Negatiivinen kateus EI ole hyvä tai rakentava tunne.
Otin asian terapeuttini kanssa puheeksi. Olen kokenut olevani jotenkin outo ja tuntenut itseni tietyissä sosiaalisissa tilanteissa hyvin hämmentyneeksi ja epämukavaksi ja kykenemättömäksi lukemaan muita ja toimimaan.
En muista koskaan tunteneeni kateutta. En edes lapseni niitä kohtaan joita ei kiusattu - minua kiusattiin.
Terapeuttini vahvisti että kateus lieveilmiöineen, viha, pahantahtoisuus jne. eivät ole millään tavalla toivottavia tunteita. "Nykysuomen sanakirjan mukaan kateus liittyy ihmiseen, joka ei suo toiselle hyvää ja haluaa itselleen hyvän, joka toisella on. Se ei vaadi uhriltaan välttämättä mitään erityistä."
Minussa ei ole mitään vikaa. :)
On olemassa myös ns. positiivista kateuta, jolloin ihminen kykenee olemaan iloinen siitä hyvästä mitä muilla on. Ja kannustamaan/kehumaan näitä asioita. Tämän minä kyllä tunnistan.
Kommentit (45)
Negatiivinen kateus = onnellisuus toisen hyvästä
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Kyllä vaan on. Lue ala-asteen matematiikkasi uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Kyllä vaan on. Lue ala-asteen matematiikkasi uudelleen.
Nyt ei olekaan kyse matematiikasta vaan psykologiasta.
Sinun on vaan pakko tulla väittämään.
Teitkö aloituksen, jotta muut kadehtisivat kateudettomuuttasi? Hmm...
Vierailija kirjoitti:
Tein sen vastauksena aiheeseen joka jokin aika sitten pyöri täällä.
Mutta sinulle tämä on ilmeisesti kilpailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ylempi kirjoittaja. Miksi teit erillisen ketjun, etkä vain kommentoinut mainitsemaasi? Mitä haet tällä?
Kateus ei ole ikinä positiivinen tunne. Pelkkää pahaa aiheuttaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ylempi kirjoittaja. Miksi teit erillisen ketjun, etkä vain kommentoinut mainitsemaasi? Mitä haet tällä?
En osaa etsiä vanhoja ketjuja. Ajattelin tuoda asian tietoisuuteen, jotta kateuden puute ei olisi tietyille ihmisille se punainen vaate mikä se näytti olevan.
Voit antaa aiheen pudota.
Onko positiivinen kateus edes kateutta? Siis oikeaa kateuden tunnetta?
Jos haluan itselleni jotain ja olen samalla tyytyväinen, kun toisella on sitä, en sanoisi sitä tosissani kateudeksi. Leikilläni voin toki sanoa "oon ihan kateellinen sulle", mutta ei se mielestäni ole varsinaista kateutta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin se näin on järjellä ajateltuna. Mutta ilmeisesti ei ole psykologiassa. Outoa ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Kateus ei ole ikinä positiivinen tunne. Pelkkää pahaa aiheuttaa kaikille.
Ei välttämättä. Voit saada potkua omaan elämääsi kun kadehdit jotakuta ja haluat olla sellainen kuin hän, alat tehdä itsesi eteen enemmän töitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan itselleni jotain ja olen samalla tyytyväinen, kun toisella on sitä, en sanoisi sitä tosissani kateudeksi. Leikilläni voin toki sanoa "oon ihan kateellinen sulle", mutta ei se mielestäni ole varsinaista kateutta lainkaan.
Ei sellaista voi ollakaan. Naurettava termi koko negatiivinen kateus. Samoin on kyllä negatiivinen kateuskin. Senhän pitäisi tarkoittaa kateuden vastakohtaa.
Ohis
Olen myös pitänyt itseäni outona, kun en osaa hyvin kadehtia muita. Enkä osaa olla pahansuopa muita kohtaan, mennen mukaan juoruiluihin. En kärsi siitä, vaikka olen melko yksinäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista voi ollakaan. Naurettava termi koko negatiivinen kateus. Samoin on kyllä negatiivinen kateuskin. Senhän pitäisi tarkoittaa kateuden vastakohtaa.
Ohis
En tunne termistöä, mutta negatiivinen kateus voisi olla pahansuopaista. Positiivinen sellaista, että tuntee iloa toisen puolesta mutta samalla harmittaa kun itsellä menee kaikki päin honkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista voi ollakaan. Naurettava termi koko positiivinen kateus. Samoin on kyllä negatiivinen kateuskin. Senhän pitäisi tarkoittaa kateuden vastakohtaa.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OhisEn tunne termistöä, mutta negatiivinen kateus voisi olla pahansuopaista. Positiivinen sellaista, että tuntee iloa toisen puolesta mutta samalla harmittaa kun itsellä menee kaikki päin honkia.
En tunne minäkään. Ajattelin, että negatiivinen on kielteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OhisEn tunne termistöä, mutta negatiivinen kateus voisi olla pahansuopaista. Positiivinen sellaista, että tuntee iloa toisen puolesta mutta samalla harmittaa kun itsellä menee kaikki päin honkia.
En tunne minäkään. Ajattelin, että negatiivinen on kielteinen.
On se, heh. Negatiivinen kateus voi johtaa kateellisuuden kohteen vahingoittamiseen, positiivinen ei.
Vierailija kirjoitti:
Positiivinen kateus on sitä, että haluaa itsekin sen asian ja hankkii sen. Ei se edellytä sitä, että on toisen puolesta tyytyväinen. Ei kuitenkaan halua sille pahaakaan. Ei se liity siihen toiseen, vaan itseen.
Jep jep. Ite oon enemmän tai kokonaan tollanen ku toi tokaisi, mut tunnen kamalasti ihmisii ja oon kohdannut niit jotka on tollasii ku tos alussa kerrotaan. Se on tosi turhauttavaa ja ankeeta