Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ämpäriperunat- kokemuksia?

Vierailija
13.04.2019 |

Millainen on paras multa ja milloin kannattaa laittaa multaan jos Juhannukseksi haluaa pottuja?
Millaista satoa ovat ihmiset saaneet?
Kokemuksia, kiitos.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain 15 perunaa per ämpäri :)

Ihan luomupuutarhamultaa oli. Hyvä maku perunoissa!

Muistatko kauanko otti perunoiden tulo? :)

Lannoititko mitenkään?

En muista aikaa kun minulla oli parveke täynnä erilaisia kokeiluja enkä pitänyt niistä muuta kirjaa kuin sen mitä ei kannata laittaa. Taisin ihan kaupan luomuperunaa siihen ämpäriin heittää ja lannoitin välillä. En osaa lannoituksesta sanoa muuta kuin että minulla oli kanankakkaa ja luomupuutarhalannoitetta ja viskelin niitä silloin tällöin kaikkiin purtiloihin. Helposti ne perunat tulivat, mutta kannattaa toki lukea "viralliset ohjeet" niin saat maksimoitua sadon. Täällä vinkkejä, joissa sanotaan, että lannoitusta ei tarvita.

https://yle.fi/uutiset/3-5350628

Jos joku on kiinnostunut helpoista ämpärikasveista niin tomaatti ja kesäkurpitsa kasvavat myös helposti :) Tosin tomaattia pitää muistaa kastella.

Kiitos tästä linkistä! Hyvät ohjeet on :)

Kysyisin vielä, onko tomaatin kasvatukseen jotain hyviä vinkkejä ja niksejä?

Mahtaako kasvaa jos on lasittamaton parveke? (kuuma, etelä-parveke)

Minulla on myös eteläparveke, mutta kasvuvyöhykkeellä, asuinkerroksella, parveketyypillä (Suojaako betoni- tai puukaide alareunasta) ja muilla tekijöillä on myös merkitystä. Minulla voi viihtyä ja sinulla olla silti joku erilainen tekijä, miksi eivät viihdy.

Minulla oli kolmessa ämpärissä kirsikkatomaattia, tukikepit, kakankakka ja luomumulta. Hyvä kastelu on tärkeää. Lisäksi varkaiden poisto (katso youtube video tarvittaessa) ja liiallisten tomaattien kehittymisen estäminen (poista liiat kukat ja alut jos mahdottomia tulee). Pidä eri ikäisiä vaiheita kehittymässä niin varsi kestää paremmin, varsi voi katketa jo ihan liian sadon painosta ja ravinteet eivät riitä jos ahnehdit liikaa. Minulla nuo samat varret tuottivat satoa niin paljon, etten istuttanut määräajoin uusia, mutta sitäkin voi tehdä, että laittaa uusia tulemaan niin saa satoa myöhään syksyyn. Jos oikein superihastunut olet tomaatteihin niin voit antaa niiden kypsyä sankoissa siirtelemällä sankot yöksi sisään yöpakkasten alettua ja päiväksi ulos. Tomaatit ovat nestepitoisia ja halkeavat syksyllä kylmässä helposti. Jos ei halua sankoja siirrellä niin voi kypsytellä jäljelle jääneet raakileet ikkunalla, paperipussissa tms.

Ei tomaatille mitään uusia kasvatella vaan se vanha tekee vaikka kuinka pitkään eikä kukkia poisteta kuin elokuussa katkaistaan latva mikäli ei ole lämmitettävä kasvihuone.

Vierailija
22/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan joka vuosi ylijäämämultiin ihan noita kaupan pottuja, sen verran kun niitä on sattunut johonkin jäämään itämään. Käytän jäälyhtyjen tekemisessä haljenneita ämpäreitä (pääsee ylimääräinen vesi pois). Multana on ihan kaikenlaista multaa, myös kompostia. Laitan ämpärin pohjalle multaa ja perunan. Multaa lisään sitä mukaa kun lehtiruusuke puskee mullasta ylös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaateille biolanin kasvusäkki niin ei tarvitse huolehtia lannoituksesta. Satoa tullut lokakuuhun asti jo neljänä kesänä. Suojaa kylmiksi öiksi hallaharsolla, jos parveke ei ole lasitettu.

