Onko tämä normaalia väsymystä vai pitäisikö huolestua?
Teen nykyään vuorotyötä, mutta tällaista väsymystä on ollut jo teinistä saakka. Nyt näin parinkympin paremmalla puolella on tullut huomattua, että nuorena jäi kyllä paljon tekemättä ja näkemättä sen takia että olen ollut väsynyt ja "laiskalla päällä".
Töiden jälkeen en usein jaksa tehdä mitään. Jos esimerkiksi ystävä kysyy luokseen kylään, joudun kieltäytymään tai sitten olen ystävän luona aivan zombina, tylsänä seurana kun väsyttää niin pirusti ja aivot prakaavat. Ruoanlaitto ja kodinhoitokin ovat ponnistuksia työpäivien jälkeen. Vapaapäivinäni olen usein niin väsynyt, että en jaksa kuin syödä ja käydä suihkussa. Mieli tekisi tehdä vaikka mitä, mutta väsymys ja "väsymyspäänsärky" melkeinpä pakottavat vain makoilemaan sängyssä. Jos minulla on kaksi vapaata putkeen, niin toisena vapaapäivänä kyllä jaksaa onneksi enemmän. Usein, varsinkin vapaapäivien ensimmäisenä päivänä (ja jostakin syystä juuri nyt) väsymyksen lisäksi on pientä päänsärkyä otsan ja silmien kohdalla. Särky ei ole kuitenkaan voimakasta.
Olen pitkään ajatellut että ehkä olen vain introvertti ja tarvitsen normaalia enemmän unta, mutta viime aikoina olen alkanut huomaamaan miten hyvin kaikki muut tuntuvat jaksavan tehdä asioita. Haluaisin olla samanlainen, mutta en vain pysty.
Mietteitä tästä?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto on, että ruokavaliossasi on jotain, mikä ei sinulle sovi. Minulla se oli peruna. Jollakin muulla se on kahvi. Sinulla se voi olla ihan mikä tahansa, mitä syöt/juot päivittäin.
Tämä on mielenkiintoinen teoria. Olen oikeastaan käynyt jo noin vuoden kestäneiden vatsavaivojen takia lääkärillä joka laittoi lähetteen gastroenterologille, joka kuitenkin totesi että vaivani ovat varmasti vain toiminnallisia. Mahdolliset allergiat eivät edes tulleet puheeksi, mitä olen näin jälkeenpäin ihmetellytkin. (Tosin tämä lääkäri oli muutenkin tyyliä "älä itke, ota keksi".) Ap
Normaalia tai ei, samaa oireilua on ollut itselläni myös nuoresta asti. Ajoittain meni ja menee niin pahaksi että multa on ihan suoraan kysytty olenko kännissä tai huumeissa. Teininä tuo oli juuri pahimmillaan, nyt on hellittänyt vähän.
Vierailija kirjoitti:
Jos työsi kuormittaa liikaa ja tarvitset enemmän palautumisaikaa.
Tämäkin on mahdollista sillä teen vuorotyötä, ja vielä fyysistä ja kiireistä sellaista. Mutta tätä väsymystä on ollut aiemminkin, jo teini-iästä alkaen kun olin "vain" koululainen. Lukion jälkeen olin useamman kuukaudenkin pelkästään kotona kun en löytänyt ihan heti välivuositöitä (eli oli helppoa), mutta väsymystä oli silti siihen malliin että olin saamaton kaiken muun paitsi työnhaun kanssa. Ja silloin tällöin oli jo tuohon aikaan näitä "pahempia" päänsäryllisiä päiviä. Ap
Mulla sama homma. Itse olen laihdutuskuurilla ja syy voi olla siinä. Onko sulla mitattu TSH? Entä hb ja ferritiinit? Mutta siis mun mielestä toi väsymys ei oo normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto on, että ruokavaliossasi on jotain, mikä ei sinulle sovi. Minulla se oli peruna. Jollakin muulla se on kahvi. Sinulla se voi olla ihan mikä tahansa, mitä syöt/juot päivittäin.
