Teini joi sairaalaan
Olemme ihan tavallinen perhe, ei mitään isompia ongelmia ja nyt sitten kävi näin.
Huoli oli hirveä ja on edelleen. On käyty sosiaalitoimistossa ja teini lupaa, ettei toistu enää. Halusi vaan pitää vähän hauskaa, mutta lopputulos oli jotain ihan muuta. Ollaan saatu puhuttua paljon kaikesta tapahtuman jälkeen. Ymmärtää nyt varmasti kuinka tärkeä hän on meille.
Onko ketään jolla teini ei olisi toistanut tällaista töppäilyä?
Kommentit (11)
Kerran ku alkoholin kans alottaa, niin siitä se jatkuu.
Niino kannattaa nuo asat mietiä läpi miten on hyvä toimia alkoholin ja lapsen suhteen. kaikkine näkökulmineen ja kun muita heikommat vaihtoehdot on eliminoitu jäljelle jää vain se että joko opetetaan alkoholin kanssa toimimiseen joka meinaa että kotonakin maistellaan ja rokajuomana jne... tai sitten koko asia on tuomittava ja kiellettävä ja kauheat rangaistukset yms kauhu, pelko ja kieltoilmapiiri.
Ja jos alkoholismi on suvussa eli kykenee juomaan sen verran että hulatuu kahdesti viikossa tai 3 kertaa kuukaudessa niin se kielto ja kyttäysterroro voi olla paremp vaihtoehto jos ei kykene hillitemään itseään.
Nyt on sitä mieltä, että juo alkoholia sitten vasta kun on aikuinen.
Hoitaja kertoi, että vasta 21-vuotiaan kroppa "kestää alkoholia." Eihän sitä aikuisenkaan kroppa kestä isommissa määrissä :o
Tarkasti tuntuu jääneen asiat mieleen.
Itse käytetään hyvin kohtuudella alkoholia, sitä ei ole meillä piiloteltu mitenkään, kun juominen ei ole koskaan humalahakuista.
Itellä vaan huolettaa, mutta täytyy kai vaan seurata tarkasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja kertoi, että vasta 21-vuotiaan kroppa "kestää alkoholia." Eihän sitä aikuisenkaan kroppa kestä isommissa määrissä :o
Tarkasti tuntuu jääneen asiat mieleen.Itse käytetään hyvin kohtuudella alkoholia, sitä ei ole meillä piiloteltu mitenkään, kun juominen ei ole koskaan humalahakuista.
Ap
Seurata, mutta sitten toisaalta olla myös armollinen. Tarkoitan sitä, että teini jatkossa uskaltaa myös kännissä tulla kotiin ja hätätilassa soittaa noutamaan.
Kova ankaruus ja sanktiot helposti johtavat valehteluun ja siihen, ettei uskalla ottaa kotiin yhteyttä.
Oman olen joutunut noutamaan poliisien hellästä hoivasta.
Ei meilläkään mitään ongelmia ole. Nuo nyt ovat noita nuorien kokeiluja.
Pidin kyllä huolen että kirpaisee. Seuraavana aamuna kasilta ylös omaa ja naapurien nurtsia leikkaamaan ja mopoauto lähti kävelemään kuukaudeksi.
Itse olen miettinyt miksi teki noin ja humalassa ollessaan oli hyvin tunteellinen ja kertoi isosta huolesta sekä ahdistuksesta. Selvittyään puhuttiin samoista asioista.
Luottamusta kerätään takaisin, se on meidän antama sanktio ja vapautta on nyt rajattu. Aikaisemmin sai viettää aikaa "määrättömästi" kavereiden kanssa, nyt kutsutaan kotiin kesken illan.
Sossussa olivat sitä mieltä, että kun hyvä keskusteluyhteys pysyy ja itketään sekä nauretaan yhdessä, ei syytä huoleen ole.
Armollinen haluan olla, mutta haluan teinin ymmärtävän että hänen elämän asioilla on paljon vaikutusta koko perheeseen. Jos teinillä on paha olla ja ei avaudu niin koko perheellä on.
Tätä edelsi pitkä "angstikausi". Nyt on selvästi vapautuneempi.
Vierailija kirjoitti:
Tarkasti tuntuu jääneen asiat mieleen.Itse käytetään hyvin kohtuudella alkoholia, sitä ei ole meillä piiloteltu mitenkään, kun juominen ei ole koskaan humalahakuista.
Ap
Millä logiikalla alle 21-vuotias "ei kestä"? Sujuvasti yläkoululaiset juovat 80% viroviinaa.
Minulla aikuiset lapset ja toinen odotti 18-vuotiaaksi ennen kuin otti ollenkaan alkoholia ja toinen yläasteikäisenä joi kaverin kanssa vähän pussikaljaa. Molemmille olen kertonut alkoholin vaaroista ja siitä mitä ongelmia humalatila saattaa aiheuttaa ja mitä siitä voi koitua. Puhuminen oli tärkeintä ja on edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMillä logiikalla alle 21-vuotias "ei kestä"? Sujuvasti yläkoululaiset juovat 80% viroviinaa.
Ja sitten heille tulee paljon sujuvammin maksakirroosi kuin aikuisille.
Ei siihen viinaan välttämättä kerrasta kuole, mutta nuori ktoppa reagoi herkemmin ja vakavammin. Mitä nuorempi, sitä pienempi ja herkempi.
Minä en teininä koskaan vetänyt kännejä vaikka kaveripiirissä moni teki niin jopa minun ollessa läsnä. Jotkut sanovat, että olin muita fiksumpi koska en lähtenyt mukaan siihen. Ei se ole ihan niin, kyllä ryhmäpaineen alla moni nuori sortuu tekemään vaikka ja mitä ja jotkut ovat ylipäätään kokeilunhaluisempia kuin toiset. Itse tuli vedettyä ensimmäiset kännit vasta reilusti täysi-ikäisenä, mutta on aika arkipäivää että teinit tekevät sitä jo aika nuorina.
Eihän tuo teidän tilanne välttämättä tarkoita, että teini voisi pahoin koska noin kävi. Kannattaa ihan oikeasti vaan keskustella asiasta avoimesti, vaikuttaa aloituksen perusteella siltä että olette kykeneväisiä siihen. Toivottavasti oli viimeiset tuollaiset kännit - ainakin niin kauan kuin ikää tulee lisää. :)
Olettehan kertoneet eri juomien alkoholipitoisuuksista, siitä kuinka esim. väkeviä ei tarvitse juoda kuin pieniä määriä, kun jo aikuinenkin menee ihan sekaisin, saati sitten teini?
Olen oman teinin kaveripiirissä parikin kertaa nyt törmännyt siihen, että nuorilla ei ole mitään tajua eri juomien vaikutuksista. Jos kerran-pari on juotu kaljaa mukavasti humaltuen, niin sitten juodaankin jo ehkä viiniä (tai tosiaan väkeviä) samat määrät ikävillä seurauksilla.
Ja joo, tiedän, on hankala "opettaa" teiniä juomaan oikein, kun lähtökohta on se, ettei joisi ollenkaan...