Muita, joiden vanhemmat yrittävät vaikuttaa äänestyspäätökseen?
Omat vanhempani painostavat joka vaaleissa äänestämään sitä puoluetta, joka on heidän mieleensä ja loukkaantuvat verisesti, mikäli toisin teen. Miten tällaisten ihmisten kanssa toimia? Äitini on varsinkin ammattiloukkaantuja, eikä tosiaan toimi mikään selitys hänelle, että olen aikuinen ihminen ja saan äänestää ketä tahansa itse haluan tai vaikka olla äänestämättä, mikäli niin haluan. Korostavat kuitenkin, kuinka tärkeää on äänestää ja olla mukana yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa, mutta sitten en kuitenkaan saisi äänestää ja vaikuttaa siten, kuinka itse parhaaksi katson.
Kommentit (14)
Voit myhäillä, nyökytellä päätä ja hymyillä maireasti vanhempiesi typeryydelle ja äänestää kuitenkin omantuntosi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vetoa vaalisalaisuuteen. Mä en edes tiedä, ketä vanhempani äänestävät eivätkä hekään tiedä, ketä minä äänestän. Näin on ollut aina.
Tästä tulee samanlainen loukkaantuminen, että miten minä nyt en HÄNELLE voi kertoa. Huoh, teillä on todellakin sellainen normaali toimintatapa, jollaista itsekin toivoisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetoa vaalisalaisuuteen. Mä en edes tiedä, ketä vanhempani äänestävät eivätkä hekään tiedä, ketä minä äänestän. Näin on ollut aina.
Tästä tulee samanlainen loukkaantuminen, että miten minä nyt en HÄNELLE voi kertoa. Huoh, teillä on todellakin sellainen normaali toimintatapa, jollaista itsekin toivoisin.
Ap
Sitten noudattaisin kommentoijan nro 2 ehdotusta.
Vierailija kirjoitti:
Voit myhäillä, nyökytellä päätä ja hymyillä maireasti vanhempiesi typeryydelle ja äänestää kuitenkin omantuntosi mukaan.
Itseasiassa mielessä on käynyt, että tällä kertaa mieluummin vaikka valehtelisin asiasta, jotta välttäisin sen niskojen nakkelun ja narinan.
Ap
Sanot "joo, äänestän juuri häntä" ja vaihdat puheenaihetta. Sitten vaalikopissa äänestät juuri häntä, jota itse haluat. Tuskin he sentään koppiin tulevat mukaan tarkistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa mielessä on käynyt, että tällä kertaa mieluummin vaikka valehtelisin asiasta, jotta välttäisin sen niskojen nakkelun ja narinan.
Ap
Ei kai mikään estä valehtelemasta? Vanhempasi pysyvät tyytyväisinä eikä sullekaan tule mitään harmia.
Mä en ymmärrä, että aikuisen ihmisen tarvii alkaa tämmösestä asiasta valehtelemaan.
Miksi ylipäätään keskustella äänestämisestä vanhempiensa kanssa.
Sehän ei kuulu kenellekään ketä äänestät, se on laki, ja se koskee myös sun vanhempia. Voit valehdella jos haluat jos ne tosiaan on niin ääliöitä ettei tajua, tai sitten sanot että se on vaalisalaisuus tai että äänestän sitä ja tätä, ihan sama.
Minä en hyväksyisi tuollaista ollenkaan, ammattiloukkaantujat saa loukkaantua ihan vapaasti. Minä alkaisin päinvastoin käännyttää niitä ja sanoisin että loukkaannun veristi jos he eivät äänestä samaa kuin minä :) Ja ehkä sanoisin että yrittäkääpä tulla mun kanssa samaan koppiin niin vaalitoimitsijat soittaa vartijat ja poliisit paikalle ja pääsette ihan toisenlaiseen koppiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, että aikuisen ihmisen tarvii alkaa tämmösestä asiasta valehtelemaan.
Miksi ylipäätään keskustella äänestämisestä vanhempiensa kanssa.
No luonnollisesti itse en koskaan ota aihetta esille, vaan äitini alkaa tivaamaan asiasta. Ei mua voisi vähempää kiinnostaa keskustella aiheesta vanhempieni kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei kuulu kenellekään ketä äänestät, se on laki, ja se koskee myös sun vanhempia. Voit valehdella jos haluat jos ne tosiaan on niin ääliöitä ettei tajua, tai sitten sanot että se on vaalisalaisuus tai että äänestän sitä ja tätä, ihan sama.
Minä en hyväksyisi tuollaista ollenkaan, ammattiloukkaantujat saa loukkaantua ihan vapaasti. Minä alkaisin päinvastoin käännyttää niitä ja sanoisin että loukkaannun veristi jos he eivät äänestä samaa kuin minä :) Ja ehkä sanoisin että yrittäkääpä tulla mun kanssa samaan koppiin niin vaalitoimitsijat soittaa vartijat ja poliisit paikalle ja pääsette ihan toisenlaiseen koppiin.
Ihan oikeessa olet. Mulla on siinä mielessä vähän kieroutunut tämä tilanne, että koitan pitää hyvät välit vanhempiini, mutta se tuntuu onnistuvan vain siinä tapauksessa, mikäli käyttäydyn, elän ja teen asioita niinkuin he haluaisivat. Eli todellakin pitäisi oppia vaan antaa olla ja antaa heidän loukkaantua, mikäli niin haluavat.
Ap
Pidä puolesi ja sano että asia ei kuulu tippaakaan niille.
En ymmärrä tätä ongelmaa. AP on ilmeisesti täysi-ikäinen, koska saa äänestää, joten voidaan olettaan hänen ovan jo irti napanuorasta.
Mikäli vanhemmat ovat vielä fyysisesti kunnossa, kannattaa irtiotto tehdä nyt. Myöhemmin he jatkavat talutusnuorassa pitämistä vetoamalla terveyteensä.
Äitisi kannattaisi haastaa kysymällä mitä mieltä hän on yleisesti demokratiasta, sen toimintaperiaatteista, vaalisalaisuudesta ja ihmisiin vaikuttamisesta. Jossain vaiheessa hän joutuu tunnustamaan ettei pikeastaan pidä sinua itsestään erillisenä henkilönä. Silloin pääset toteamaan ettei se ole tervettä ja että on aika ajatella sinua itsenäisenä aikuisena loukkantumatta. Jos et itse kiihdy, selviä voittajana.