Väsymys ja aivosumu, työssä käynti
sairastan kirlpirauhasen vajaatoimintaa. Nyt ollut vajaan kuukauden tosi uupunut olo ja tuntuu, etteivät aivotkaan oikein leikkaa. 3kk sitten arvot olivat mittauksessa ok, samoin vointi. Tuntuu, että nukahdan työpöydän ääreen. Illalla menen ennen ysiä nukkumaan, herään klo 6. Viikonloppuna otan syvät päiväunet. iten selviän? Vertaistukea kaipaan. Onko muilla tällaisia kausia tässä sairaudessa?
Kommentit (17)
Mitkä sun arvot tarkalleen ottaen oli?
Täällä lähes sama. Ainoa ero, että en millään meinaa nukahtaa vaikka olenkin todella väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä sun arvot tarkalleen ottaen oli?
TSH jotain lähellä nollaa ja T4V noin 18. Mutta arvot heittelevät kun on autoimmuunitulehdus. ap
Läski pois vyötäröltä korjaa arvot
Itselläni oli vuosikausia samaa oireilua, mutta kilpirauhasen vaajtoimintaa ei diagnosoitu. Aloin itsekseni syödä rautaa ja kaikki muuttui. Nykyään jaksan elää lähes normaalia elämää. Otaksun, että minulla oli paha anemia.
Jep jep, minulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitystä säädellään edelleen vielä viiden vuoden jälkeenkin. Juuri viime viikolla sain taas verikokeiden tulokset. TSH 2.01, joten kaikki pitäisi olla kohdillaan, mutta eipä ole hyvä olo...lääkäri ei voi kuulemma tehdä mitään, kun arvot on taas rajojen sisäpuolella...olen ollut kuntokuurilla (syönyt terveellisemmin ja treenannut kuin hullu) että saisin edes vähän virtaa lisää...Tukkaa lähtee päästä, rytmihäiriöitä, mahavaivoja, hikoilen kuin pieni sika ja nukun yli kymmenen tuntia yössä, mutta pätkittäin ja herään silmät ristissä. Useimmat päivät olen siinä samassa aivosumussa. Kannattaa varmaan tarkistuttaa myös muut veriarvot, minulla on esim. B12-vitamiinin puutosta, joka alkoi kilpirauhasen oireilun myötä..
Aivosumun saa kyllä pois. Youtubea kaivelemaan, en ehdi kirjoittaa tähän kaikkea. Itsellä poistettu kilpirauhanen ja olin jo lähes työkyvytön aivosumun vuoksi. Oleellista kofeiini veks, ferritiini 80 tai enemmän, c-vitamiinia ja muita antioksidantteja ja b-ryhmän vitamiineja, hiivan häätö, sokerit ja vehnät veks aluksi ja sitten voinnin mukaan. C-vitamiinit bioflavonoidituotteina, ei halvin markettimalli.
Vierailija kirjoitti:
Täällä lähes sama. Ainoa ero, että en millään meinaa nukahtaa vaikka olenkin todella väsynyt.
Täällä sama, sama sairauskin. Mulla on taas se, että nukahdan kyllä, mutta en pysy unessa.
Aamulla saatan olla 1,5h ennen kellonsoittoa aivan pirteänä ja tänäänkin sitten olen tosiaan taistellut koko päivän, että en nukahtaisi tähän työpisteelle.
Vierailija kirjoitti:
Jep jep, minulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitystä säädellään edelleen vielä viiden vuoden jälkeenkin. Juuri viime viikolla sain taas verikokeiden tulokset. TSH 2.01, joten kaikki pitäisi olla kohdillaan, mutta eipä ole hyvä olo...lääkäri ei voi kuulemma tehdä mitään, kun arvot on taas rajojen sisäpuolella...olen ollut kuntokuurilla (syönyt terveellisemmin ja treenannut kuin hullu) että saisin edes vähän virtaa lisää...Tukkaa lähtee päästä, rytmihäiriöitä, mahavaivoja, hikoilen kuin pieni sika ja nukun yli kymmenen tuntia yössä, mutta pätkittäin ja herään silmät ristissä. Useimmat päivät olen siinä samassa aivosumussa. Kannattaa varmaan tarkistuttaa myös muut veriarvot, minulla on esim. B12-vitamiinin puutosta, joka alkoi kilpirauhasen oireilun myötä..
