Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat tekevät opiskelun mahdottomaksi

Vierailija
18.04.2019 |

Miehelläni on tuttu, jonka tyttöystävä päättää peruskoulun pian. Hän tahtoo lähteä opiskelemaan toiselle asteelle, mutta asuu jossakin pikkupaikkakunnalla, jossa ei ole toisen asteen kouluja. Lähin toisen asteen koulu on 100km:n päässä sieltä, missä tyttö asuu.

Hän on koko vuoden tälle poikaystävälleen puhunut, että muuttaa tänä syksynä sille paikkakunnalle, koska lähtee opiskelemaan. Nyt kuitenkin tytön vanhemmat ilmoittivat, ettei hän lähde yhtään mihinkään, kun on alaikäinen (pian 16v).

Juttelimme tästä mieheni kanssa eilen ja aloimme miettiä, että voivatko vanhemmat tosiaan estää opiskelun nuorelta? Sen verran mitä mieheni on kuullut tutultaan, niin tytön vanhemmat ovat aika kauheita kontrollifriikkejä ja yrittävät kasvattaa tytön tynnyrissä. Kaikki on tytöltä kielletty, tietokone, elokuvat joissa on seksin viittaavaakaan, tietysti poikaystävät, myös ihan pelkät ystävät jos ovat poikia, kavereitaan saa nähdä tunnin päivässä jne.

Onhan tyttö alaikäinen, mutten koskaan ole tullut ajatelleeksi tällaista tilannetta, että vanhemmat voisivat estää/kieltää opiskelun. Minun käy tyttöä sääliksi, koska ei uskalla nousta vanhempiaan vastaan missään, minulla oli samanlainen äiti ja muistan, kuinka vaikeaa hänen kanssaan oli asua ja elää, tahtoisin auttaa tyttöä jotenkin. Onko jotakin tahoa, johon hänet voisi ohjata kysymään apua tilanteeseen?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö voi itse ottaa yhteyttä lastensuojeluun ja sanoa että häneltä riistetään oppimisen vapaus.  Lapsen tahtoa kuullaan kun lapsi on täyttänyt 12v. Sä voit sanoa että lähdet mukaan henkiseksi tueksi.

JA raha-asiat kyllä järjestyvät.

Vanhemmat maksavat,tahtoivat tai eivät. Vanhemmilla on velvollisuus alaikäisen elatukseen.

Vierailija
22/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tässä hieman kyseenalaistaa tytön tarinaa, jos kukaan teistä ei häntä oikeastaan tunne? Voisiko olla niin, että perhe haluaa lapsensa lähilukioon ja on joutunut rajoittamaan tytön menoja ja yhteydenpitoa, koska on tullut rajuja ylilyöntejä tai nettipeliongelmaa haitaten koulua? Tuollainen kotoa lähteminen amiskaan kauas pois kuulostaa enemmän kapinoinnilta kuin oikealta hädältä. Jos tosiaan vain haluaa opiskella, niin luulisi myös lukion kelpaavan. Niitä on aivan varmasti lähistöllä. Ja jos vanhemmat tämän estävät olisi se lasu oikea osoite.

Tottakai tämäkin on käynyt mielessäni, mutta vaikuttaa jotenkin todella herttaiselta tytöltä, olen itsekin hiukan hänen kanssaan jutellut ja mielestäni kyllä huomaan hänestä samoja asioita, kuin itsestäni tuon ikäisenä tuossa tilanteessa. Minusta hän puhuu kyllä totta, mutta en tietenkään voi tietää varmaksi.

Lukioon hän ei tahdo, vaan tahtoo tietylle linjalle ammattikouluun ja siitä suoraan töihin, mutta ehdotan hänelle tuota lukiota silti, pääsee siitä sitten jatkamaan ja saa varmaan joitakin aineita hyväksiluettua jos jatkaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, on sanonut myös että vanhempansa painostavat häntä lukioon, koska kuulemma koko sukunsa on käynyt lukion. Voi siis tietysti olla että yrittää edes tätä vastaan kapinoida.

Ap

Vierailija
24/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni tuntee tämän tuttunsa jonkun pelin kautta, hän on 18v. Kyllä, yhteishaku on jo ollut, mutta tyttö on hakenut siinä pariin paikkaan, hän ei ymmärtääkseni tahdo lukioon, en tiedä onko sellaista hänen paikkakunnallaan.

Olen miettinyt, että auttaakohan lastensuojelu asiassa, koska hän kuitenkin on alaikäinen. Tietääkö kukaan varmemmaksi asiaa?

En tiedä uskaltaako tyttö mennä koulukuraattorille, hän pelkää kauheasti vanhempiaan joka on myös yksi syy sille, miksi tahtoo kauas opiskelemaan. Kuraattori tietysti ottaisi yhteyttä vanhempiin asiasta, pitää silti ehdottaa tuota.

