Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pilates on suosittua vaikka se sattuu niin paljon?

Vierailija
15.04.2019 |

Kävin vajaan vuoden verran pilateksessa kun olin lukenut että se on hyvää harjoitusta notkeudelle ja kaikille tärkeille lihaksille. Tiesin että en ole enää niin hyvässä kunnossa kuin nuorena, siksi halusin pitää huolta itsestäni.

En vaan tajunnut kuinka vaikeaa se on! Ja miten siinäkin voi olla niin surkea että opettaja korjasi lähinnä vain minun asentojani, harvemmin muiden. Pahin asento oli se joku perus selälläänmakuu, jossa piti olla hiiren mentävä aukko selän alla ja häpyluu kohti lattiaa ilman että selkä nousee kaarelle. Opettaja korjasi asentoni monta kertaa kun en omin voimin siihen päässyt, ja kun olin oikein, jouduin jännittämään vartaloani ihan äärimmilleen etten olisi menettänyt asentoa, koska en olisi päässyt siihen enää takaisin. Asento myös sattui minua selkään niin paljon että melkein vesi nousi silmiin, ja ihmetellen katselin ympärilleni miksei kenenkään muun kasvot vääntyneet kivusta. Siinä kun piti maata jonkun aikaa, asento pikkuhiljaa lösähti kun en vaan kestänyt enempää kipua tai sitten siinä asennossa piti vaikka liikuttaa jalkoja jolloin asento hävisi enkä saanut sitä enää itse takaisin.

Tunsin noloutta muissakin asennoissa kun vaikka kuinka katsoin opettajasta mallia ja tein ohjeen mukaan, aina ope tuli korjaamaan. Kovasti kehui että kaikki tekee omien rajoitustensa mukaan mutta tunsin olevani silmätikku vaikkei mulla ollut mitään rajoitteita edes. Venytykset ei olleet ongelma, olen aina ollut notkea ja ne tottakai ”sattui” niinkuin venytysten aina kuuluu tuntua, mutta noista asennoista tuleva kipu oli jotain sellaista mitä en voi tajuta miten muut pilateksen harrastajat kestää? Liikunnan kuuluukin sattua mutta ei sillä tavalla kuin pilates, ei kukaan salillakaan jatka liikettä jos kipu tuntuu jossain muualla kuin lihaksessa...

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin pilateksen nelikymppisenä reippaasti ylipainoisena, eikä se minulla kyllä ole mitään sattunut. Mutta en minä tekisikään ikinä mitään liikettä mikä ei kropalleni sovi. Esim. mulla on synnytyksessä murtunut aikanaan häntäluu ja luutunut väärään asentoon, ja se tekee kyllä sen että en edes yritä mitään sellaisia liikkeitä tai asentoja, joissa se väärään suuntan sojottava häntäluun pää tökkää kipeästi kovaan alustaan. 

Kyllä niillä tunneilla voi joko helpottaa liikkeitä jotka on itselle liian haastavia tai jättää osan välistäkin. 

Vierailija
2/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilateksen ei missään nimessä tule sattua, jos on jotain fyysisiä rajoitteita niin kannattaa ensin puhua lääkärin kanssa.

Ei siinä selälläänmakuuasennossa tietääkseni pitäisi jäädä mitään koloa selän alle, vaan juurikin pitää selkä litteänä lattiaa vasten ja vetää napaa kohti selkärankaa. Huonolta vaikuttaa tuo opettajasi.

Jos olet fyysisesti terve niin suosittelen ihan oman kodin rauhassa aloittamaan alusta seuraavien videoiden opastuksella:

(ihan perusteet)

(kevyt 20min perustreeni)

Jos sattuu niin lopeta! Noissa videoissa on 2 eri versiota liikkeille, kannattaa mennä aluksi sen helpomman kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei itselläni ainakaan ole samankaltaista kokemusta pilateksesta, ”sattuu” ihan yhtälailla kun kaikki lihaksia kuormittava liikunta - eli sillä hyvällä tavalla.

