Olisitko halunnut, että aurinko olisi laskenut tänään 19:30 eikä 20:30? Jos olisit, niin miksi?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Toivoisin myös, että aurinko laskee marraskuussa 17.00 eikä 16.00, jotta näkisin edes tunnin ajan valoa töistä päästyäni.
Sama. Itse kotiudun iltaisin harrastuksistani juurikin tuojon 20.30 aikaan, ihanaa nähdä auringonlasku kotimatkalla :)
Nukahdan myös illalla ilman mitään ongelmia, vaikka oliskin valosaa. Aamulla taas valosuus häiritsee ja herättää liian aikasin (kyllä, pimennysverhot on hankinnan alla..).
Oletkos hassu vai oliko vitsi? Tuohon aikaan on marraskuussa kyllä ihan pimeä vaikka kello olisi 19.30. Oli miten oli, niin jokatapauksessa ymmärtämättömien ihmisten olisi syytä tarkastaa faktat, ennenkuin hihkutaan minkään ajan puolesta.
Mitä nämä faktat ovat? Minkä maan asiantuntijoita pitäisi uskoa, kun Suomessa ollaan eri mieltä kuin muualla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään merkitystä. Valoisaa on silti sekunnilleen yhtä pitkään.
Ei nuo kesäaikahullut tuota tajua. Luulevat että aurinko sammuu tunniksi jos Suomessa jätetään siirtämättä kelloja maaliskuussa tunnilla eteen päin.
Voi rakas kun se on miljoona kertaa jo selitetty, että merkitystä on sillä, että kesäajassa enemmän valoisaa on keskimäärin niinä tunteina, kun valtaosa ihmisistä on hereillä. Kukaan ei luule, että valon määrä muuttuu. Mutta toki talviaika ihmisten on pakko yrittää väittää kesäajasta pitävien olevan jotenkin tyhmiä koska ei teillä muita argumentteja ole sen puolesta, miksi pimeässä on niin kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo kesäaikahullut tuota tajua. Luulevat että aurinko sammuu tunniksi jos Suomessa jätetään siirtämättä kelloja maaliskuussa tunnilla eteen päin.
Kertoo paljon sinusta, kun alat haukkua muita hulluiksi. Otat tuon kellonajan siirtelyyn liian henkilökohtaisesti.
Jo nyt aamuisin on liian valoisaa. Talviajassa olisi vielä pahempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkkuna käyn lenkillä ennen töihin lähtöä. Se antaa potkua päivään. Toisaalta minua ei haittaa yhtään kellojen siirto.
Aamutorkkuna käyn myös lenkillä/uimassa/salilla ennen töitä, koska se on ainoa keino saada itseni vireeseen millään lailla säädylliseen aikaan. En ymmärrä alkuunkaan tuota kuvitelmaa että harrastaa voi vain töiden jälkeen. Ihan samanlaista vapaa-aikaa se on töitä ennenkin.
Kaikki ihmiset eivät jaksa harrastaa heti aamu viideltä tai kuudelta. Moni harrastaa mielummin iltaisin. Hienoa kuitenkin että sinä jaksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkkuna käyn lenkillä ennen töihin lähtöä. Se antaa potkua päivään. Toisaalta minua ei haittaa yhtään kellojen siirto.
Aamutorkkuna käyn myös lenkillä/uimassa/salilla ennen töitä, koska se on ainoa keino saada itseni vireeseen millään lailla säädylliseen aikaan. En ymmärrä alkuunkaan tuota kuvitelmaa että harrastaa voi vain töiden jälkeen. Ihan samanlaista vapaa-aikaa se on töitä ennenkin.
No monilla on pakko olla kotona lähettämässä lapsia kouluun, viemässä päikkyyn tms. Eli ennen töitä ei sinkoilla vaikka uimaan ja salille. Illaksi saa helpommin lapsenvahteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kyllä kertoo talviaikaa kannattavien älyn tason, kun tällaisia laukovat. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kyllä kertoo talviaikaa kannattavien älyn tason, kun tällaisia laukovat. Huoh.
Toinen yhtä hieno argumentti on "mutku Moskovan aika". Oikeasti hei ihmiset, ei se ole Virollekaan ongelma ja heillä sentään on tuoreemmassa historiassa Venäjän vallan alla oleminen. Näinkö heikko on suomalainen kansallinen identiteetti, pelkäämme muuttuvamme venäläisiksi, jos valitsemme kesäajan?
Aivan sama menen nukkumaan joka ilta viimeistään 19:30 joten mulla ei ole hajuakaan mihin aikaan tulee edes pimeää. Vedän pimennysverhot alas klo 19 joten kämpässäni on pilkkopimeää jo silloin.
