Maksetaanko uutisvinkin antajalle?
Jos "luovuttaisin" tietoa jostain uutisoidusta henkilöstä/henkilöistä (takuulla kiinnostaisi ihmisiä) jollekin iltalehdelle tai iltasanomille, ylelle tai mille tahansa mitä näitä nyt on.... Maksettaisiinko mulle? Jos on ihan kunnolla todisteiden kera näyttäisin. Enhän mä muuten vaivautuisi ja antais millekkä ilta*pskan toimittajille ilmaseks tietoo. Onks kukaan tehny näin?
Vastatkaa pliis, oon ihan tosissani :D En löytäny vastausta netistä. Iltalehdelle pystyy suoraan ainakin whatsapissa ottamaan yhteyttä.
Kommentit (24)
Valitettavasti minun tietääkseni ei makseta.
Ainakin mun ottamasta ihan lyhyestä videopätkästä kevättulvista maksettiin 50€. Tämä siis IL ja whatsapin kautta
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun ottamasta ihan lyhyestä videopätkästä kevättulvista maksettiin 50€. Tämä siis IL ja whatsapin kautta
Ahaa. Miten se kävi käytännössä, annoitko vaan tilinumeron samantien ja lupasivat maksaa sitten? Tarjosivatko itse maksua vai pyysitkö?
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti minun tietääkseni ei makseta.
Miten niin valitettavasti? Mitä siitäkin tulisi, kun kaikki Mirccu-Joret alkaisivat lähettää toimituksille vääriä juoruja rahankiilto silmissään?
Tätäkö meinasit vinkata.
http://anteryaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/274509-jotain-epailyttavaa-sdp…
Miettikää nyy joku persu sanomassa noin juutalaisista.
Vastaan tuolle edelliselle vaikken mulle ollutkaan,
Eihän se järkevää tietenkään olis kaikille automaattisesti maksaa varsinkaan jonkun vahvistamattoman tiedon kautta.
Mut jos tapaisin vaikka kasvotusten jonkun toimittajan, toisin puheilleni todisteet paperilla tms.kaikilla tavoilla, kyllä haluaisin siitä rahaa. Eikä kyse oo ihan pikkujutusta. Haluaisin päästä eräistä ihmisistä kertomaan, mutta en takuulla maksutta. Ärsyttäis vaan ilmaseks antaa tietoo niille toimittajille, varsinki ku en kauheesti noista iltalehtiä sun muita arvosta edes.
oon kuullu että jos annat jonkun mehevän uutisvinkin ja vahvistat jotenkin todeksi niin ne maksaa
sitä en tiedä onnistuuko anonyyminä anto.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se järkevää tietenkään olis kaikille automaattisesti maksaa varsinkaan jonkun vahvistamattoman tiedon kautta.
Mut jos tapaisin vaikka kasvotusten jonkun toimittajan, toisin puheilleni todisteet paperilla tms.kaikilla tavoilla, kyllä haluaisin siitä rahaa. Eikä kyse oo ihan pikkujutusta. Haluaisin päästä eräistä ihmisistä kertomaan, mutta en takuulla maksutta. Ärsyttäis vaan ilmaseks antaa tietoo niille toimittajille, varsinki ku en kauheesti noista iltalehtiä sun muita arvosta edes.
Haluat rahastaa journalismilla, mutta et edes arvosta lehtiä? Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut jos tapaisin vaikka kasvotusten jonkun toimittajan, toisin puheilleni todisteet paperilla tms.kaikilla tavoilla, kyllä haluaisin siitä rahaa. Eikä kyse oo ihan pikkujutusta. Haluaisin päästä eräistä ihmisistä kertomaan, mutta en takuulla maksutta. Ärsyttäis vaan ilmaseks antaa tietoo niille toimittajille, varsinki ku en kauheesti noista iltalehtiä sun muita arvosta edes.Haluat rahastaa journalismilla, mutta et edes arvosta lehtiä? Just.