Onko sinulla muuten selkävaivoja?

Vierailija
4/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa:

Muistin vielä toisenkin jutun missä en vaan yksinkertaisesti onnistunut: kilpikonna-asennossa kyykystä kellahdus selälleen ja samalla vauhdilla takaisin kyykkyyn. Vauhtia ei saanut antaa suoristamalla jalkoja kellahduksen lopussa.

Mitä ihmettä? Mulla on alaselkä kilpikonna-asennossakin niin suora että vauhti tyssää heti kun se suora osa osuu maahan. Vauhtia on siis pakko antaa jos mielii jatkaa kellahdusta lähemmäs niskaa, ja lisää vauhtia myös jotta pääsee suoran osan yli takaisin kyykkyyn. Miten ihmeessä siinä edes pystyy onnistumaan? Tässä en saanut edes apua opelta, hän vain vältteli minua vaikka hyvin huomasi että liike on mahdoton, olisin kaivannut edes häntä katsomaan tarkemmin ja sanomaan että sinun selän rakenteella tämä ei onnistu, tai että tekemällä niin ja näin, se onnistuu. Tänä vuonna pilatesta ei enää meidän kaupungissa opeteta mutta harmittaa kun olisi ollut hyödyllinen laji, pitäisi löytää joku terveellisempi vastaavanlainen harrastus...

Vierailija
5/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa:

Muistin vielä toisenkin jutun missä en vaan yksinkertaisesti onnistunut: kilpikonna-asennossa kyykystä kellahdus selälleen ja samalla vauhdilla takaisin kyykkyyn. Vauhtia ei saanut antaa suoristamalla jalkoja kellahduksen lopussa.

Mitä ihmettä? Mulla on alaselkä kilpikonna-asennossakin niin suora että vauhti tyssää heti kun se suora osa osuu maahan. Vauhtia on siis pakko antaa jos mielii jatkaa kellahdusta lähemmäs niskaa, ja lisää vauhtia myös jotta pääsee suoran osan yli takaisin kyykkyyn. Miten ihmeessä siinä edes pystyy onnistumaan? Tässä en saanut edes apua opelta, hän vain vältteli minua vaikka hyvin huomasi että liike on mahdoton, olisin kaivannut edes häntä katsomaan tarkemmin ja sanomaan että sinun selän rakenteella tämä ei onnistu, tai että tekemällä niin ja näin, se onnistuu. Tänä vuonna pilatesta ei enää meidän kaupungissa opeteta mutta harmittaa kun olisi ollut hyödyllinen laji, pitäisi löytää joku terveellisempi vastaavanlainen harrastus...

Jos jalkoja suoristaa niin se alaselkä suorenee samalla. Pointti olisi pitää leuka rinnassa ja jalat koukussa niin että selkäranka menee maata myöten koko liikkeen läpi.

Paha näin etänä yrittää opastaa mutta teet sen verran mikä luonnistuu, älä yritä liikaa.

T: tuo Winsor-videoita linkannut

Vierailija
6/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa omituiselta opettajalta. Miten muka pitäisi jäädä hiiren mentävä aukko, jos ei selkä saa olla kaarella? Itse olen tosin tehnyt pilatesta vain youtuben kautta. Pilates on kyllä minulle ollut ihan kivutonta. Ainoa, mikä aina sattuu, on vatsarutistukset, kun niska on tyhmässä asennossa. Tuo on aina minulle ollut vaikeaa.

Vierailija
7/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda joogaan, etsi niistä itsellesi sopivin vaihtoehto.

Vierailija
8/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaisi olla syytä käydä fyssarin tutkittavana. Pilates ei satu tuolla tavalla. Sinulla on joku asentovirhe tai rakennevika.