Vierailija
24/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain 15 perunaa per ämpäri :)

Ihan luomupuutarhamultaa oli. Hyvä maku perunoissa!

Muistatko kauanko otti perunoiden tulo? :)

Lannoititko mitenkään?

En muista aikaa kun minulla oli parveke täynnä erilaisia kokeiluja enkä pitänyt niistä muuta kirjaa kuin sen mitä ei kannata laittaa. Taisin ihan kaupan luomuperunaa siihen ämpäriin heittää ja lannoitin välillä. En osaa lannoituksesta sanoa muuta kuin että minulla oli kanankakkaa ja luomupuutarhalannoitetta ja viskelin niitä silloin tällöin kaikkiin purtiloihin. Helposti ne perunat tulivat, mutta kannattaa toki lukea "viralliset ohjeet" niin saat maksimoitua sadon. Täällä vinkkejä, joissa sanotaan, että lannoitusta ei tarvita.

https://yle.fi/uutiset/3-5350628

Jos joku on kiinnostunut helpoista ämpärikasveista niin tomaatti ja kesäkurpitsa kasvavat myös helposti :) Tosin tomaattia pitää muistaa kastella.

Kiitos tästä linkistä! Hyvät ohjeet on :)

Kysyisin vielä, onko tomaatin kasvatukseen jotain hyviä vinkkejä ja niksejä?

Mahtaako kasvaa jos on lasittamaton parveke? (kuuma, etelä-parveke)

Minulla on myös eteläparveke, mutta kasvuvyöhykkeellä, asuinkerroksella, parveketyypillä (Suojaako betoni- tai puukaide alareunasta) ja muilla tekijöillä on myös merkitystä. Minulla voi viihtyä ja sinulla olla silti joku erilainen tekijä, miksi eivät viihdy.

Minulla oli kolmessa ämpärissä kirsikkatomaattia, tukikepit, kakankakka ja luomumulta. Hyvä kastelu on tärkeää. Lisäksi varkaiden poisto (katso youtube video tarvittaessa) ja liiallisten tomaattien kehittymisen estäminen (poista liiat kukat ja alut jos mahdottomia tulee). Pidä eri ikäisiä vaiheita kehittymässä niin varsi kestää paremmin, varsi voi katketa jo ihan liian sadon painosta ja ravinteet eivät riitä jos ahnehdit liikaa. Minulla nuo samat varret tuottivat satoa niin paljon, etten istuttanut määräajoin uusia, mutta sitäkin voi tehdä, että laittaa uusia tulemaan niin saa satoa myöhään syksyyn. Jos oikein superihastunut olet tomaatteihin niin voit antaa niiden kypsyä sankoissa siirtelemällä sankot yöksi sisään yöpakkasten alettua ja päiväksi ulos. Tomaatit ovat nestepitoisia ja halkeavat syksyllä kylmässä helposti. Jos ei halua sankoja siirrellä niin voi kypsytellä jäljelle jääneet raakileet ikkunalla, paperipussissa tms.

Ei tomaatille mitään uusia kasvatella vaan se vanha tekee vaikka kuinka pitkään eikä kukkia poisteta kuin elokuussa katkaistaan latva mikäli ei ole lämmitettävä kasvihuone.

Ohjeita on yhtä paljon kuin viljelijöitä. Jokainen voi tehdä mieleisillään ohjeilla. Tomaatteja voi tosiaan laittaa lisää sen mukaan minkä verran haluaa satoa. Joillekin 3 vartta ei ole tarpeeksi ja toisille se on jopa liikaa. Jos käyttää paljon tomaattia niin voi tarvita lisää riippuen satomäärästä. Kukkia on pakko poistaa silloin kun puhutaan isoista sadoista, varsi ei jaksa kannatella kaikkea.

