Ärsyttää kun työnhaussa täytyy aina luoda profiileja ja rekisteröityä joillekin rekrytointisivuille
Nopeutetaan prosessia niin, ettei rekryt joudu edes avaamaan hakemustani :)
Kommentit (23)
Kyllä just näin. On aikamoinen projekti kun näitä täyttää ja lopuksi sieltä ei vaivauduta edes vastaamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä just näin. On aikamoinen projekti kun näitä täyttää ja lopuksi sieltä ei vaivauduta edes vastaamaan mitään.
Voisi kuvitella, että näiden naurettavan vaivalloisen yrityksen omien hakusovellusten kautta myös sen "kiitos, mutta ei kiitos" massamailinkin lähetys onnistuisi muutamalla klikkauksella, vaan ei.
Lisäksi ottaa aivoon se, miten aina joutuu täyttämään ensin laatikoihin: "miksi kiinnostuit tehtävästä? Kerro itsestäsi. Miksi palkkaisimme juuri sinut?" Ja sitten sen JÄLKEEN: "liitä tähän vapaamuotoinen hakemuksesi."
Öö, kerroin juuri niihin bokseihinne asiat, joita hakemuksessa kerrotaan?
Se on parempi jättää tuollaiset humpuukit tekemättä. Jos ei kerran haluta ketään töihin tai haku on älyttömän hankalaa niin pitäkää tunkkinne.
Minä itken verta, kun eteen tulee kiinnostava työpaikka, jota pitää hakea lomakkeella. Voisin vielä ilomielin naputella päivämäärät omin sormin, mutta en enää jaksaisi kertaakaan kaivella valikosta tutkintojen ja työsuhteiden alkamis- ja päättymisvuotta, -kuukautta ja -päivää, kun ne ensimmäiset ovat 80-luvulta ja pelkkien päivämäärien vierittelemiseen menee helposti tunti per hakemus.
Erikoisin kokemukseni toistaiseksi on eräs rekryfirma, joka lupasi antaa palautetta jokaisesta uudesta hakemuksesta. Minulle kerrottiin, että ansioluetteloni ja hakemukseni eivät olleet " ulkoasultaan riittävän visuaalisia" siihen nähden, että olin vasta urani alussa. Kysyin, miten valikkolaatikoiden varaan rakennetussa hakemuksessa hakija voi toteuttaa visuaalisuuttaan ja onko tosiaan kolmekymmentä vuotta koulutustaan vastaavissa töissä ollut ihminen vasta uransa alussa. En saanut vastausta. En saanut työtäkään. Ja tietojen poistaminen tuon rekryfirman rekisteristä näkyy olevan mahdotonta.
Menee niin hermot näihin. Varsinkin se työkokemusten vaivalloinen nykertäminen sinne lomakkeisiin, kun ihan samat jutut löytyy siitä perus CV:stä, jonka ne joka tapauksessa vaativat myös lisäksi.
Up. Eikö ketään muuta ärsytä tämä?
Minulla on kammo levitellå profiiliani yhtåän mihinkään ja olenkin tähän asti selvinnyt vanhanaikaisesti.. En vain pysty tekemään mitään ikuisesti netissä seikkailevaa satua olemattomasta. Hyi helv.
Vierailija kirjoitti:
Minä itken verta, kun eteen tulee kiinnostava työpaikka, jota pitää hakea lomakkeella. Voisin vielä ilomielin naputella päivämäärät omin sormin, mutta en enää jaksaisi kertaakaan kaivella valikosta tutkintojen ja työsuhteiden alkamis- ja päättymisvuotta, -kuukautta ja -päivää, kun ne ensimmäiset ovat 80-luvulta ja pelkkien päivämäärien vierittelemiseen menee helposti tunti per hakemus.
Erikoisin kokemukseni toistaiseksi on eräs rekryfirma, joka lupasi antaa palautetta jokaisesta uudesta hakemuksesta. Minulle kerrottiin, että ansioluetteloni ja hakemukseni eivät olleet " ulkoasultaan riittävän visuaalisia" siihen nähden, että olin vasta urani alussa. Kysyin, miten valikkolaatikoiden varaan rakennetussa hakemuksessa hakija voi toteuttaa visuaalisuuttaan ja onko tosiaan kolmekymmentä vuotta koulutustaan vastaavissa töissä ollut ihminen vasta uransa alussa. En saanut vastausta. En saanut työtäkään. Ja tietojen poistaminen tuon rekryfirman rekisteristä näkyy olevan mahdotonta.
Niiden on pakko poistaa tiedot pyydettäessä, koska GDPR. 😊
Suomessa on työnantajan markkinat. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kammo levitellå profiiliani yhtåän mihinkään ja olenkin tähän asti selvinnyt vanhanaikaisesti.. En vain pysty tekemään mitään ikuisesti netissä seikkailevaa satua olemattomasta. Hyi helv.