TSH kannattais pitää melkein mittaamattomissa.
Vierailija kirjoitti:
Elimistösi huutaa rautaa ja oletettavasti jodiakin, jotta lääkitys voisi toimia. Minulla oli samat ongelmat, mutta nyt tilanne hyvä.
Kun TSH on mittaamattomissa, se viittaa liikatoimintaan eikä sekään ole hyvä. Minulla on liikatoimintaa. 6 viikkoa sitten TSH oli 1,5 mutta nyt se oli taas pudonnut 0,093 ja sitä halutaan nostaa vähän. Minulla on kausittaista aivosumua ja se liittyy liikatoimintaankin tuo perseellinen väsymys. Pahimpina päivinä 4km työmatka autolla kotiin oli tuskan takana että pysyy huomio liikenteessä.
Kun itselläni on ollut tuollaisia aivosumuviikkoja, ei siihen ole auttanut mikään. Yleensä ne osuvat kesään, jolloin liikun, ulkoilen ja syönkin vähän kevyemmin. On mahdollista että näinä kausina uni on yksinkertaisesti niin kevyttä ettei se vain riitä. Tuo parin tunnin yövalvonta on tuttua, kunnes sitä nukahtaa puoli tuntia tai tunnin ennen kellonsoittoa aamulla. Itse olen miettinyt onko vika sittenkin siinä, ettei kroppa sittenkään tykännyt paljon puhutusta kellojen siirtelystä. Miksi olen aina kesäisin väsynyt? Ei sitä hetki siirtämisen jälkeen huomaa mutta näin parin viikon viivellä alkaa olla väsynyt ja vetelä olo.
Kun on uupumustilassa, unet klo 7-9 korjaavat tilannetta parhaiten eli nuku aina kun voit aamulla pitkään, kunnes tunnet taas jaksavasi herätä aiemmin.
Aika monella tuntuu olevan raudan ja B- vitamiinien puutoksia kilppariongelmissa. Lääkäri on kuitenkin varmaan paras osoite sun lääkityksen säätämiseen. Voit myös teettää laboratoriotutkimuksia omalla rahalla esim. Synlabissa jos mietit lisäravinteiden tarvetta. Näihin ei lääkärit yleensä ota kantaa jollei hemoklobiini ole selvästi alle viitearvojen.
Paino on normaalin ylärajoissa, liikkua pitäisi enemmän. Rautaa syön, d-vitamiinit ja b12 mitattu, ovat hyvät. Olen kuin aivoton zombie tälläkin hetkellä. ap
Oletko seurannut labrassa noita? Minäkin söin kaikenlaista, mutta ei se nostanut ferritiiniä eikä d-vitamiinia ennen oikeaa määrää oikeita tuotteita. Mikä on suoliston kunto? Löysävatsaisuutta?
Minulla oli flunssa kolmisen viikkoa sitten ja tämä väsymys jäi oikeastaan päälle sen jälkeen. Voisiko olla jopa joku voimakkaampi tulehdus kilpirauhasessa? En tiedä onko edes mahdollista kun päällä kuitenkin on autoimmuunitulehdus muutenkin. Ei ole löysävatsaisuutta, kun joku kysyi. Ferritiinimittaukseen en ole saanut lähetettä. ap
Kahvi ja tee pois
Kännykkä pois makuuhuoneesta ja muutkin pädit ja telkkarit ja tietokoneet
Ei ruokaa klo 20:00 jälkeen
Liiku
Laihduta