Tytön vanhemmilla on rahaa ja paljon, ainakin tytön kertoman mukaan. Hassaavat aivan surutta ties mihin turhuuksiin kuulemma. Ja sen verran tyttö uskaltaa uhmata vanhempiaan, että käyttää salaa puhelimellaan nettiä, heillä on siis etäsuhde. 

Tämä oli siis ap. En edes tiennyt tuosta aikuiseksi julistamisesta, se on varmaan aika pitkä ja hankala prosessi, mutta sanon silti siitä, vaikka tuskin uskaltaa lähteä siihen. En usko, että uskaltaa lopulta lähteä opiskelemaan. Tyttö oli suunnitellut menevänsä töihin ja asuvansa jossain yhteisasuntolassa tai kimppakämpässä, mutta nyt on ns. nostanut kädet pystyyn ja luovuttanut, kun vanhempansa kielsivät. Ei uskalla uhmata heitä, eikä tietysti tiedä oikeuksiaan. Muistan itsekin, kuinka äitini pimitti minulta kaikki oikeuteni ja en osannut/uskaltanut niistä ottaa selvää.

Ap

Kuraattori ei kerro vanhemmille mitään, mitä hän lapsen kanssa juttelee. Siinä ne kotiolotkin tulee käytyä läpi ja lapsi saa oikeaa tietoa, miten hänen kannattaa menetellä.

Enpä tiennytkään, itse kun kävin kuraattorilla niin hän kertoi kaiken äidilleni, siksi luulinkin että kuraattori ottaa yhteyttä vanhempiin. Toivottavasti uskaltaisi mennä puhumaan.

Ap

Olisit voinut viedä asian eteenpäin, kuraattori on toiminut väärin. Voihan lapsi vielä pyytää erikseen, miksei juttelusta saa kertoa vanhemmille.

Vierailija
25/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian paljon "kuulemma" juttua, jotta voisi tietää, mikä tilanne oikeasti on. Tyttö on voinut kertoa omiaan, poikaystävä, joka on etäsuhde, on voinut käsittää väärin tai kertoa muunneltua totuutta. Tai mikä todennäköisintä, koko juttu on apn keksimä juttu.

Vierailija
26/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä on rahaa itsellään tilillä, jota on saanut lahjaksi esim. syntymäpäivinään. Mutta siis vanhemmat eivät voi kieltää alaikäistä muuttamasta opiskelun vuoksi? Luulin, että voivat ja viranomaiset hakisivat takaisin tai jotain vastaavaa. 

Ap

Vierailija
27/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että on normaali käytäntö, että kuraattori kertoo puhutut asiat vanhemmille, en tuota(kaan) tiennyt oikeuksistani aikanaan. 

Tottakai on "kuulemma" juttuja, enhän minä ole tavannut tyttöä henkilökohtaisesti. Ja miksi ihmeessä keksisin tällaisen jutun?

Ap

Vierailija
28/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai missään ole 100km lähimpään lukioon, paitsi ehkä jossain Itä-Lapin perukoilla jos sielläkään.

Enivei, vanhemmat ei voi estää 16-vuotiasta opiskelemasta toisella asteella tai asumasta siellä opiskelupaikkakunnalla esimerkiksi itse vuokraamassaan asunnossa.

Mutta alaikäisen itse allekirjoittama vuokrasopimus ei ole pätevä, tarvitaan vanhempien lupa. Sossu ei anna euroakaan, koska vanhemmilla on elatusvelvollisuus, mutta toisaalta sossu ei voi vaatia vanhempia maksamaan kotoa pois muuttaneen nuoren kuluja. Jos nuori muuttaa asumaan miesystävän kanssa, voidaan tehdä lasu ja nuori siirretään laitokseen.

Kyllä vanhemmat - tai pelkkä vanhempien varallisuuden puute - voi estää nuorta opiskelemasta toisella asteella. Tiedän nuoria, joilla on matkaa oppilaitokseen 30 km, mutta koska ei ole julkista liikennettä eikä varaa mopoautoon, niin opiskelemaan ei voi lähteä.

No jos sillä nuorella ei ole omaa rahaa, niin sitten tietysti voi olla käytännössä aika mahdotonta. 16-vuotias hallitsee kuitenkin itse hankkimaansa omaisuutta, joten jos rahaa löytyy, vanhemmat eivät voi mitään. Vanhemmilla ei automaattisesti ole määräysvaltaa estää 16-vuotiaan asumista opiskelupaikkakunnalla, vaikka eivät nuoren opiskeluja ja asumisjärjestelyjä hyväksyisi.

