Miten kukaan ihminen voi _oikeasti_ pelätä esim. huonehämähäkkiä tai seinälukkia?
Ensimmäinen voi purra ehkä alle millin kokoisen haavan, lukki ei sitäkään.
Eikö ihmisen ole tarkoitus pelätä noin pohjimmiltaan petoeläimiä ja myrkyllisiä sellaisia?
Silti ainakin työpaikallani yli puolet sanovat, että heillä on araknofobia. Kummallista että muutaman naisen kohdalla tämä ns. fobia näkyy vaan kun on jotain remonttimiehiä tms. paikalla.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli muutama vuosi sitten sisälle iso hämähäkki olohuoneen ikkunoiden eteen ja kutoi verkkonsa viherkasvihyllyjen väliin. Ruokin sitä siihen heittelemällä verkkoon kärpäsiä.
Sitten tuli syksy eikä kärpäsiä enää löytynyt ja olin kerran tietokoneen äärellä ja joku laskeutui niskaani ja läpsäisin ja oli tämän hämähäkin loppú.
Arvostan osin, että ruokit, mutta mikset voinut viedä kellariin/varastoon (missä asutkin) niissä on aina ötököitä syötäväksi.
Tiedän, ettei pelossani ole päätä eikä häntää, mutta siltikin menen täysin toimintakyvyttömäksi, kun samassa huoneessa on hämähäkki.
En itse pelkää hämähäkkejä yhtään, mutta ymmärrän sen kammon hyvin, koska itselläni on ampiaisfobia. Kaverini taas ei voi millään ymmärtää miksi tämä fobia ei ulotu läheskään samoissa mitoissa mehiläisiin ja kimalaisiin. Ja minusta kun on ihan itsestäänselvää, että ne ovat täysin eri asia :D
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, ettei pelossani ole päätä eikä häntää, mutta siltikin menen täysin toimintakyvyttömäksi, kun samassa huoneessa on hämähäkki.
Kai tiesit, että jos asut omakotitalo- tai rivitalorakenteissa niin lähin hämähäkki sinusta on metrin etäisyydellä. Ei se sinuun välttämättä heti käsiksi pääse kun on seinä/lattia/katto välissä, mutta niin ne vaan elävät meitä lähellä.
Suurella osalla hämähäkkikammoisista on varmaan sen tyylinen "pelko" mitä itselläni. Hämähäkin kun näkee väärässä paikassa, se vain laittaa kylmät väreet selkärankaa pitkin. Ei ole kyse että pelkää sen puremaa tai myrkyllisyyttä tai myrkyttömyyttä. Se hämis vain ON siinä eikä tee mitään, niin se vaan hirvittää. Minua eivät häiritse hämikset ulkona, mutta jähmetyn melkein kauhusta jos sellainen "vaanii" vessanpöntön vierellä tai käsienpesualtaassa. En halua koskea siihen, enkä uskalla siirtää sitä pois.
Ainoa keino on saada mies siirtämään hämyri elävänä ulos. Muuten otan järeimmän kengän mitä huushollista löytyy ja liiskaan sen. Ne eivät kuulu sisälle. Olen löytänyt yhden sängystäkin kun olin nukkunut sen liiskaksi yön aikana. Hyi saakeli sentään. Onneksi en nukkunut silloin alasti. Ja kun hämis alkaa olla 7-8cm mittainen, niin siinä hämärtyy jo tajukin.
Vierailija kirjoitti:
En itse pelkää hämähäkkejä yhtään, mutta ymmärrän sen kammon hyvin, koska itselläni on ampiaisfobia. Kaverini taas ei voi millään ymmärtää miksi tämä fobia ei ulotu läheskään samoissa mitoissa mehiläisiin ja kimalaisiin. Ja minusta kun on ihan itsestäänselvää, että ne ovat täysin eri asia :D
Jos ampiaisia ei olisi, niin ei olisi sinuakaan. Ainakaan kauaa.
Ja minulla on lintufobia. Koskee etenkin pikkulintuja. Aivan hirveä tilanne kun lintu lentää ikkunasta sisälle, hrrr.
Hämppärit on ihan kivoja, mutta ymmärrän kyllä araknofobian. Meillä kaikilla taitaa olla omat fobiamme, eikä niitä valitettavasti voi itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Suurella osalla hämähäkkikammoisista on varmaan sen tyylinen "pelko" mitä itselläni. Hämähäkin kun näkee väärässä paikassa, se vain laittaa kylmät väreet selkärankaa pitkin. Ei ole kyse että pelkää sen puremaa tai myrkyllisyyttä tai myrkyttömyyttä. Se hämis vain ON siinä eikä tee mitään, niin se vaan hirvittää. Minua eivät häiritse hämikset ulkona, mutta jähmetyn melkein kauhusta jos sellainen "vaanii" vessanpöntön vierellä tai käsienpesualtaassa. En halua koskea siihen, enkä uskalla siirtää sitä pois.