Vierailija
9/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa omituiselta opettajalta. Miten muka pitäisi jäädä hiiren mentävä aukko, jos ei selkä saa olla kaarella? Itse olen tosin tehnyt pilatesta vain youtuben kautta. Pilates on kyllä minulle ollut ihan kivutonta. Ainoa, mikä aina sattuu, on vatsarutistukset, kun niska on tyhmässä asennossa. Tuo on aina minulle ollut vaikeaa.

Sama itselläni suurin kipu tulee lähinnä omasta huonosta kunnostani en ehkä edes kutsuisi sitä kivuksi enemmänkin olo on tukala. Muuten pilates ei satu sen enempää kun normaali fyysinen työskentely.

Vierailija
10/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilateksen ei missään nimessä tule sattua, jos on jotain fyysisiä rajoitteita niin kannattaa ensin puhua lääkärin kanssa.

Ei siinä selälläänmakuuasennossa tietääkseni pitäisi jäädä mitään koloa selän alle, vaan juurikin pitää selkä litteänä lattiaa vasten ja vetää napaa kohti selkärankaa. Huonolta vaikuttaa tuo opettajasi.

Jos olet fyysisesti terve niin suosittelen ihan oman kodin rauhassa aloittamaan alusta seuraavien videoiden opastuksella:

(ihan perusteet)

Jos sattuu niin lopeta! Noissa videoissa on 2 eri versiota liikkeille, kannattaa mennä aluksi sen helpomman kautta.

No en voinutkaan ymmärtää miten napaa voi vetää selkärankaa kohti silleen että samalla häpyluu kääntyy lattiaa kohti. Se häpyluun kääntäminen tekee mun alaselkään niin kovan kivun selkärankaan että ei siinä pysty olemaan. Opettajan asettamassa asennossa yläselkä piti mua paikallaan lattiaa vasten ja peppu koitti pitää vastaan toiseen suuntaan mutta eihän siinä pysynyt kun joogamatto liukui vaatteiden alla sen verran.

Fyysisesti olen kyllä ihan terve, ei ole sairauksia eikä vikoja missään juurikaan, mutta juuri tuon takia että en osannut tehdä oikein, vaikka kuinka yritin tehdä niinkuin opettaja näytti, saa minut epäilemään että tuskin teen oikein vaikka tekisin videoidenkaan mukaan, silloinhan kukaan ei edes pääse neuvomaan jos olen väärässä asennossa...

AP

Vierailija
11/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä liikeet kaikissa lajeissa saa aina tehä sen tehon mukaan  miten itselleen sopii, jos ei kroppa kestä jotain liikettä, se tehään helpotettuna tai ei tehä lainkaan. Hyvä ohjaaja osaa antaa vaihtoehtoisia liikkeitä. Avaa se suusi ja sano ohjaajalle että nämä likkee aiheuttavat kipua, kysy mitä voisit vaihtoehtoisesti tehä tai helpottaa liikettä. Jos ohjaaja ei osaa siinä auttaa, hänen ammattitaitonsa on aika pahasti puutteellista.

Vierailija
12/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(ihan perusteet)

No en voinutkaan ymmärtää miten napaa voi vetää selkärankaa kohti silleen että samalla häpyluu kääntyy lattiaa kohti. Se häpyluun kääntäminen tekee mun alaselkään niin kovan kivun selkärankaan että ei siinä pysty olemaan. Opettajan asettamassa asennossa yläselkä piti mua paikallaan lattiaa vasten ja peppu koitti pitää vastaan toiseen suuntaan mutta eihän siinä pysynyt kun joogamatto liukui vaatteiden alla sen verran.

Fyysisesti olen kyllä ihan terve, ei ole sairauksia eikä vikoja missään juurikaan, mutta juuri tuon takia että en osannut tehdä oikein, vaikka kuinka yritin tehdä niinkuin opettaja näytti, saa minut epäilemään että tuskin teen oikein vaikka tekisin videoidenkaan mukaan, silloinhan kukaan ei edes pääse neuvomaan jos olen väärässä asennossa...

