Mitkä lähi-idän maat turvallisia?
Moi
Minua kiinnostaa lähi-itä sekä islam ja profeetta sillä olen tutkinut niitä hieman. Mietin että joku vuosi haluaisin käydä. En kuitenkaan uskalla mihin tahansa maahan mennä joten mitkä maat ovat turvallisia? Täysin turvallisia pitäisi olla Arabiemiirikunnat, Turkki sekä Qatar. Jokseekin turvsllidia pitäs olla ainakin Israel, Kuwait ja Saudi-A.
Eli mitkä lähi-idän maat ovat turvallisia matkustusmaita.
Kommentit (5)
Katsopa ulkoministeriön matkustustiedotteet. Mä haluaisin mennä Iraniin.
Olen asunut pari vuotta Turkissa ja matkustellut siellä kymmeniä kertoja viimeisten 25+ v. aikana, koskaan ei ole ollut mitään. Jonnekin sinne Syyrian rajalle nyt ei kannata ängetä, mutta eipä sinne helposti pääsekään. Muuten on täysin turvallista. (Se, onko Turkki 'Lähi-Itää', on sitten eri kysymys, mutta liekö tuolla väliä.)
UAE, Bahrain ja Qatar ovat myös hyvin turvallisen tuntuisia, ja kaikin puolin helppo olla ja liikkua. Kuulemma myös Kuwait ja Oman joskaan en ole kummassakaan itse käynyt.
Saudi-Arabiaan on vaikea päästä, koska sinne myönnetään ainoastaan liikematka- tai pyhiinvaellusviisumeja, eli turistina sinne ei pääse. Sitä paitsi se on kyllä omasta mielestäni varsin epämiellyttävä maa kaikin puolin.
Israel on hyvin länsimainen yleisilmeeltään, tosin se nyt ei tule ensimmäisenä mieleen jos haluat lähteä tutustumaan islamiin.
Iran olisi mielenkiintoinen, ja Suomen passilla pääsee jopa ilman viisumia (tai tarkemmin sanoen, viisumi myönnetään rajalla), mutta täytyy pitää mielessä että sen jälkeen esim. USA:han matkustaminen hankaloituu huomattavasti.
Jemeniin, Irakiin ja Syyriaan ei nykytilanteessa kannata edes tarjoutua, ja Libanon sekä Jordan ovat melko täynnä pakolasia.
Palestiinasta en osaa sanoa mitään, paitsi että sinne on käytännön syistä hieman vaikea päästä, tietääkseni.
Kuwait, UAE ja Qatar varmaan turvallisimmat. Kuwaitissa ei kyllä ole mitään nähtävää/tekemistä.
Arabimaat siellä omalla niemimaallaan on tosi turvallisia paikkoja jos rikosten määrää katsotaan. Alkoholin kieltolaki ja erittäin kovi yhteiskunnan kuri pitää ihmiset poissa rikoksen polulta.
Up.
-ap