Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluruoka maksaa 450 miljoonaa vuodessa

Vierailija
16.04.2019 |

Ja suuri osa päätyy roskiin. Mitä ihmeen järkeä tätäkin on tukea verorahoin, samalla kun köyhät vanhukset ym. elää nälässä, mutta keskiluokkaiset lapset saa kaiken hammashoidosta alkaen ilmaiseksi?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se kouluruoka on niin tärkeää ja arvostettua, niin miksi hitossa siitä valitetaan ja naristaan ihan joka paikassa? Arvaa moniko nuori on minullekin sanonut, että hyi mitä p*skaa kun olen kysynyt, että söitkö koulussa? Työskentelen lasten ja nuorten parissa ja heillä kouluruoan arvostus on -100.

Täälläkin haukutaan kouluruokaa tasaisin väliajoin.

Ehkä syy siihen on, että ruoka on huonoa. Jos ajatellaan Helsingin käyttämää kahta euroa/ ateria. Sillä saa leipää, margariinia, salaattia ja ruokaa. +Työntekijät ja keittiön kahteen kertaan (keskuskeittiö ja kuljetus ja koulunkeittiö) . Niin kuka pystyy tekemään tuolla edes keskinkertaista ruokaa? Puurot ovat lasten suosiossa, miksiköhän?

Vierailija
42/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks se kouluruoka on nykyään Suomessa niin vaikeaa? Mennaan 30 vuotta taaksepäin, niin miten silloin oli asiat? Kaikki tais syödä, eikä kukaan inissyt. Mitä söitte silloin koulussa kertokaa?

Kyllä siinä pitää mennä paljon pidemmälle. Ikävä myöntää, mutta ei ollut tilanne yhtään erilainen ainakaan 1970-80-luvuilla, kun minä olin pikkukaupungissa peruskoulussa ja lukiossa (kirjoitin 1985).

Koulujen Kinder-yllätysperunat ja tillilihat olivat yleinen kitinän aihe ja lukiossa - kun koulun alueelta sai välitunnilla poistua - iso osa oppilaista skippasi lounaan ja haki lähikioskista suklaata tai kaupasta lihapiirakan.

Eli ei tämä nyt mikään nykyajan ilmiö ole.

17

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se kouluruoka on niin tärkeää ja arvostettua, niin miksi hitossa siitä valitetaan ja naristaan ihan joka paikassa? Arvaa moniko nuori on minullekin sanonut, että hyi mitä p*skaa kun olen kysynyt, että söitkö koulussa? Työskentelen lasten ja nuorten parissa ja heillä kouluruoan arvostus on -100.

Täälläkin haukutaan kouluruokaa tasaisin väliajoin.

Ehkä syy siihen on, että ruoka on huonoa. Jos ajatellaan Helsingin käyttämää kahta euroa/ ateria. Sillä saa leipää, margariinia, salaattia ja ruokaa. +Työntekijät ja keittiön kahteen kertaan (keskuskeittiö ja kuljetus ja koulunkeittiö) . Niin kuka pystyy tekemään tuolla edes keskinkertaista ruokaa? Puurot ovat lasten suosiossa, miksiköhän?

Rasvaton maito unohtui. Se kuuluu hintaan myös. Ja ne firman voitot.

Vierailija
44/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen kouluruoka on ollut eräs suomalaisen menestyksen kivijalka ja osa suomalaisen talousihmeen tuottamista. En tajua miksi oikeisto vihaa kaikkea, mikä on tehnyt Suomesta Suomen: kouluruokaa, äitiyspakkauksia, peruskoulua, tasa-arvoisia vahvoja naisia. Mikä teitä vaivaa?

Lisäksi hyvin oikeistolaista laittaa yhteiskunnan heikoimmat tasitelemaan keskenään ylhäältä heitetyistä almumurusista. Köyhät vanhukset ja lapset vastakkain. Samalla kun patruuna istuu pöydän päässä ja nauttii tappelusta.

Olen vasemmistolainen ja en voi sietää suomalaisten ainaista valitusta ilmaisesta lämpimästä ruoasta. Olen tehnyt vapaaehtoistyötä kehitysmaassa, jossa luksusta oli erään järjestön järjestämä päivähoito köyhien lapsille, pystyivät tarjoamaan näille lapsille ainoan lämpimän ruoan mitä saivat päivällä syödäkseen. Kun on saanut sitä perspektiiviä siitä, mitä se muualla on, niin valittaminen ilmaisesta ruoasta tuntuu aika hävyttömältä.

