Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ruotsin kielen ahdinko ei aiheuta suomalaisissa äänestäjissä raivoa?

Vierailija
11.04.2019 |

Meidän perheemme on ruotsinkielinen ja oikeuksiamme toteuttaa itseämme äidinkielellämme LOUKATAAN JATKUVASTI. Miksi tämä ei supisuomalaisissa (purfinska) aiheuta raivoa? Ajattelepa, jos et itse pystyisi käyttämään äidinkieltäsi kaupoissa, lääkärissä, apteekeissa jne. Olisitko tyytyväinen? Kaikkea muuta.

Mietipä, miksi et raivostu, kun kyse on ruotsin kielestä. Eikö empatiaa riitä? Puhutko jopa "pakkoruotsista"? Saisit hävetä siinä tapauksessa. Oikeuksiamme on poljettu tarpeeksi kauan. Ruotsin kielen tulevaisuus Suomessa ON TURVATTAVA!

Ahdistunut perhe

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai. Mä en saa täällä joka paikasta palvelua suomeksi. Lisäksi näinä rantaruotsalaiset on ihan hillittömän ärsyttäviä kielinatseja, jotka pyrkii suojelemaan itseään ja läheisiään kaikelta suomenkieliseltä. Ei heru sympatiaa.

Vierailija
2/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

😓

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n "raivon", mutta koska suurin osa suomalaisista kokee ruotsin kielen pakkona, en voi enempää auttaa.

--------

Miksi ruotsin kieli koetaan pakkona ja v-maisena?

Det är ett gott fråga.

En tiedä menikö oikein. :)

--------

Olen A1 -kielestä lähtien valinnut lapselleni ruotsin; ei ole ryhmää tullut.

Onneksi ruotsi on nyt "pakko" 6. luokalta lähtien.

Ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli.

Sitä on hyvä osata, muttei pakko.

Vierailija
4/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Ruotsiin. :)

Vierailija
5/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En fråga, frågor...

Pieleen meni.

Muttei se haittaa.

Vierailija
6/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi suomenkieliset on niin vastaan ruotsin opiskelua. Itse olen syntynyt ja asunut Porvoossa 20 vuotta.

Oli ihan luonnollista elää kaksikielisessä ympäristössä ja että puhuimme toistemme kanssa suomea ja ruotsia, mikä sana nyt kulloinkin tuli mieleen hommalla kummalla kielellä. Ensimmäinen poikakaverinikin oli ruotsin kielinen. Koskaan ei ollut mitään kastijakoa tai nokittelua. Jopa ne suomenkielisten halveksimat ja kadehtimat rikkaat, aatelissukuun kuuluvat suomenruotsalaiset olivat ihan samaa porukkaa meidän kaveripiirissä, ja pussikaljaa juotiin ja mopoilla ajeltiin. Edelleen ollaan aikuisina kavereita.

En ole ikinä ymmärtänyt kuinka ruotsinkielisiä pidetään jonain omana heimonaan jotka elää mukamas omassa ylemmyydentuntoisessa kuplassaan yms. Tai en sitten tiedä onko esim stadissa jotain öykkäreitä. Mitään ankdammen efektiä ei ole koskaan ollut ainakaan Porvoossa. Ihan höhlä ajatuskin. Ruotsin kieli on hyvä osata, on upeaa käydä muissa Pohjoismaissa kun ruotsilla pärjää. Itse olen asunut jo kauan aikaa pois Porvoosta ja ruotsinkielen taitoni on jäänyt paljolti unholaan.

Omat lapset käyvät nyt kuitenkin kielikylpykoulua ruotsiksi ja opiskelevat suurimman osan jo ruotsin kielellä. Kotona meillä käy suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä kavereita leikkimässä ja hyvin sujuu molemmat kielet.

Vierailija
7/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi suomenkieliset on niin vastaan ruotsin opiskelua. Itse olen syntynyt ja asunut Porvoossa 20 vuotta.

No kaikkihan me ollaan, jotkut jopa pitempään.

Vierailija
8/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikkihan me ollaan, jotkut jopa pitempään.