Tämä on mielenkiintoinen teoria. Olen oikeastaan käynyt jo noin vuoden kestäneiden vatsavaivojen takia lääkärillä joka laittoi lähetteen gastroenterologille, joka kuitenkin totesi että vaivani ovat varmasti vain toiminnallisia. Mahdolliset allergiat eivät edes tulleet puheeksi, mitä olen näin jälkeenpäin ihmetellytkin. (Tosin tämä lääkäri oli muutenkin tyyliä "älä itke, ota keksi".) Ap
Mulle tuli vatsavaivojen vuoksi anemia, kun huonosta suolistosta ei imeytynyt rauta. Jos sulla on päänsärkyä kuvailemallasi alueella, saatat myös asua homeisessa asunnossa tai olla homeisessa paikassa töissä. Tosin se ei selitä teini-iän väsymystä.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia tai ei, samaa oireilua on ollut itselläni myös nuoresta asti. Ajoittain meni ja menee niin pahaksi että multa on ihan suoraan kysytty olenko kännissä tai huumeissa. Teininä tuo oli juuri pahimmillaan, nyt on hellittänyt vähän.
Huh, rankkaa! Tsemppiä sinulle! Ap
Olen ollut samalla tavalla yhtä väsynyt jo lapsesta asti. Pahinta väsymys oli teini-iässä, sekä tehdessäni vuorotyötä. Olen tästä syystä vaihtanut päivätöihin. Olen ajatellut, että tämä on vain ominaisuuteni. Äitini on samanlainen. Kilpparit on katsottu sen tuhannen kerran, hemoglobiini on ylärajoilla, joten en usko mihinkään ferritiinijuttuihin. Nekin on mielestäni jossain vaiheessa katsottu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama homma. Itse olen laihdutuskuurilla ja syy voi olla siinä. Onko sulla mitattu TSH? Entä hb ja ferritiinit? Mutta siis mun mielestä toi väsymys ei oo normaalia.
Hemppa on mitattu ihan vasta. Oli tyyliin 130+ eli erittäin hyvissä lukemissa. Tsh:ta ei ole mitattu eikä myöskään ferritiiniä. Äidilläni on kyllä jatkuvasti matala ferritiini johon ei auta muu kuin raudan popsiminen, ja jos hän lopettaa niin arvot laskevat heti. Syytä tähän ei ole selvitetty.
Jonkun mainitseman homeen en usko olevan syynä, olen tässä välissä nimittäin vaihtanut asuntoa kolmesti, koulua kahdesti ja työpaikkakin kahdesti. Ap
Mulla oli hemppa vielä 140 vaikka ferritiini oli vain 2. Hg on todella huono rauta-arvojen mittari koska se ei kaikilla laske. Raudanpuutteeseen voi liittyä lohkeilevat (mulla murenevat) kynnet, vaaleat ikenet, lyhyet ripset ja päänsärky. Onneksi hoituu lisäraudalla. Kaduttaa että kärvistelin turhaan vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hemppa on mitattu ihan vasta. Oli tyyliin 130+ eli erittäin hyvissä lukemissa. Tsh:ta ei ole mitattu eikä myöskään ferritiiniä. Äidilläni on kyllä jatkuvasti matala ferritiini johon ei auta muu kuin raudan popsiminen, ja jos hän lopettaa niin arvot laskevat heti. Syytä tähän ei ole selvitetty.
Jonkun mainitseman homeen en usko olevan syynä, olen tässä välissä nimittäin vaihtanut asuntoa kolmesti, koulua kahdesti ja työpaikkakin kahdesti. Ap
Jos äidilläsi on aina ollut matala Hb, kuitenkin yli 100, siihen on ehkä luonnollinen syy; arvon ylläpitäminen keinotekoisesti ei ole välttämättä hyvä asia. Pitkäaikainen rautalääkitys on riski sydämen terveydelle. Paksumpi veri (korkeampi Hb) saatta lisätä jotain trombin/halvauksen vaaraa, kun se ei sovi kehossa "kokonaiskuvaan"? Epäilyttävää syödä lisärautaa, tietämättä syytä arvoihin ilman lisää.
Joskus home voi pesiytyä nenään, jossa se tuottaa jatkuvasti myrkkyjä hengitysilmaan (vielä sen jälkeen kun homelähdettä ei enää ole ympäristössä), mutta tämä on harvinaista - ei ainakaan perusterveen teinin ongelma.
Alkoiko väsymys, kun tulit sukukypsäksi?
Ap, sinuna lopettaisin vuorotyön, jos se tuntuu fyysisesti liian raskaalta. Jos uuvutat elimistöäsi, se voi tehdä lopulta lakon (CFS?)