Se suomalainen kouluruoka ei kelvnnut 2015 tietynpaikanpyytäjille. Se oli heistä syömäkelvotonta moskaa.

Siinä sullle perspektiiviä moskan laatutasoon.

Vierailija
45/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppi 17lle, mäkin muistan hyvin kuinka kouluruokaa haukuttiin. Monella oli omat leivät mukana ja osa tosiaan kävin ostamassa kaupasta jotain syötävää. Tämä 1980 luvulla.

Vierailija
46/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hyväosainen ei edes ymmärrä huono-osaisen terveysongelmia.

Hyväosainen on ensin koulun kautta hyysättävänä ilmaisin lääkärinhoidoin julkisissa, sitten halvalla yths:ssä ja sitten hyvä työterveyshoito.

Vierailija
47/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni hyväosainen ei edes ymmärrä huono-osaisen terveysongelmia.

Hyväosainen on ensin koulun kautta hyysättävänä ilmaisin lääkärinhoidoin julkisissa, sitten halvalla yths:ssä ja sitten hyvä työterveyshoito.

Koulussa nykylapset näkee lääkärin vilaukselta kahdesti. En nyt sanoisi sitä hyysäykseksi. Neuvolassa tapasimme lääkärin kahdesti. Enkä puhuisi laadusta.

Vakuutuksella pääsee lääkäriin.

Vierailija
48/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa koulussa ruoka oli pääosin ihan hyvää jos nyt oikein muistan kun tästäkin kohta 20 vuotta.

Vierailija
49/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks se kouluruoka on nykyään Suomessa niin vaikeaa? Mennaan 30 vuotta taaksepäin, niin miten silloin oli asiat? Kaikki tais syödä, eikä kukaan inissyt. Mitä söitte silloin koulussa kertokaa?

Kyllä siinä pitää mennä paljon pidemmälle. Ikävä myöntää, mutta ei ollut tilanne yhtään erilainen ainakaan 1970-80-luvuilla, kun minä olin pikkukaupungissa peruskoulussa ja lukiossa (kirjoitin 1985).

Koulujen Kinder-yllätysperunat ja tillilihat olivat yleinen kitinän aihe ja lukiossa - kun koulun alueelta sai välitunnilla poistua - iso osa oppilaista skippasi lounaan ja haki lähikioskista suklaata tai kaupasta lihapiirakan.

Eli ei tämä nyt mikään nykyajan ilmiö ole.

17

Silloin oli jokunen ruoka josta ei tykätty. Paljon kuitenkin hyviä ruokia. Ja kaikki ruuat oli tehty hyvin. Nyt on eksoottisia kiusauksia , joista ei tiedä mitä ne on.

Mielestäni kuvaavaa on, että yli 80 vuotias äitini, osti ruokakortin koululle jossa ylijäämä ruokaa tarjotaan vanhuksille. Hän kauniisti ilmaisi, että ruoka on kummallista, vaikka valitsi ruokalistan mukaan mieleisensä päivät. Yhden kortin jälkeen hän ei jatkanut, vaikka asuu koulun vieressä. Hän myös luonnehti ruokia mössöiksi. Hän on pula-ajan lapsi, joten kermaperseeksi ei voi syyttää.

Vierailija
50/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni peruskoulun inhokki eli tilliliha on jopa siedettävä vaihtoehto verrattuna nykyiseen keskuskeittiöllä pikajäähdytettyyn mössöön joka tarjoillaan koulussa pikalämmitettynä myöhemmin samalla viikolla.

Ei ihme ettei penskoille maistu. Pääasia kuitenkin että kunnan rahat menevät modenisointikonsulttien keksimiin iskulauseisiin tai rakennusjätteestä tehtyihin tilataideteoksiin.

Vierailija
51/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ruoka on todella pahaa. Sen takia sitä ei syödä. Sen ruuan pitäis olla mieleistä vaikka tilata mäkistä ja muista mistä lapset ja nuoret tykkää. Ei kotonakaan tollasta ruokaa ole mitä koulussa. Ei suostuis syömään se on ihan 100% varma ja en itse suostuis syömään. Kouluruoka on tyhmin idea ikinä ja tosi kallis ja surkeat kokit ja enemmän on kyse että surkeat kokit saa armosta työtä. 