No aika monikin ihminen mollaa noita iltalehtiä kun niiden journalismin taso nyt on nähty. Kyllähän sen näkee ihan selkeesti mikä niiden taso on. Ei todellakaan mitään laadukasta journalismia verrattuna muihin.
Ei siinä oo mitään ihmeellistä. Todellakin maksua vastaan paljastaisin. Jos ei käy niin mielihyvin pidän tiedot itselläni sitten.
-Ap
Seiska voi maksaa jostain kuvasta.
Mutta nyt kun täällä on vastattu että saattavat maksaakin niin saatan nyt suoraan ottaa yhteyttä ja tiedustella.
-Ap
Seiska maksaa.
Iltapäivälehdet lähtökohtaisesti ei. Mutta jos sinulla on jotain tosi mehevää, niin voit esittää vaatimuksena palkkion.
Näitä on läpi mennytkin.
Jos sulla on tiedot, miksi et kirjoita juttua ja tarjoa sitä? Todisteet jää silloin sulle ja saat juttupalkkion, joka on joko vakio tai neuvoteltavissa. Yhteys sähköpostilla, niin jää dokumentti.
Maksetaan jos sinulla on todisteita tukemaan väitettäsi. Jos väität tyyliin "Näin presidentin nuolemassa ministerin kanssa" niin eihän sitä kukaan usko. Mutta jos sinulla on vaikka kuva tapahtumasta niin sitten alkaa rahaa tippumaan.
Olen saanut pari kertaa vihjepalkkion Ip- lehdeltä. Molemmat jutut oli ministereistä. Ehtona oli, että ne voitiin todistaa, ja että ne oli etusivujuttuja, ja että kilpailijoilla ei ollut samaa tietoa.
Palkkio oli vielä sidottu lehden levikkiin, eli sitä isompi palkkio, mitä enemmän lehteä myytiin.
Valtamediat ei maksa, mutta antavat sinulle lähdesuojan, jos on oikeasti yhteiskunnallisesti kova juttu tiedossa. Ja jos siitä on dokumentit olemassa. Mieti vaan, että oletko sitten valmis siihen hullunnmyllyyn mikä siitä seuraa.
Et saa palkkiota. Sen takia, että jos jaettaisiin palkkioita, kuka tahansa voisi rahasta väittää mitä tahansa.
Jos sulla on valokuva MJ:stä kuksimassa lasta, voit myydä sen eniten tarjoavalle lehdelle, mutta joku perusjuoru ei maksa.
t. toimittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut jos tapaisin vaikka kasvotusten jonkun toimittajan, toisin puheilleni todisteet paperilla tms.kaikilla tavoilla, kyllä haluaisin siitä rahaa. Eikä kyse oo ihan pikkujutusta. Haluaisin päästä eräistä ihmisistä kertomaan, mutta en takuulla maksutta. Ärsyttäis vaan ilmaseks antaa tietoo niille toimittajille, varsinki ku en kauheesti noista iltalehtiä sun muita arvosta edes.Haluat rahastaa journalismilla, mutta et edes arvosta lehtiä? Just.
No aika monikin ihminen mollaa noita iltalehtiä kun niiden journalismin taso nyt on nähty. Kyllähän sen näkee ihan selkeesti mikä niiden taso on. Ei todellakaan mitään laadukasta journalismia verrattuna muihin.
Ei siinä oo mitään ihmeellistä. Todellakin maksua vastaan paljastaisin. Jos ei käy niin mielihyvin pidän tiedot itselläni sitten.-Ap
Kerro toki esimerkki niiden tasosta? Oma mielikuvani on, että on vain muodikasta haukkua ip-lehtiä, mutta silti niitä luetaan tyytyväisinä eikä osata oikeastaan ollenkaan konkreettisesti avata, mikä niissä (muka) on vikana.
Ei.