Aamulla herää vaan paremmin kun on valosaa. Mutta käytännössähän tämä "ylimääräinen tunti "vaikuttaa hyvin lyhyen aikaa meidän elämään elokuussa ja huhtikuussa, sillä kesällä on joka tapauksessa muutenkin koko päivän valoisaa ja talvella taas koko päivä pimeää. Nykyisellään tälläinen perus toimistotyöläinen näkee talvella töihin mennessä hetken aurinkoa, mutta töistä päästessä on jo ollut pari tuntia pimeää. Kesäaika tarkoittaisi että työssäkäyvillä talvella on aina pimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Toivoisin myös, että aurinko laskee marraskuussa 17.00 eikä 16.00, jotta näkisin edes tunnin ajan valoa töistä päästyäni.
Sama. Itse kotiudun iltaisin harrastuksistani juurikin tuojon 20.30 aikaan, ihanaa nähdä auringonlasku kotimatkalla :)
Nukahdan myös illalla ilman mitään ongelmia, vaikka oliskin valosaa. Aamulla taas valosuus häiritsee ja herättää liian aikasin (kyllä, pimennysverhot on hankinnan alla..).
Hankinnan alla?
Mä en oo ikinä ymmärtänyt näissä keskusteluissa sitä, että miksi se illalla tuleva pimeys haittaa niitä harrastuksia? Täällä Suomessa on kuitenkin ihan iät ja ajat ollut talviaika käytössä ja ei ainakaan mulla vaikuta pimeys millään tavalla ulkona harrastamiseen. Sitä se nyt vaan on, että välillä on pimeetä ja välillä valosaa 🤷🏿♂️ Kiinnostaisi tietää mitä kaikkea ihmiset harrastaa kun se on siitä yhdestä valoisasta tunnista kiinni?
Joku voisi tehdä vastakkaisen kansalaisaloitteen talviajan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä ymmärtänyt näissä keskusteluissa sitä, että miksi se illalla tuleva pimeys haittaa niitä harrastuksia? Täällä Suomessa on kuitenkin ihan iät ja ajat ollut talviaika käytössä ja ei ainakaan mulla vaikuta pimeys millään tavalla ulkona harrastamiseen. Sitä se nyt vaan on, että välillä on pimeetä ja välillä valosaa 🤷🏿♂️ Kiinnostaisi tietää mitä kaikkea ihmiset harrastaa kun se on siitä yhdestä valoisasta tunnista kiinni?
Esimerkiksi marraskuussa talviajassa aurinko nousee 8.00 ja laskee 16.00. Minä teen työtä leikkaussalissa klo 8-16, mikä tarkoittaa sitä, että talvella en näe päivänvaloa ollenkaan. Leikkaussalissa ei ole ikkunoita, ne huoneet ovat keskellä taloa. Kun siirrymme pysyvään kesäaikaan, aurinko nousee juu vasta klo 9.00, mutta vastaavasti laskee vasta klo 17.00, jolloin voin käyttää sen tunnin ihan vaikka siihen, että kävelen kotiin ja nautin edes sen hetken luonnonvalosta.
Vierailija kirjoitti:
Koska suurimmalla osalla ei ole liukuva työaika, vaan työt päättyy klo 16-17 aikoihin, lasten haku ja ruokkiminen, kello onkin jo 18-19. Olisipa kiva, että tuolloin olisi mahdollisimman suuren osan vuotta valoisaa, jolloin voisi olla pihalla tai lenkillä tai metsäretkellä valoisassa.
Se on jännä, että toisaalta kovasti puhutaan kirkasvalolamppujen puolesta, mutta sitten ollaan jostain älyttömistä syistä (haluamme näyttää kuuluvamme länteen tai olla samassa ajassa kuin Keski-Euroopan pörssit) pimentämässä suomalaisten illat. Järjetöntä!
Vierailija kirjoitti:
Rakastan valoa jota niin vähänaikaa tässä pohjolassa näemme. Siksi ehdottomasti KESÄAIKA.
Jos rakastaa valoa, niin silloin pitäisi valita kellojen siirtely. Jämähtäminen toiseen aikaan, ihan sama kumpaan, vie meiltä satoja tunteja valoista aikaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Joku voisi tehdä vastakkaisen kansalaisaloitteen talviajan puolesta.
Just mietin että onkohan sellaista. Vai onko päätös jo tehty että normaaliaika otetaan käyttöön niin siksi olisi tarpeeton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suurimmalla osalla ei ole liukuva työaika, vaan työt päättyy klo 16-17 aikoihin, lasten haku ja ruokkiminen, kello onkin jo 18-19. Olisipa kiva, että tuolloin olisi mahdollisimman suuren osan vuotta valoisaa, jolloin voisi olla pihalla tai lenkillä tai metsäretkellä valoisassa.
Kuten todettu, talvi-illat on pimeitä huolimatta siitä ollaanko kesäajassa vai normaaliajassa.