Jep jep, arvasin että joku pöljä tähän tarttuu. Porvoossa nyt kuitenkin asuu ihan oikeita ihmisiä eikä vain provoja 😏 T. 6

Vierailija
9/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas nyt aloittajaa ahdistaa ota akvaviittia.

Vierailija
10/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on yhdestä Suomen pahimmista syövistä. Opetelkaa maan pääkieli ja Suomi yksikieliseksi heti.

Vierailija
11/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi aiheuttaa! Ei voisi vähempää kiinnostaa teidän rantaruotsalaisten "ahdingot". Olen sitä mieltä, että Suomi tarvitsee vain yhden virallisen kielen eli tietenkin suomenkielen.

Vierailija
12/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisillä on mahdollisuus opetella suomea.

Vierailija
13/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko sattumalta sama perhe joka salamannopeasti vaihtaa ruotsiksi heti kun havaitsee jonkun suomenkielisen liittyvän joukkoon? Tai se perhe joka viidentoista minuutin ruotsinkielisen keskustelun jälkeen välittömästi vaihtaa suomeen kun teen yhden kielioppivirheen eikä seuraavaan seitsemään kuukauteen suostu enää kommunikoimaan kertaakaan ruotsiksi? Tai se perhe joka vaatii pakkoruotsia sillä perusteella että julkisia palveluita saisi ruotsiksi. Ja sitten kehtaa väittää että vaasan sairaalapäivystuksen siirto seinäjoelle on nahdottomuus, koska juntit suomenkieliset? Jokainen näistä esimerkeistä on todellinen. Ihan itse olette kuoppanne kaivaneet.

Vierailija
14/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 jatkaa vielä.. Siis mikä teidät ajaa noin vihamielisiksi ja katkeriksi? Käsittämätöntä junttiutta toi teidän viha 😀

Vierailija
15/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kirjoittaa ed. Viestissä "salamannopeasti vaihtaa suomeksi".

Vierailija
16/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 jatkaa vielä.. Siis mikä teidät ajaa noin vihamielisiksi ja katkeriksi? Käsittämätöntä junttiutta toi teidän viha 😀

Ruotsin kieli ei kuulu tänne sen enempää kuin venäjänkään, eikä resurssien haaskaamisen vastustaminen ole junttia nähnytkään.

Vierailija
17/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua sekä ärsyttää että hituttaa nämä junthit, jotka eivät edes suomea opi ja sitten kitisevät toisen kotimaisen ylivoimaisuudesta kuvitellen ilmeisesti, että oppisivat kyllä suit sait mandariinikiinaa jos sitä koulussa opetettaisiin.

Ne ovat historiattomia ja matalaälyisiä, eivätkä tajua, että monikielisyys on Euroopassa normi. Edes Vatikaani ei pärjää yhdellä kielellä.

Syrjintäähän tuo on. Uskon, ettei asia korjaannu ennenkuin esim. RKP vie asian oikeuteen. Rasisti rasistilta tämä kitketään

Kun muutama on tuomittu, loput pelkureina tukkivat turpansa.

Vierailija
18/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orjien kieltä kukaan jaksa opetella.Ruotsin kielen loppu Suomessa alkaa olla lähellä

Vierailija
19/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutoselle: kyse ei ole vihasta vaan siitä että on järjetöntä pitää yllä tuota sikakallista kuriositeettia jota suomenruotsalaiset itse koko ajan nakertavat vrt. Seinäjoen sairaalapäivystys. Voit kutsua minua vaikka tuhat kertaa juntiksi, ps. Se on kunnianloukkaus ja siten rikos, mutta se ei poista tosiseikkaa että antamani kolme esimerkkiä ovat tosia. Puhu asia-argumentein, ai niin mutta niitä sinulla ei taida olla.

Vierailija
20/38 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin kieli ei kuulu tänne sen enempää kuin venäjänkään, eikä resurssien haaskaamisen vastustaminen ole junttia nähnytkään.

Ilman ruotsia ei olisi suomen kirjakieltä ja kielioppia. Mistä kuvittelet Mikael Agricolan ottaneen niihin mallia? Kolmannes sanoistamme on lainoja ruotsista, toinen kolmannes venäjästä, mutta et tajua sitä kun oma sanavarastosi käsittää vain 2000 sanaa.

Suomessa on sanoja liki miljoona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi