Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi (joidenkin) ihmisten on niin vaikea kiittää somessa?

Vierailija
16.04.2019 |

Jatkuvasti tulee vastaan tilanteita, joissa joku henkilö auttaa spontaanisti esimerkiksi facebookin ryhmässä avun kysyjää. Esimerkiksi henkilö tiedustelee asiaa X ja joku hyvää hyvyyttään googlaa henkilölle vastauksen. Todella usein tämä autettu vastaa jotain tyyliin "ei auta tuo, on kokeiltu tuota vaihtoehtoa ja ei toiminut". Kuinka vaikea siihen alkuun tai loppuun on lisätä "kiitos kuitenkin avustasi".

Eikö ihmiset tajua näissä tilanteissa, että toinen on käyttänyt omasta ajastaan useita minuutteja auttaakseen tätä toista ja siksi ei edes tajua, että olisi kohteliasta esittää kiitos. Olen jotenkin pöyristynyt siitä, että otetaan toisen apu niin itsestäänselvyytenä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta somessa ei tarvi tuntemattomia kiitellä

Vierailija
2/5 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta somessa ei tarvi tuntemattomia kiitellä

Oletko tosissasi? Jos kysyt esimerkiksi "mikähän vika kun tietokoneeni/kissani/autoni ääntelee oudosti ja vika on jatkunut jo päiviä, tietääkö kukaan mikä voi auttaa?" ja joku etsii sinulle netistä yleisimmät vikatyypit tai kertoo nettiosoitteen, mistä löytyy lisätietoa aiheesta, niin todellako et kiittäisi tätä vastaajaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap jatkaa. Ehkä jotenkin ymmärrän tuon vielä nettipalstoilla, ettei kiitetä kun viestintä muutenkin kasvotonta. Mutta ihmetyttää kun esimerkiksi facebookin yrittäjäryhmissä ei kiitetä. Siellä kuitenkin toimit omilla kasvoillasi ja edustat itseäsi. Luulisi, että tuollaisessa tilanteessa edes oman maineen takia osattaisiin kiittää. Mielestäni ihan peruskäytöstapoja nykymaailmassa, ja nimenomaan kun ensiksi ITSE kysytään sitä apua. Eri asia jos joku tulee ns. tyrkyttämään tietouttaan, mutta jos ensiksi itse kysytään apua niin vähintä mitä voi tehdä olisi kiittää. Sama jos pyytäisit jotakuta avaamaan oven ja sitten et kiittäisi.

Vierailija
4/5 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me suomalaiset ei olla kohteliaita eikä se näy myöskään kielessämme. Ikävä kyllä. Olen samaa mieltä kanssasi, ap.

Vierailija
5/5 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksikö vain autat muita? Saadaksesi huomiota?