Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ämpäriperunat- kokemuksia?

Vierailija
13.04.2019 |

Millainen on paras multa ja milloin kannattaa laittaa multaan jos Juhannukseksi haluaa pottuja?
Millaista satoa ovat ihmiset saaneet?
Kokemuksia, kiitos.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ajatelin laittaa tänään puolet mustaa multaa ja puolet taimimultaa, koska en löytänyt peruspuutarhamultaa mistään.. 3 siemenperunaa per ämpäri.

Vierailija
2/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvaako perunat pelkässä Mustassa Mullassa? Lähikaupoistamme ei löydy muuta ja olisi kiva kun ei tarttisi alkaa kauempaa raahaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 15 perunaa per ämpäri :)

Ihan luomupuutarhamultaa oli. Hyvä maku perunoissa!

Vierailija
4/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko ihmiset saaneet uusia pottuja ihan kaupan lajikkeista ("keittoperuna" tms, ei sen tarkempaa lajiketta mainittu) jotka ovat alkaneet itämään? Vai pitääkö olla välttämättä Timo tai Siikli?

Vierailija
5/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko kellään vinkata Länsi-hgissä paikkaa josta sais luomupuutarhamultaa? Jotenkin kamalan vaikea löytää! Puutarhaliikkeessä ei ollut, kaupoissa ei, Tokmannilla lopussa.

Vierailija
6/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvaako potut muuten ilman multausta?

Vierailija
7/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatko kauanko otti perunoiden tulo? :)

Lannoititko mitenkään?

Vierailija
8/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15?

Mahtaa olla melkoinen saavi, jos noin monta sait sinne järkevillä väleillä mahtumaan. 

Vierailija
9/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15?

Mahtaa olla melkoinen saavi, jos noin monta sait sinne järkevillä väleillä mahtumaan. 

Se oli se sato....

-eri

Vierailija
10/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaa ämpäreistä? Lol niitä saa ilmaiseksi.

Vierailija
11/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö että tämän takia niitä ilmaisia ämpäreitä jonotetaan?

Niihin laitetaan kasvamaan perunat. Ämpäriperunat.

Vierailija
12/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15?

Kuten jo joku sanoi niin oli tosiaan se sadon määrä, mahtuuhan siihen uutta perunaa ihan hyvin kasvamaan kun ovat vielä pieniä. AP taisi puhua, että juhannukseksi haluaa pottuja niin sopivat hyvin kasvamaan.

Vierailija
13/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö että tämän takia niitä ilmaisia ämpäreitä jonotetaan?

Niihin laitetaan kasvamaan perunat. Ämpäriperunat.

:'DD

Vierailija
14/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lannoititko mitenkään?

En muista aikaa kun minulla oli parveke täynnä erilaisia kokeiluja enkä pitänyt niistä muuta kirjaa kuin sen mitä ei kannata laittaa. Taisin ihan kaupan luomuperunaa siihen ämpäriin heittää ja lannoitin välillä. En osaa lannoituksesta sanoa muuta kuin että minulla oli kanankakkaa ja luomupuutarhalannoitetta ja viskelin niitä silloin tällöin kaikkiin purtiloihin. Helposti ne perunat tulivat, mutta kannattaa toki lukea "viralliset ohjeet" niin saat maksimoitua sadon. Täällä vinkkejä, joissa sanotaan, että lannoitusta ei tarvita.

https://yle.fi/uutiset/3-5350628

Jos joku on kiinnostunut helpoista ämpärikasveista niin tomaatti ja kesäkurpitsa kasvavat myös helposti :) Tosin tomaattia pitää muistaa kastella.

Vierailija
15/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia hyvistä ohjeista!

Kysyisin vielä, mitä tarkoittaa se että peruna on myöhäistä lajiketta?

Tarkoittaako se että sillä kestää kauemmin itää vai että sillä kestää kauemmin tuottaa satoa?

Eli jos nyt laittaa ämpäriin jo itäneet kaupan random-lajikkeiset perunat niin ne eivät ehdi tulla 8-10 viikossa?