Saitko jonkun rokotuksen vuosi ennen väsymyksen alkamista?
Lääkäri tapasi työssään väsyneitä naisia ja lapsia - vasta myöhemmin hän ymmärsi, että he kärsivät raudanpuutteesta
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/65f94a11-a491-4d26-b4e6-0714d…
Raudanpuutoksesta kärsivä kokee kovaa väsymystä ja vetämättömyyttä. Muita tavallisia oireita ovat muistihäiriöt, sanojen löytymisen vaikeus, mieleen painamisen vaikeus, keskittymiskyvyttömyys, motorinen levottomuus, ihon kutina, kynsien liuskoittuminen, hiusten kuivuus ja lähtö, silmien ja limakalvojen kuivuus, palan tunne kurkussa, sydämen tykyttelyt, hengenahdistus, hapen loppumisen tunne, jalkojen huono rasituksen sieto ja hidas palautuminen.
Suomessa joillekin potilaille on määrätty masennuslääkkeitä sen perusteella, millaisista oireista tämä kärsii. Raudanpuutteen ja masennuksen oireissa on paljon yhtäläisyyksiä, mutta näissä tapauksissa Ritola kehottaa kieltäytymään masennuslääkityksestä ja hakemaan toisen lääkärin mielipide, jos tuntuu siltä, että ei tullut ymmärretyksi.
– Meillä Suomessa ei ole vielä tapana tehdä samaa kuin Yhdysvalloissa eli hakea toisen lääkärin mielipidettä. Tämä on kuitenkin täysin sallittua ja joissakin tilanteissa jopa suotavaa.
Joissakin suomalaisblogeissa päivitellään, kuinka “leväperäisellä” tasolla ferritiiniasia Suomessa on verrattuna esimerkiksi muihin Pohjoismaihin.Ummistavatko lääkärit täällä silmänsä ongelmalle?
– Enemmänkin voitaisiin panostaa perusasioihin, kuten ravintoaineiden riittävään saantiin sekä niiden huomioimiseen ihmisen terveydessä ja eri sairauksia pahentavina tekijöinä.
– Etenkin naisten ja lasten raudanpuute on aliarvioitu ongelma, jonka merkitystä koko perheen hyvinvoinnille ei selvästikään ole osattu ottaa riittävän vakavasti, Ritola sanoo.
Raudanpuutoksen oireita ovat kova väsymys ja vetämättömyys, mutta myös muun muassa muistihäiriöt, ihon kutina ja hengenahdistus ovat tavallisia.
Kun googlaa sanat ferritiini ja varastorauta, päätyy niin meidän maallikoiden kuin lääkäreidenkin keskusteluihin.
Ketjuissa maallikot kertovat väsymyksestä, saamattomuudesta, aivosumusta, matalasta mielialasta, hengästymisestä ja palautumisvaikeuksista. Oireiden syyksi on epäilty muun muassa kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Tulokset ovat kuitenkin viitearvojen sisällä. Mutta kun varastoraudan määrää on tutkittu, se on ollut liian alhaalla. Näin jopa silloin, kun hemoglobiini on normaali.Moni kertoo saaneensa apua lisäraudasta.
Lääkäripuolella taas kiistellään siitä, onko elimistöön varastoituneen raudan määrästä kertovaa ferritiiniarvoa edes syytä tutkia. Osa on sitä mieltä, että tutkimus on turha, jopa muoti-ilmiö. Heidän mielestään hemoglobiini ja verenkuva riittävät.
Sisätautiopin dosentti Esa Soppi edustaa toista koulukuntaa.
– Kansainväliset asiantuntijat ja johtavat tiedelehdet, kuten Lancet (2016) ovat yksiselitteisesti sitä mieltä, että ferritiinimääritys on paras raudanpuutteen osoittaja.
Jos ferritiiniä on alle 30 mikrogrammaa litrassa, kyse on raudanpuutteesta.
Osa maallikoista ihmettelee, kun ei meinaa millään saada lähetettä ferritiiniarvojen tutkimiseen. Asia on Sopille tuttu.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/5a6e6387-8df4-41f4-b80b-5a9fc…
Sama täällä, koko nuoruus mennyt hukkaan, nyt olen 28 ja pahenee. Joudun kohta jättää työelämän.