Vierailija
52/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen kouluruoka on ollut eräs suomalaisen menestyksen kivijalka ja osa suomalaisen talousihmeen tuottamista. En tajua miksi oikeisto vihaa kaikkea, mikä on tehnyt Suomesta Suomen: kouluruokaa, äitiyspakkauksia, peruskoulua, tasa-arvoisia vahvoja naisia. Mikä teitä vaivaa?

Lisäksi hyvin oikeistolaista laittaa yhteiskunnan heikoimmat tasitelemaan keskenään ylhäältä heitetyistä almumurusista. Köyhät vanhukset ja lapset vastakkain. Samalla kun patruuna istuu pöydän päässä ja nauttii tappelusta.

Olen vasemmistolainen ja en voi sietää suomalaisten ainaista valitusta ilmaisesta lämpimästä ruoasta. Olen tehnyt vapaaehtoistyötä kehitysmaassa, jossa luksusta oli erään järjestön järjestämä päivähoito köyhien lapsille, pystyivät tarjoamaan näille lapsille ainoan lämpimän ruoan mitä saivat päivällä syödäkseen. Kun on saanut sitä perspektiiviä siitä, mitä se muualla on, niin valittaminen ilmaisesta ruoasta tuntuu aika hävyttömältä.

Minulla on sama tausta Afrikkaa myöden, mutta valitan kouluruuasta. Ensinnäkin Afrikassa tarjottiin hyviä ruokia. Halpoja, mutta hyviä. Suomessakin puurot kelpaa hyvin lapsille. En ymmärrä miksi maksetaan ja tarjotaan sellaista mitä voi kutsua aka-arvoiseksi? Tarjotaan kunnon ruokaa tai ei mirään. Ei ainakaan tuhlata rahaa "mukaruokaan".

Vierailija
53/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön välillä kouluissa kun teen keikkatöitä, ja ihan hyvää se ruoka on. Lapsena olin nirsompi mutta silloinkin maistui useimmiten. Ja syön kuitenkin esim. erilaisissa ravintoloissa melko usein, eli en ole tottunut pelkkään perunaan.

Monet lapset ovat nirsoja eivätkä tunnista ruokia. Ihmettelevät jopa vadelmakiisseliä, että mitä ihmettä tuo on. Kaikki eivät maistaneet, mutta jotkut jotka maistoivat tulivat hakemaan lisää. Viimeksi närppivät salaattia kun maistui oudolta. Toiset lapset syövät hyvällä ruokahalulla ja hakevat lisää.

Vierailija
54/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ruoka on todella pahaa. Sen takia sitä ei syödä. Sen ruuan pitäis olla mieleistä vaikka tilata mäkistä ja muista mistä lapset ja nuoret tykkää. Ei kotonakaan tollasta ruokaa ole mitä koulussa. Ei suostuis syömään se on ihan 100% varma ja en itse suostuis syömään. Kouluruoka on tyhmin idea ikinä ja tosi kallis ja surkeat kokit ja enemmän on kyse että surkeat kokit saa armosta työtä. 

Lapset eivät ole vaatineet mäkkiruokaa. Vaan selkeitä ruokia mössöjen tilalle.

Listalla lukee tortillat. Täyte on mautonta papumössöä. Jos unohdetaan, että papu on suomalaiselle outo, niin ainakin siinä voisi olla mausteita.

Kotona on totuttu jauheliha täytteeseen. Miksei sen tilalla voi olla riisipuuro ja unohtaa tortillat?

Vierailija
55/55 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön välillä kouluissa kun teen keikkatöitä, ja ihan hyvää se ruoka on. Lapsena olin nirsompi mutta silloinkin maistui useimmiten. Ja syön kuitenkin esim. erilaisissa ravintoloissa melko usein, eli en ole tottunut pelkkään perunaan.

Monet lapset ovat nirsoja eivätkä tunnista ruokia. Ihmettelevät jopa vadelmakiisseliä, että mitä ihmettä tuo on. Kaikki eivät maistaneet, mutta jotkut jotka maistoivat tulivat hakemaan lisää. Viimeksi närppivät salaattia kun maistui oudolta. Toiset lapset syövät hyvällä ruokahalulla ja hakevat lisää.

Ei kiisseli ole "ruoka". Ei minunkaan lapseni ole ikinä ennen koulua syöneet kiisseliä. Meillä syödään oikeasti marjoja.