Vierailija
17/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lannoititko mitenkään?

En muista aikaa kun minulla oli parveke täynnä erilaisia kokeiluja enkä pitänyt niistä muuta kirjaa kuin sen mitä ei kannata laittaa. Taisin ihan kaupan luomuperunaa siihen ämpäriin heittää ja lannoitin välillä. En osaa lannoituksesta sanoa muuta kuin että minulla oli kanankakkaa ja luomupuutarhalannoitetta ja viskelin niitä silloin tällöin kaikkiin purtiloihin. Helposti ne perunat tulivat, mutta kannattaa toki lukea "viralliset ohjeet" niin saat maksimoitua sadon. Täällä vinkkejä, joissa sanotaan, että lannoitusta ei tarvita.

Jos joku on kiinnostunut helpoista ämpärikasveista niin tomaatti ja kesäkurpitsa kasvavat myös helposti :) Tosin tomaattia pitää muistaa kastella.

Kiitos tästä linkistä! Hyvät ohjeet on :)

Kysyisin vielä, onko tomaatin kasvatukseen jotain hyviä vinkkejä ja niksejä?

Mahtaako kasvaa jos on lasittamaton parveke? (kuuma, etelä-parveke)

Vierailija
18/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lannoititko mitenkään?

Kiitos tästä linkistä! Hyvät ohjeet on :)

Kysyisin vielä, onko tomaatin kasvatukseen jotain hyviä vinkkejä ja niksejä?

Mahtaako kasvaa jos on lasittamaton parveke? (kuuma, etelä-parveke)

Minulla on myös eteläparveke, mutta kasvuvyöhykkeellä, asuinkerroksella, parveketyypillä (Suojaako betoni- tai puukaide alareunasta) ja muilla tekijöillä on myös merkitystä. Minulla voi viihtyä ja sinulla olla silti joku erilainen tekijä, miksi eivät viihdy.

Minulla oli kolmessa ämpärissä kirsikkatomaattia, tukikepit, kakankakka ja luomumulta. Hyvä kastelu on tärkeää. Lisäksi varkaiden poisto (katso youtube video tarvittaessa) ja liiallisten tomaattien kehittymisen estäminen (poista liiat kukat ja alut jos mahdottomia tulee). Pidä eri ikäisiä vaiheita kehittymässä niin varsi kestää paremmin, varsi voi katketa jo ihan liian sadon painosta ja ravinteet eivät riitä jos ahnehdit liikaa. Minulla nuo samat varret tuottivat satoa niin paljon, etten istuttanut määräajoin uusia, mutta sitäkin voi tehdä, että laittaa uusia tulemaan niin saa satoa myöhään syksyyn. Jos oikein superihastunut olet tomaatteihin niin voit antaa niiden kypsyä sankoissa siirtelemällä sankot yöksi sisään yöpakkasten alettua ja päiväksi ulos. Tomaatit ovat nestepitoisia ja halkeavat syksyllä kylmässä helposti. Jos ei halua sankoja siirrellä niin voi kypsytellä jäljelle jääneet raakileet ikkunalla, paperipussissa tms.

Vierailija
19/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia hyvistä ohjeista!

Kysyisin vielä, mitä tarkoittaa se että peruna on myöhäistä lajiketta?

Tarkoittaako se että sillä kestää kauemmin itää vai että sillä kestää kauemmin tuottaa satoa?

Eli jos nyt laittaa ämpäriin jo itäneet kaupan random-lajikkeiset perunat niin ne eivät ehdi tulla 8-10 viikossa?

Myöhäinen lajike on hitaampi kasvamaan kokoa ja usein sen maku paranee säilytyksessä.

Vierailija
20/27 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko ihmiset saaneet uusia pottuja ihan kaupan lajikkeista ("keittoperuna" tms, ei sen tarkempaa lajiketta mainittu) jotka ovat alkaneet itämään? Vai pitääkö olla välttämättä Timo tai Siikli?

Kaikki ne itää. Ainakin minulla kaikki ovat puskeneet itua viileäkaapissa viikkoja-kuukausia maattuaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi