Tunnetko yhtään sellaista ihmistä joka ei äänestä eikä ole syrjäytynyt?
Kaikki tuntemani ihmiset jotka eivät äänestä ovat päihdeongelmaisia. He eivät muutenkaan ole perillä mitä maailmassa tapahtuu.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, Nokialta noin 10 v. sitten irtisanotun henkilön, teki jotain ohjelmointia ja työmatkoillakin kävi. Alkoholia ei ota koskaan ja on aikuisia lapsia. Nyt eläkkeellä ollut vuoden, ajattelee vaan koko poliittisesta järjestelmästä niin, että se on pelkkää korruptiota, eturyhmäpolitiikkaa jne.. joten ei vaivaudu äänestää. Hyvin yhteiskunnallisesti valistunut ja sivistynyt henkilö. Oikeassahan tuo on. Politiikka on erkautunut sen alkuperäisestä tarkoituksestaan hyvin hyvin paljon ja nykyisin tämä äänestämis-osuus vaaleissa on lähinnä teatteria todellisten vallankäyttäjien ollessa aivan muualla, kuin äänestyskopissa numeroa lappuun kirjoittamassa. Näin se on ympäri maailmaa.
Minusta tuo juuri kuulostaa katkeralta syrjäytyneeltä. Heillä on aina tuo sama selitys.
Olen kohta 40 v enkä ole äänestänyt vielä kertaakaan. Äänestän sitten kun tulee sähköinen äänestys. Täysin naurettavaa ettei ole jo käytössä
Itseasiassa lapsuudenkaverillani on alkoholisoituneet duunarpivanhemmat ja he pitivät äänestämistä tärkeänä, jopa niin tärkeänä että vaaliuurnalla käytiin heti aamukaljan jälkeen.
Mun akateemisessa perheessä vanhemmat aina välillä jättivät äänestämättäkin, eikä koskaan patistaneet mua uurnalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta 40 v enkä ole äänestänyt vielä kertaakaan. Äänestän sitten kun tulee sähköinen äänestys. Täysin naurettavaa ettei ole jo käytössä
Ei se ole naurettavaa, vaan järkevää. Sähköistä äänestystä on helppo häiritä ja se on altis väärinkäytöksille. Nykyinen tapa on hyvä. Laiska saa olla jos ei kykene äänestämään.
Olen politiikan tutkija, enkä äänestänyt. Syy tähän on kyllä mielestäni ihan hyvä: olen sairaalassa.
Tunnen. Ihan hyväpalkkainen juristi.
Tunnen montakin. Esim. omat keskiluokkaiset vanhempani ja sisareni.
Tässä nyt ap yrittää tehdä oman havaintonsa perusteella koko Suomen kattavan tutkimuksen. Tiedän myös monta syrjäytynyttä ja ongelmaista, jotka äänestävät.
Mistä minä sen tietäisin kuka äänestää ja kuka ei? Ite en edes kysy mut jos kysyisin voishan ne sanoa mitä tahansa kun vaalisalaisuus.
Mieheni. Hänen mielestään ne on kaikki samaa paskaa eri paketissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole naurettavaa, vaan järkevää. Sähköistä äänestystä on helppo häiritä ja se on altis väärinkäytöksille. Nykyinen tapa on hyvä. Laiska saa olla jos ei kykene äänestämään.
jos niin pelottaa että joku saa tietää ketä äänestit niin toki se perinteinen typerä tapa voidaan säilyttää rinnalla
Vierailija kirjoitti:
Mieheni. Hänen mielestään ne on kaikki samaa paskaa eri paketissa.
Sun miehes on syrjäytynyt.
Minä. Olen äänestänyt kerran, presidentinvaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos niin pelottaa että joku saa tietää ketä äänestit niin toki se perinteinen typerä tapa voidaan säilyttää rinnalla
Ei se vaalisalaisuus ongelma ole vaan se, että vaaleja manipuloidaan. Venäjän olisi helppo tehdä "mies välissä" haittaohjelma joka istutettaisiin suojaamattomiin Windows koneisiin. Se toimisi niin, että kun ihminen menee äänestämään, kone ohjaakin äänestäjän valesivustolle joka näyttää oikealta. Äänestäjälle näyttäisi, että on äänestänyt omaa ehdokasta, mutta sivusto voisi vaihtaa oman ehdokkaan tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaalisalaisuus ongelma ole vaan se, että vaaleja manipuloidaan. Venäjän olisi helppo tehdä "mies välissä" haittaohjelma joka istutettaisiin suojaamattomiin Windows koneisiin. Se toimisi niin, että kun ihminen menee äänestämään, kone ohjaakin äänestäjän valesivustolle joka näyttää oikealta. Äänestäjälle näyttäisi, että on äänestänyt omaa ehdokasta, mutta sivusto voisi vaihtaa oman ehdokkaan tilalle.
Tämä "Venäjä" alkaa muistuttaa jo erästä musavisaa kummelista.
Vierailija kirjoitti:
Jari Sarasvuo. Tai äänestäähän se, mutta jättää tyhjän lapun.
Mistä me tiedetään se että jätti tyhjän.
Tärkeintähän on että kuvitellaan tyhjäksi, mutta täyttähän se kuitenkin oli!
Äitini. Ihan normaali eläkeläinen, ei päihdeongelmaa, tehnyt koko työikänsä sairaanhoitajana töitä ja eläke isompi kuin monella palkka. Ei vain ole yhtään kiinnostunut politiikasta.
Enoni, köyhä maanviljelijä. Ei ole äänestänyt aikoihin, koska kepu ja muut puolueet pettää aina.
Nelikymppinen lääkäri/proffa, ei ole äänestänyt 20 vuoteen kuulemma.
En tiedä, koska en kysele sellaista ihmisiltä. Se on jokaisen oma asia, äänestääkö vai ei.