AP

Olen itse harrastanut pilatesta 10v ihan noiden videoiden avustuksella ja missään ei ole mainittu mitään häpyluun kääntelystä, tulee heti mielikuva että siinä selkä menee epänormaalille kaarelle, kaikki tuki katoaa ja riski vammautumiselle kasvaa. Todella omituiselta vaikuttaa tuo opettajasi.

Pilateksen koko pointti on saada keskivartalo jämäkäksi ja sieltä tukea koko loppukropalle, jos alaselkä on ihan mutkalla ja vatsalihakset levällään niin tämä ei onnistu.

Vierailija
13/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa:

Jos jalkoja suoristaa niin se alaselkä suorenee samalla. Pointti olisi pitää leuka rinnassa ja jalat koukussa niin että selkäranka menee maata myöten koko liikkeen läpi.

Paha näin etänä yrittää opastaa mutta teet sen verran mikä luonnistuu, älä yritä liikaa.

En ehdi suoristaa jalkoja tai avata leukaa ennen kuin selän suora kohta jo tyssää vauhdin, kokeilin äsken täällä kotonakin... :(

AP

Vierailija
14/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa:

En ehdi suoristaa jalkoja tai avata leukaa ennen kuin selän suora kohta jo tyssää vauhdin, kokeilin äsken täällä kotonakin... :(

AP

Suosittelen että kokeilet rauhassa noiden videoiden avustuksella. On ainakin poissa se ohjaajan kyttäys ja ryhmäpaine ja voi eritavalla keskittyä.

Vierailija
15/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin aloittajalla olisi mennyt nyt luut sekaisin? 🤔 Selinmakuulla ristiluu on lattiaa vasten. Häpyluuta et saa kohti lattiaa vääntämättä selkää ihan hirveälle notkolle. Eikä häntäluun päätäkään.

Ohjaaja nimenomaan yrittää korjata asentoa oikeanlaisesti, jotta kehon linjaukset olisivat oikeat ja että oikeat lihakset tekisivät töitä. Selkä ei nimenomaan ole koko matkaltaan litteänä lattiaa vasten, se vaikuttaa myös lantion asentoon.

Seisten häntäluu osoittaa kohti lattiaa, ja häpyluu sekä suoliluun harjanteet ovat samalla pystysuoralla tasolla.

Kuulostaa siltä, että aloittajalla on tekemistä kehonhallintaa kanssa ja että tukilihakset tarvitsevat voimaa. Ei venytystä. Oma suosituksena olisi etsiä toinen pilatesohjaaja ja jatkaa. Jooga ei välttämättä korjaa tilannetta, jos notkeutta löytyy muttei kontrollia. Olen itsekin käynyt tämän polun.

Vierailija
16/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa joogaa, on lempeämpää ja siinä mielikin rentoutuu. Ohjaajia on tietysti erilaisia, mulla on aivan ihana, selittää ja näyttää niin hyvin, että tällainen tyhmempikin ymmärtää. Ja ohjaaja muistaa joka välissä sanoa, että muistakaa tehdä omien rajojen mukaan, ottakaa huomioon vaivanne, älkää tehkö väkisin. Ja hänä myös jatkuvasti muistuttaa tekemään liikkeet oikein, eli esim. "Hartiat alas, antakaa hengityksen kulkea vapaana, napa selkärankaan, vatsalihaksista tuki.." Hän käy neuvomassa, jos pyytää, muuten hän ei puutu, ellei sitten tee jotenkin suorastaan vaarallisesti.

Toisen ohjaajan tunnilla kävin tasan yhden kerran. Siitä tunnista tuli mieleen kouluaikojen liikuntatunnit, ei varmaan tarvitse selittää enempää.

