Jos joku lapsista haluaa hyppiä jossain lätäkössä, pitääkö kaikki varustaa varmuuden vuoksi sen mukaan?
Eilen ihmettelin, kun kiva lähes jo kesäkeli ja silti esikoululainen noudettaessa pihalla kurahousut jalassa ja kurarukkaset käsissä. Vastaus oli, että jossain osassa pihaa (en nähnyt) on vielä märkää ja osa lapsista halua haluaa leikkiä siellä. Oman lapsen vaatteet oli ihan puhtaat ja kuivat. Onko teillä yhtä tiukkaa, että puetaan varmuuden vuoksi ja kaikille samalla tavalla? Kohtahan tuo on jo iso koululainen.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien laiskuutta. Siellä pitäisi ulkoillessa olla ohjattua liikuntaa eli pelejä ja leikkejä, ei rypemistä kurassa. Ne hoitajat vain ei viitsi, koska silloin pitäisi tehdä jotain auringonoton sijaan.
Pitäisikö? Mun mielestä ulkoillessa pitää olla mahdollisuus siihen vapaaseen leikkiin toisten kanssa. Ohjatut leikit sitten erikseen. Lapsia ohjataan muutenkin niin paljon nykyään, että ihan kiva, kun saavat edes vähän leikkiä.
Sun ei tarvi varustaa lastasi ulkoiluvaatteilla jos sulle on ok että KUN se sunkin kakara sitten saa enemmän tai vähemmä nyllytettynä idean mennä mukaan kurahyppimiseen niin:
-kenenkään opettajan tehtävä ei ole seistä vahtimassa ja estää sitä (varsinkaan ajoissa)
-lapsi palelee märissä ja kuraisissa vaatteissa loppupäivän
-ei istu eikä koske mihinkään mikä ei saisi kuraistua, esim tyynyihin tai säkkituoleihin tai viltteihin luokkahuoneessa
-ja siivoaa märkien ja kuraisten vaatteidensa aiheuttamat lätäköt luokkahuoneesta koska se ei kuulu siivoojan duuniin
Jos tämä ei ole sun mielestä ok (ja mun mielestä mun lpsen kohdalla en haluaisi tätä), varustat lapsesi sellaisilla vermeillä, että leikkiin innostumisesta ei ole haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien laiskuutta. Siellä pitäisi ulkoillessa olla ohjattua liikuntaa eli pelejä ja leikkejä, ei rypemistä kurassa. Ne hoitajat vain ei viitsi, koska silloin pitäisi tehdä jotain auringonoton sijaan.
Sulkeisjärjestystä ja pillinvihellyksillä tahditettuja kuntopiirejä, ei mitään anarkistisen järjestäytymättömiä omia leikkejä!
En aloituksesta ymmrärtänyt sitä, että mikä se haitta nyt sitten on, jos ne kurikset on laitettu päälle?
Vierailija kirjoitti:
En aloituksesta ymmrärtänyt sitä, että mikä se haitta nyt sitten on, jos ne kurikset on laitettu päälle?
Tuskin lapsesta kovin kivaa, kun on muuten lämmin sää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö? Mun mielestä ulkoillessa pitää olla mahdollisuus siihen vapaaseen leikkiin toisten kanssa. Ohjatut leikit sitten erikseen. Lapsia ohjataan muutenkin niin paljon nykyään, että ihan kiva, kun saavat edes vähän leikkiä.
Pitäisi ainakin jos noudatetaan säädöksiä. Eskarissa ulkoilun tulisi aina olla ohjattua liikuntaa (eskaria on vain 4 tuntia) ja päiväkodin puolella päivässä pitäisi olla vähintään 90 minuuttia kunnon liikuntaa. Siis hyppimistä, juoksua, pallonpotkimista jne., ei enää mitään vapaata leikkiä.
Eskari on esikoulu, siellä on tarkoitus saada eväitä koulua varten eli oppia ulkoliikunan idea.
Siis jonkun toisen lapsi oli kuravaatteissa? Mitä se sulle edes kuuluu?
Voisin kuvitella, että lapsi on itse ilmaissut halunsa mennä kuralätäkköön hyppimään ja jopa itse laittanut ne kuravaatteet. Jos tulee yllätyksenä, niin voin paljastaa että eskari-ikäisellä on oma tahto, jota myös kuunnellaan joissain asioissa ja tuon ikäinen osaa myös pukea itse. Ajattele!!
Vierailija kirjoitti:
Eskari ikäisten täytyy jo osata leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ainakin jos noudatetaan säädöksiä. Eskarissa ulkoilun tulisi aina olla ohjattua liikuntaa (eskaria on vain 4 tuntia) ja päiväkodin puolella päivässä pitäisi olla vähintään 90 minuuttia kunnon liikuntaa. Siis hyppimistä, juoksua, pallonpotkimista jne., ei enää mitään vapaata leikkiä.
Eskari on esikoulu, siellä on tarkoitus saada eväitä koulua varten eli oppia ulkoliikunan idea.
Joskus mennään ryhmissä helpoimman kautta.
Siis anteeksi, missä säädöksessä sanotaan, että ulkoilun pitäisi olla ohjattua? Esiopetusikäistä koskevissa määräyksissä vaaditaan ohjattua liikuntaa yksi tunti sisällä ja yksi ulkona per viikko, ei todellakaan päivittäin.
Liikuntasuositukset ovat eri asia kuin säädökset. Näihin suosituksiin lisätään koko päivän aikana lapsen suorittama liikunta. Jo ulkoileminen aktivoi lasta liikkumaan, ei siinä tarvitse aikuisen muuta kuin kannustaa ei niinkään vaadita jotakin pedagogista toimintaa.
Maa voi olla kylmä ja kostea vaikka ei olisi lätäköitä.