Eihän ne julkisia ole.
Kun mä hain viimeksi töitä, käskettiin laittaa vapaamuotoinen hakemus spostilla ja liitteeksi cv.
No, tein erittäin pelkistetyn hakemuksen. Ja cv:tä en alkanut värkkäämään vaan ilmoitin hakemuksessa, että tulen pyydettäessä haastatteluun ja tuon tullessani tutkinto-ja työtodistukset nähtäväksi.
Kutsu haastatteluun tuli. Menin (ja vein näytille paperit joo). Lähtiessä haastattelija sanoi, että hän tekee viimeisen päätöksen, että riippuu tykkääkö musta vai. Sanoin, että oon tulossa töihin, että tykätä ei tarvii, riittää kun tullaan toimeen ja hommat tulee tehtyä. Soittele kun oot päätöksen tehny. Sain sen paikan.
Helpottaa alkukarsintaa, kun voi koneellisesti karsia kaikki, joilla ei ole juuri sellaista koulutusta tai työkokemusta, mitä vaaditaan. Yleensä kun paikkoja hakee kaikki muutkin, mikäli vaan oman historiansa saa jotenkin tekaistua soveltuvaksi kokemukseksi.
No kun ilmoituksissa annetaan ymmärtää, että työhön vaaditaan joku koulutus.
Tai saattaa esim. lukea "olet koulutukseltasi tradenomi, DI tai ekonomi" ja työ on todellisuudessa vaatimustasoltaan ehkä merkonomille.
Nämä ovat ärsyttäviä! Ja sitten ne kentät "miksi kiinnostuit tehtävästä", "hakemuksesi tehtävään" ja "miksi olisi hyvä tähän tehtävään" - tosi sujuvaa tekstiä kun nämä kolme asiaa erotellaan toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Helpottaa alkukarsintaa, kun voi koneellisesti karsia kaikki, joilla ei ole juuri sellaista koulutusta tai työkokemusta, mitä vaaditaan. Yleensä kun paikkoja hakee kaikki muutkin, mikäli vaan oman historiansa saa jotenkin tekaistua soveltuvaksi kokemukseksi.
Voi jee! Mitä jos koulutuksesi on asiallisesti sama kuin muiden, mutta sitä ei voi näyttää mitenkään. Ennen oma koulutukseni sisälsi saman kuin nykyään, mutta hajanaisesti, koska ala tavallaan vasta kehittyi silloin. Nykyään ala on intergoitu tiettyyn oppiaineeseen, jonka kanssa se ei ollut yhteydessä ennen. Et joo...
Olen itse käynnyt sellaisen kurssin, missä käydään läpi, miten haetaan töitä.
Siellä kouluttaja kertoi, että näiden lomakkeiden kaikkiin kohtiin on aina vastattava jotain. Muuten hakemus hylätään samantien. Lisäksi jos nimensä kirjoittaa vahingossa pienellä alkukirjaimella, sitä ei hyväksytä.
Itsekin olen täyttänyt, vaikka minkälaisia lomakkeita. Pahin oli sellainen, missä vaadittiin videotervehdys! En alkanut tekemään mitään videotervehdystä, vaan luovutin sen työpaikan osalta.
Joskus olen päässyt työhaastattelun vaiheeseen. Siellä haastattelija sanoi, että pitää olla suosittelija ja suosittelijan puhelinnumero. Jos ei ole, niin sitten ei todennäköisesti ole mitään asiaa tähän työpaikkaan! :( Kiva, jos edellinen työsuhde on ollut vaikea ja ei ole oikein väleissä entiseen työnantajaan, niin etsi siinä sitten uusi työpaikka! Itsekin etsin suosittelijan jostain vuosien takaa, kun olin ollut kesätöissä eräässä yrityksessä pari kuukautta. HYvä, että muisti, että olin ollut töissä, mutta suostui suosittelijaksi.
Ja se surullinen faktahan on se, että suurin osa työpaikoista jaetaan suhteiden kautta. Ilman suhteita on ihan turha niitä lappuja ja lippuja täytellä epätoivoisesti. Oikeastaan suhteiden kautta töitä saavat eivät ärsytä. Mutta olen nähnyt tapauksia, jotka ovat tulleet töin suhteiden kautta ja eivät tee juuri mitään työelämässä. Työmoraali on täysin nolla!
Kaikkein inhottavin hakemus on varmaan ISS:n hakemus, jossa pitää tietää jokaisen aikaisemman työnantajan koko henkilömääränä ynnä muuta täysin turhaa tietoa.
Juu-u. Saahan sillä ulkoisesti tasalaatuisia hakemuksia sen koneellisen esiseulonnan lisäksi, mutta esim. epätyypillisiä pätkätyösuhteita on tosi vaikea merkitä noihin.
Parhaassa lomakkeessa kysyttiin lukion aloitus- ja lopetuspäivää. :P