Ja niitä sijoittamisia ei todellakaan tehdä pelkästään vanhempien mielihalusta. Se on äärimmäinen pakkokeino (vapaudenmenetys), johon täytyy aina olla pakottava lapsen tarpeesta lähtevä peruste.

Alaikäisen tekemä vuokrasopimus ei ole pätevä, joten vaikka rahaa olisikin, ei asuntoa ilman vanhempien lupaa saa. Jos taas vanhemmat halutaan sivuuttaa, pitää yhteiskunnan ohittaa vanhempien oikeus toimia huoltajina eikä siihen riitä se, että nuori haluaa muuttaa pois kotoa. Jos nuori ei ole tehnyt töitä, ei edes pankkitilillä oleva raha ole hänen käytössään, jos vanhemmat niin päättävät.

Sijoittamista ei tehdä vanhempien mielihalusta, mutta ei nuorellakaan ole onneksi oikeutta vaatia, että yhteiskunnan tulee hänestä huolehtia, koska hän alaikäisenä haluaa elää poikakaverin kanssa, mutta vanhemmat ei siihen suostu.

Vierailija
29/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tässä hieman kyseenalaistaa tytön tarinaa, jos kukaan teistä ei häntä oikeastaan tunne? Voisiko olla niin, että perhe haluaa lapsensa lähilukioon ja on joutunut rajoittamaan tytön menoja ja yhteydenpitoa, koska on tullut rajuja ylilyöntejä tai nettipeliongelmaa haitaten koulua? Tuollainen kotoa lähteminen amiskaan kauas pois kuulostaa enemmän kapinoinnilta kuin oikealta hädältä. Jos tosiaan vain haluaa opiskella, niin luulisi myös lukion kelpaavan. Niitä on aivan varmasti lähistöllä. Ja jos vanhemmat tämän estävät olisi se lasu oikea osoite.

Tottakai tämäkin on käynyt mielessäni, mutta vaikuttaa jotenkin todella herttaiselta tytöltä, olen itsekin hiukan hänen kanssaan jutellut ja mielestäni kyllä huomaan hänestä samoja asioita, kuin itsestäni tuon ikäisenä tuossa tilanteessa. Minusta hän puhuu kyllä totta, mutta en tietenkään voi tietää varmaksi.

Lukioon hän ei tahdo, vaan tahtoo tietylle linjalle ammattikouluun ja siitä suoraan töihin, mutta ehdotan hänelle tuota lukiota silti, pääsee siitä sitten jatkamaan ja saa varmaan joitakin aineita hyväksiluettua jos jatkaa.

Ap

Eihän se tyttö kovin kontrolloitu ole, jos etäsuhteessa olevan poikaystävän aikuisen pelikaverin vaimokin on hänet tavannut tai jostain kumman syystä puhunut puhelimessa.

Vierailija
30/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöllä on rahaa itsellään tilillä, jota on saanut lahjaksi esim. syntymäpäivinään. Mutta siis vanhemmat eivät voi kieltää alaikäistä muuttamasta opiskelun vuoksi? Luulin, että voivat ja viranomaiset hakisivat takaisin tai jotain vastaavaa. 

Ap

Ei vanhemmat voi kieltää muuttamasta, mutta he voivat tehdä lapsestaan lasun ja sen jälkeen se nuori on vielä tiukemmassa valvonnassa kuin kotona. Vanhempien ei tarvitse maksaa lapsensa vuokraa eikä allekirjoittaa vuokrasopimusta. Tilillä olevista rahoista vain ne itsetienatut on omassa käytössä. Sossu ei erityisen mielellään maksa kenenkään vuokraa vain siksi, että nuori nyt vain niin päättää.

Vierailija
31/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai missään ole 100km lähimpään lukioon, paitsi ehkä jossain Itä-Lapin perukoilla jos sielläkään.

Enivei, vanhemmat ei voi estää 16-vuotiasta opiskelemasta toisella asteella tai asumasta siellä opiskelupaikkakunnalla esimerkiksi itse vuokraamassaan asunnossa.

Kyllä voi. Alaikäinen ei voi itse tehdä vuokrasopimusta

Vierailija
32/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eihän se tyttö kovin kontrolloitu ole, jos etäsuhteessa olevan poikaystävän aikuisen pelikaverin vaimokin on hänet tavannut tai jostain kumman syystä puhunut puhelimessa.

Yhä edelleen, tiedän vain sen mitä minulle on kerrottu. Tyttö sanomansa mukaan viettää päivänsä koulun jälkeen omassa huoneessaan. Mistä minä tietäisin toisten ihmisten minuuttiaikataulun? Enhän tiedä omienkaan ystävieni jokaista tekemistä ja yksityiskohtaa heidän arjestaan.