Ainoa keino on saada mies siirtämään hämyri elävänä ulos. Muuten otan järeimmän kengän mitä huushollista löytyy ja liiskaan sen. Ne eivät kuulu sisälle. Olen löytänyt yhden sängystäkin kun olin nukkunut sen liiskaksi yön aikana. Hyi saakeli sentään. Onneksi en nukkunut silloin alasti. Ja kun hämis alkaa olla 7-8cm mittainen, niin siinä hämärtyy jo tajukin.
Jos löytäisit vaikkapa hiiren 7-8cm, liiskaisitko senkin tuosta vaan? Ihan mielenkiinnosta. Onko nisäkäs arvokkaampi kuin hämähäkki?
Mitä sinä pelkäät?
Kerro, niin mielellän mitätöin typerän pelkosi.
Hämyheikki on hyödyllinen kun syö kärpäset pois 👍
Entinen työkaveri meni ihan suunniltaan jos vaikka näki lattialla jonkun epämääräisen palluran, luuli, että on joku ötökkä. Ei siis tarvinnut olla edes ötö vaan vaikka rusina.
No tavallaan ymmärrän ja tavallaan en. Sitä en ymmärrä miten joku voi pelätä hiiriä tai rottia. Nehän on niin söpön näköisiä ja kilttejä. Käärme ja punkki pelkoa ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ampiaisia ei olisi, niin ei olisi sinuakaan. Ainakaan kauaa.
Mehiläisiä. Ampiaiset on lihansyöjiä ja siinä mielessä hyötyeläimiä, kun ne popsii lehtikirvoja ym haittaeläimiä, mutta mehiläisillä se suurin rooli pölytyksessä on.
Mitä noihin pelkoihin tulee, niin varsinaiset fobiat voi olla täysin irrationaalisia. Itse en pelkää hämähäkkejä, mutta törmäilevät isot sudenkorennot ja kaskaat aiheuttaa inhonväristykset vaikken niitä suoranaisesti pelkää.
En minä hiirulaisia pelkää. Niitä on ollut autiotuvilla rapistelemassa melkein korvan juuressa kun olen laverilla koisinut. Karhun läheisyys toki sai niskavillat pystyyn kun näki lähistöllä melko tuoretta karhunpaskaa. En ole keksinyt selitystä sille miksi pieni ja harmiton hämähäkki tosiaan aiheuttaa tuollaista älytöntä reaktiota itselläni - ei aavistustakaan.
Kutonen.
Mä pelkään, inhoon ja vihaan kaikkia ötököitä. Siksi otin kissan, joka kyllä hoitelee ne<3
Australiassa pidetään ihan normaalina niitä kämmenen kokoisia hämiksiä seinillä ja katoissa, erityisesti jos menee maaseudulle siellä. Se on täysin vaaraton, mutta sitten siellä on niitä todella myrkyllisiäkin mutta asunnoissa harvinaisempia.
Sitä kun miettii niin Suomen hämikset ovat pahimmillaankin söpöjä tai harmittomia. Itse en tapa hämähäkkejä sisätiloista, jos ei ristilukki ole.
Hämähäkit ovat hirveän nopeita. Niiden ulkonäkö ällöttää ja silmät hirvittävät. Mieheni ei tätä pelkoa ymmärrä. Tai hän ei kyllä ymmärrä pelkoja muutenkaan. Viimeksi kun olimme saunassa ja suihkutiloissa oli hämähäkki, aloin suihkulla paniikissa hukuttaa sitä hämähäkkiä ja mies jopa turhautui huitomiseeni, koska niitä hämähäkkejä on kuulemma aina siellä! O.o Olen likinäköinen, joten en todellakaan näe mitään ötököitä ilman laseja, elleivät ötökät ole tarpeeksi lähellä! O.o Punkkeja pelkään, koska ovat vaaraksi.
Vierailija kirjoitti:
Australiassa pidetään ihan normaalina niitä kämmenen kokoisia hämiksiä seinillä ja katoissa, erityisesti jos menee maaseudulle siellä. Se on täysin vaaraton, mutta sitten siellä on niitä todella myrkyllisiäkin mutta asunnoissa harvinaisempia.
Sitä kun miettii niin Suomen hämikset ovat pahimmillaankin söpöjä tai harmittomia. Itse en tapa hämähäkkejä sisätiloista, jos ei ristilukki ole.
Tällä palstalla olikin joku aika sitten ketju asumisesta Australiassa. Joo, en kyllä hämähäkkikammoisena aio ikinä edes ajatella Australiassa käyntiä. Ihan sairasta meininkiä siellä (eläimien osalta).
Lukkeja kammoan, pitkine hoippuvine koipineen. Hämähäkkeja en pelkää.
Meille tuli muutama vuosi sitten sisälle iso hämähäkki olohuoneen ikkunoiden eteen ja kutoi verkkonsa viherkasvihyllyjen väliin. Ruokin sitä siihen heittelemällä verkkoon kärpäsiä.
Sitten tuli syksy eikä kärpäsiä enää löytynyt ja olin kerran tietokoneen äärellä ja joku laskeutui niskaani ja läpsäisin ja oli tämän hämähäkin loppú.