aikana. Ei siitä sopimuksesta kyllä ole haittaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairausloman ensimmäisiltä päiviltä saa täyden palkan, jos työsuhde on jatkunut tarpeeksi kauan.
Minkä palkan, jos tunteja on ollut nolla? Ja sairauskin sattuu aina vapaapäiville.
Tarkoitan tietysti niitä työvuoroja, joiden tekemisestä on sovittu esim. työvuorolistassa. Väännetään vielä esimerkin avulla rautalangasta:
Olen töissä firmassa X ja palkkani on 10 €/h. Mulle on merkitty ensi viikolle työvuorot maanantaista perjantaihin klo 8-12. Sairastun maanantaina niin, että joudun lähtemään kotiin klo 10 ja olen koko loppuviikon saikulla. Paljonko palkkaa saan siltä viikolta?
Jos nollasopparini on ollut voimassa vaikka viime vuodesta asti, mulla on oikeus täyteen sairausajan palkkaan. Saan siis kympin tunnilta koko ajalta eli yhteensä 200 €.
Jos olen keikkatyöläinen jonka jokainen työvuoro tai työviikko muodostaa erillisen työsopimuksen, laki ei takaa mulle oikeutta täyteen palkkaan. Jos TES:ssä ei ole sovittu paremmista ehdoista, saatan saada esim. 50 % palkasta (5 €/h) niiltä tunneilta jotka olen sairauden takia poissa. Tällöin viikon palkkani on yhteensä 110 €.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan kiellä ottamasta työtä vastaan vuosiloman aikana.
Laki kieltää tekemästä töitä sille työnantajalle, jonka palveluksesta on lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole tilanteessa jossa tunteja on aina nolla.
Vierailija kirjoitti:
Sano että teet sopimuksen vain tietyillä tunneilla tyyliin 20-30 per vko. Tai mikä sulle sopisikaan
Siitä saa helposti hankalan leiman ja töitä ei enää tipu.
Älä suostu nollatuntisopimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nollasopimukset nykyään ole laittomia?
Ei ole. Joillain aloilla ne on kielletty tessissä, mutta useimmiten ne on täysin laillisia.
Nollasopparista voi olla yllättävää hyötyä tulevaisuudessa: Jos ne kielletään, työnantaja voi joutua korvaamaan ne jonkun minimituntimäärän takaavalla sopimuksella.
Nollasopparilla voi saada myös erilaisia henksuetuja ja muuta mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Nollasopimuksesta on paljon vääriä uskomuksia, joten tässä vähän faktaa:
Nollasopimus on työsopimus, jossa työntekijä ei sitoudu olemaan yhtään tuntia työnantajan käytettävissä. Ennen työvuorolistan laatimista työntekijä kertoo, millä ehdoilla on valmis ottamaan töitä vastaan: työntekijän päätösvalta ei siis rajoitu pelkästään työtuntien määrään vaan myös niiden ajankohtaan (viikonpäivä, kellonaika...) ja kaikkeen muuhunkin.
Työnantaja ei voi koskaan määrätä nollasopparilla olevaa työntekijää töihin vasten tahtoaan. Sen sijaan työnantajalla on velvollisuus tarjota lisätunteja osa-aikaisille työntekijöilleen, myös nollasopimuslaisille, ennen kuin palkkaa uusia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nollasopimuksesta on paljon vääriä uskomuksia, joten tässä vähän faktaa:
Nollasopimus on työsopimus, jossa työntekijä ei sitoudu olemaan yhtään tuntia työnantajan käytettävissä. Ennen työvuorolistan laatimista työntekijä kertoo, millä ehdoilla on valmis ottamaan töitä vastaan: työntekijän päätösvalta ei siis rajoitu pelkästään työtuntien määrään vaan myös niiden ajankohtaan (viikonpäivä, kellonaika...) ja kaikkeen muuhunkin.
Työnantaja ei voi koskaan määrätä nollasopparilla olevaa työntekijää töihin vasten tahtoaan. Sen sijaan työnantajalla on velvollisuus tarjota lisätunteja osa-aikaisille työntekijöilleen, myös nollasopimuslaisille, ennen kuin palkkaa uusia työntekijöitä.
Näinhän se menee. Siksi nollasopimus kannattaa hyväksyä, ellei siihen liity kilpailukieltoa joka hankaloittaa toisen työpaikan hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyötyä, jos on 0-soppari.
Höpö höpö. En tiedä onko nollasopparista automaattisesti hyötyä, mutta ainakin osalle on. Kuten mulle: Mulla on nollasopparin myötä oikeus työterveydenhuoltoon, palkkaan silloin kun osallistun firman koulutuksiin tai olen pois töistä sairauden takia, ja kaikkiin henkilökuntaetuihin kuten ilmaiseen kuntosaliin, firman pikkujouluihin tarjoiluineen ym.
Et ole sitoutunut olemaan jatkuvasti työnantajan käytettävissä. En minä ainakaan. Enkä tietenkään sellaista sopimusta tekisi, jos ei maksettaisi kunnollista varallaolokorvausta.