Ap

Vierailija
33/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainiin, on sanonut myös että vanhempansa painostavat häntä lukioon, koska kuulemma koko sukunsa on käynyt lukion. Voi siis tietysti olla että yrittää edes tätä vastaan kapinoida.

Ap

No miten ne vanhemmat ajatteli sen tytön käyvän lukiota kotoa käsin, jos lähin toisen asteen oppilaitos on 100 km päässä?

Vierailija
34/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni tuntee tämän tuttunsa jonkun pelin kautta, hän on 18v. Kyllä, yhteishaku on jo ollut, mutta tyttö on hakenut siinä pariin paikkaan, hän ei ymmärtääkseni tahdo lukioon, en tiedä onko sellaista hänen paikkakunnallaan.

Olen miettinyt, että auttaakohan lastensuojelu asiassa, koska hän kuitenkin on alaikäinen. Tietääkö kukaan varmemmaksi asiaa?

En tiedä uskaltaako tyttö mennä koulukuraattorille, hän pelkää kauheasti vanhempiaan joka on myös yksi syy sille, miksi tahtoo kauas opiskelemaan. Kuraattori tietysti ottaisi yhteyttä vanhempiin asiasta, pitää silti ehdottaa tuota.

Tytön vanhemmilla on rahaa ja paljon, ainakin tytön kertoman mukaan. Hassaavat aivan surutta ties mihin turhuuksiin kuulemma. Ja sen verran tyttö uskaltaa uhmata vanhempiaan, että käyttää salaa puhelimellaan nettiä, heillä on siis etäsuhde. 

Miehen pelitutun lapsityttöystävän vanhempien raha-asiatkin hallussa

Höpö höpö

Vierailija
35/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yhä edelleen, tiedän vain sen mitä minulle on kerrottu. Tyttö sanomansa mukaan viettää päivänsä koulun jälkeen omassa huoneessaan. Mistä minä tietäisin toisten ihmisten minuuttiaikataulun? Enhän tiedä omienkaan ystävieni jokaista tekemistä ja yksityiskohtaa heidän arjestaan.

Ap

Miksi olet tietävinäsi. Ihan vieras LAPSI

Vierailija
36/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi? Alle 18-vuotiashan voi tehdä sitovasti oikeustoimia, jotka ovat vähäisiä ja tilanteessa tavanomaisia. Eikö joku amiksen asuntolan vuokrasopimus voi olla tällainen? Vai onko huoneenvuokralaissa erikseen joku este alaikäisen sopimusvapaudelle?

(En jaksa googlettaa, kun täällä ilmeisesti on jo jollakin varmaa tietoa).

Vierailija
37/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää asua jossain hornantuutissa ja tehdä lapsia? "Kun ei selkeästi ajatella että millä se lapsi käy kouluja perusasteen sekä toisenasteen

Vierailija
38/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi? Alle 18-vuotiashan voi tehdä sitovasti oikeustoimia, jotka ovat vähäisiä ja tilanteessa tavanomaisia. Eikö joku amiksen asuntolan vuokrasopimus voi olla tällainen? Vai onko huoneenvuokralaissa erikseen joku este alaikäisen sopimusvapaudelle?

Vuokrasopimusta ei pidetä vähäisenä, koska siinä pääsääntöisesti maksettavana summana on lapsilisää suurempi kuukausimaksu.

Vierailija
39/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrasopimusta ei pidetä vähäisenä, koska siinä pääsääntöisesti maksettavana summana on lapsilisää suurempi kuukausimaksu.

Täh? Miten ihmeessä lapsilisä tähän liittyy? Nyt kuulostaa jo niin hämärältä, että kaipaisi jotain lähdettä.

Vierailija
40/58 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää asua jossain hornantuutissa ja tehdä lapsia? "Kun ei selkeästi ajatella että millä se lapsi käy kouluja perusasteen sekä toisenasteen

Hyvä kysymys.

Kun muutimme tähän nykyiseen kotiin 22 vuotta sitten, oli lähin ala-aste (ja siellä 180 oppilasta) 900 m päässä ja yläasteelle matkaa noin 8 km. Kun lapset lähtivät kouluun, oli lähin ala-aste 8 km päässä ja yläasteelle matkaa 17 km. Lukio ja ammattikoulu lakkautettiin 2010-luvun alussa - ei suinkaan oppilaskadon vaan säästöjen takia - joten nyt molempiin on matkaa vähän yli 40 km (ennen 8 km) eikä julkista liikennettä ole.

Me mietimme hyvin tarkkaan sen, missä asumme ja kriteerinä oli nimenomaan toimiva päivähoito ja etäisyys kouluun. Valitettavasti yhteiskunta ei toimi niin kuin me suunnittelimme ja tuossa 900 m päässä on edelleen se vanha ala-aste, homeisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi