Maksetaanko uutisvinkin antajalle?
Jos "luovuttaisin" tietoa jostain uutisoidusta henkilöstä/henkilöistä (takuulla kiinnostaisi ihmisiä) jollekin iltalehdelle tai iltasanomille, ylelle tai mille tahansa mitä näitä nyt on.... Maksettaisiinko mulle? Jos on ihan kunnolla todisteiden kera näyttäisin. Enhän mä muuten vaivautuisi ja antais millekkä ilta*pskan toimittajille ilmaseks tietoo. Onks kukaan tehny näin?
Vastatkaa pliis, oon ihan tosissani :D En löytäny vastausta netistä. Iltalehdelle pystyy suoraan ainakin whatsapissa ottamaan yhteyttä.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Maksetaan jos sinulla on todisteita tukemaan väitettäsi. Jos väität tyyliin "Näin presidentin nuolemassa ministerin kanssa" niin eihän sitä kukaan usko. Mutta jos sinulla on vaikka kuva tapahtumasta niin sitten alkaa rahaa tippumaan.
Tässä pointtina on että vinkistä ei makseta, mutta tekijänoikeudellisesta sisällöstä kyllä. Jos tekisi valmiin jutun niin sitten voisi saada rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on tiedot, miksi et kirjoita juttua ja tarjoa sitä? Todisteet jää silloin sulle ja saat juttupalkkion, joka on joko vakio tai neuvoteltavissa. Yhteys sähköpostilla, niin jää dokumentti.
Aaa, no ei mun tullu mieleenkään et ite voisin kirjoittaa sen jutun ja tarjota sitä. Tarkotus oli siis paljastaa ne kaikki jutut ja näyttää todisteet ja sitten tarjota sitä toimittajille joka itse sitten kokoaisi siitä mehevän jutun mun antamien tietojen perusteella. Olisi mulla kuviakin, mutta riski että niiden perusteella henkilöt saa takuulla tietää kuka se paljastaja oli ...
No, jokatapauksessa aion olla sähköpostilla yhteydessä ihan lähiaikoina
-Ap
Kerro meille ja kyllä jollekin meistä maksetaan.
Vinkin täytyy tosiaan olla jotain ainutlaatuista + sellaista, että lehti voi sitä hyödyntää, muuten ei siitä kannata maksaa Julkkiksilla ja poliitikoilla on kuitenkin jonkinasteinen yksityisyyden suoja, joten sen piirissä olevia asioita ei voi julkaista, vaikka olisi miten kova skuuppi tahansa.