Vierailija
25/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitoin kolme vuotta sitten. Ostin vaan ihan tavallista multaa mitä lähikaupasta löytyi. Biolania taisi olla, samaa multaa käytän kun vaihdan kukkiin mullat. Idätin perunoita ja niidenkään "merkkiä" tai laatua en sen paremmin miettinyt. Hyvin tuli perunaa, mulla oli neljä ämpäriä ja kaikista tuli 10-20 kpl. 

Kevät oli silloin lämmin ja aurinkoinen, iltapäivästä iltaan paistoi parvekkeelle aurinko. Joka päivä kastelin kuumimpaan aikaan. 

Juhannukseksi ei kyllä valmistunut. Muistaakseni heinäkuussa nostin ekat. Niitä kannattaa nostaa kerralla vain sen mitä syö sillä kerralla. Mä joskus nostin enemmän ja jätin yöksi pöydälle seuraavaa päivää varten ja yön aikana olivat muuttuneet kirkkaan vihreiksi. Tai sitten tein jotakin väärin. Tuo oli sellainen kokeilu, mutta ihan kiva. En ole jaksanut tuon jälkeen kuitenkaan laittaa. Ja nykyään on kissakin, se kaivelisi mullat ja repisi lehdet ym. 

Vierailija
26/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään vinkkejä miten saada kirsikkatomaatit kypsiksi?

Viime vuonna helteillä kastelin runsaasti, parvekelaatikossa kolme vartta, tukikepit.

Joku yleismulta oli käytössä ja biolanin ravinnetikut silloin tällöin.

Paikkana oli lasittamattoman parvekkeen aurinkoinen seinä.

Vartta kasvoivat runsaasti sekä kukkia tuli paljon, joita sitten vanupuikolla pölyttelin.

Jonkin ajan kuluttua raakileita alkoi kasvaa, joita poistelin muutaman aina silloin tällöin, että lopuille jäisi enemmän ravinteita kasvaa kypsiksi. "Varkaat" poistelin myös aina kun niitä ilmaantui.

Jostain syystä ne muutama kypsä tomaatti olivat pahanmakuisia, eivät lainkaan makeita, ja loput vain killuivat varsissa raakileina kuukausikaupalla, vaikka jatkoin kastelua monta kertaa päivässä ja laitoin ravinnetikun silloin tällöin.

Missä kohti meni vikaan? :(

(eteläparveke, lasittamaton. 3.krs, Helsinki.)

Vierailija
27/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään vinkkejä miten saada kirsikkatomaatit kypsiksi?

Viime vuonna helteillä kastelin runsaasti, parvekelaatikossa kolme vartta, tukikepit.

Joku yleismulta oli käytössä ja biolanin ravinnetikut silloin tällöin.

Paikkana oli lasittamattoman parvekkeen aurinkoinen seinä.

Vartta kasvoivat runsaasti sekä kukkia tuli paljon, joita sitten vanupuikolla pölyttelin.

Jonkin ajan kuluttua raakileita alkoi kasvaa, joita poistelin muutaman aina silloin tällöin, että lopuille jäisi enemmän ravinteita kasvaa kypsiksi. "Varkaat" poistelin myös aina kun niitä ilmaantui.

Jostain syystä ne muutama kypsä tomaatti olivat pahanmakuisia, eivät lainkaan makeita, ja loput vain killuivat varsissa raakileina kuukausikaupalla, vaikka jatkoin kastelua monta kertaa päivässä ja laitoin ravinnetikun silloin tällöin.

Missä kohti meni vikaan? :(

(eteläparveke, lasittamaton. 3.krs, Helsinki.)

lisäyksenä että parvekeosuus on kaikki kiveä, eli kiviseinä suojaa puoleenväliin seinää, ei kaiderimaa.