Vierailija
17/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä liikeet kaikissa lajeissa saa aina tehä sen tehon mukaan  miten itselleen sopii, jos ei kroppa kestä jotain liikettä, se tehään helpotettuna tai ei tehä lainkaan. Hyvä ohjaaja osaa antaa vaihtoehtoisia liikkeitä. Avaa se suusi ja sano ohjaajalle että nämä likkee aiheuttavat kipua, kysy mitä voisit vaihtoehtoisesti tehä tai helpottaa liikettä. Jos ohjaaja ei osaa siinä auttaa, hänen ammattitaitonsa on aika pahasti puutteellista.

Liikkeet nimenomaan teinkin oman tasoni mukaan niin että niissä oli sopivasti vastusta mutta en yrittänyt liikaa oman voimatasoni yli. Suurin ongelma olikin näissä staattisissa asennoissa mistä joku tietty liike lähti tai justiin tuo kellahdus mikä ei onnistuisi vaikka sitoisin jalkani kilppariasentoon ja teippaisin leukani alas.

Selkävaivoja mulle on alkanut vanhemmiten tulla johtuen juuri siitä että lihakset on heikentyneet, siksihän pilatekseen lähdin jotta saisin täsmäapua. Vaivat on pysyneet nyt muuten poissa kun olen kiinnittänyt huomiota siihen että pysyn liikkeessä enemmän, sohvalla makoilu jumittaa paikat samantien...

AP

Vierailija
18/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin aloittajalla olisi mennyt nyt luut sekaisin? 🤔 Selinmakuulla ristiluu on lattiaa vasten. Häpyluuta et saa kohti lattiaa vääntämättä selkää ihan hirveälle notkolle. Eikä häntäluun päätäkään.

Ohjaaja nimenomaan yrittää korjata asentoa oikeanlaisesti, jotta kehon linjaukset olisivat oikeat ja että oikeat lihakset tekisivät töitä. Selkä ei nimenomaan ole koko matkaltaan litteänä lattiaa vasten, se vaikuttaa myös lantion asentoon.

Seisten häntäluu osoittaa kohti lattiaa, ja häpyluu sekä suoliluun harjanteet ovat samalla pystysuoralla tasolla.

Kuulostaa siltä, että aloittajalla on tekemistä kehonhallintaa kanssa ja että tukilihakset tarvitsevat voimaa. Ei venytystä. Oma suosituksena olisi etsiä toinen pilatesohjaaja ja jatkaa. Jooga ei välttämättä korjaa tilannetta, jos notkeutta löytyy muttei kontrollia. Olen itsekin käynyt tämän polun.

Kyllä mä tuosta luusta olen varma kun ohjaaja ei muusta luusta puhunutkaan ja kävi siis painamassa läheltä häpykumpua sitä niin että se kääntyi alaspäin, ei toki niin että se suoraan lattiaan osoitti mutta silleen että mulla juurikin selkä meni enemmän kaarelle. Sen jälkeen piti se napa vetää selkärankaan jotta kaarella oleva selkä meni alemmas jättäen sen hiiren kolon, ja lopputulos oli ihan järjettömän jännittynyt asento missä ei uskaltanut kunnolla hengittääkään kun se häpyluu olisi kääntynyt normaaliin asentoonsa. Eikö tää nyt sitten ole muka oikein?

AP

Vierailija
19/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tuosta luusta olen varma kun ohjaaja ei muusta luusta puhunutkaan ja kävi siis painamassa läheltä häpykumpua sitä niin että se kääntyi alaspäin, ei toki niin että se suoraan lattiaan osoitti mutta silleen että mulla juurikin selkä meni enemmän kaarelle. Sen jälkeen piti se napa vetää selkärankaan jotta kaarella oleva selkä meni alemmas jättäen sen hiiren kolon, ja lopputulos oli ihan järjettömän jännittynyt asento missä ei uskaltanut kunnolla hengittääkään kun se häpyluu olisi kääntynyt normaaliin asentoonsa. Eikö tää nyt sitten ole muka oikein?

AP

No ei todellakaan ole oikein.

Vierailija
20/34 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sieluni silmin nähdä, kun joku siiderivalas koittaa aloitella pilatesta. Voi ohjaaja parkaa :D