Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lomalla pitää aina mennä johonkin?

Harari
11.04.2019 |

Vihaavatko ihmiset kotejaan tosiaan niin paljon, ettei siellä viihdytä hetkeäkään? Aina kun sanon vaikka työkaverille että aion pitää viikon loman, niin ensimmäinen kysymys on mihin aion mennä. Miksi v-tussa minun pitäisi mennä yhtään mihinkään! Ihmiset ovat kyllä aivan sekaisin. Väkisin pitää hankkia hirveä lomastressi, varata hotelleja ja lippuja, taistella lasten yms kanssa, tuhlata satoja litroja bensaa vetämällä moottorikelkka peräkärryssä Helsingistä Lappiin tai sitten lennetään jonnekin ääliöpaikkaan toiselle puolelle maapalloa. Ja tili nollilla jolloin pääsee taas syyttämään yhteiskuntaa "kun ei ole varaa mihinkään".

Tämä nykyajan matkustelusaastuttaminenhan on muutenkin täysin keinotekoinen tarve. Ajatelkaa, jos Rooman keisari olisi aina matkustanut tuhansien kilometrien päähän "lomalle" johonkin vieraaseen kulttuuriin. Tai metsästäjä-keräilijöiden yhteisöt.

Herätkää jo!

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on perheen sisällä tämä ongelma. Minä tykkään olla lomalla kotona. Mieheni taas haluaisi reissata. Hän ajaa työn vuoksikin autolla aika paljon, kun pitää käydä asiakkaiden luona pitkienkin matkojen päässä, ja valittaa, kun autossa istumisesta tulee selkä kipeäksi. Silti pitäisi päästä lomallakin istumaan autoon.

Toki me välillä reissaammekin, lähinnä kotimaassa, mutta aika harvoin. Olemme myös käyneet lomilla katsomassa paikallisia nähtävyyksiä.

Meillä onneksi molemmat viihtyvät kotona.

.

Mekin viihdymme kotona jopa niin hyvin, että teemme työmmekin kotona.

.

Näemme yleensä  kotona toisiamme 23t vuorokaudessa.

Jostain kumman syystä  lomalla matkustamme.

Vierailija
42/77 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viihdy kotonani ”hetkeäkään”? Says who? Olen kotona lähes aina. Poistun kotoa vain töihin, kauppaan ja terapiaan. Luonani on käynyt vieras viime kesänä ja itse käyn ehkä kerran kuussa isäni tai veljeni luona. Kun sen muutaman hassun lomapäivän saan vuodessa töistä, käytän sen todellakin lomamatkoihin. Mulle riittää illat ja viikonloput 11 kuukautta vuodesta maata kotona. Sen yhden kuukauden vuodesta makaan aurinkorannalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsen parhaiten irtautumaan töistä kun vaihdan vähäksi aikaa maisemaa. Sitten on kiva palata kotiin ja arkeen.

Aika kuluttava työ tuollainen, että pitää lähteä tuhansien kilometrien päähän. Ja sitten kohta sama uudestaan. Hanki työ, jossa viihtyy!

Sehän niin vaan hankitaan...Koulutusta on.

Vierailija
44/77 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kotona...

Vierailija
45/77 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on ottanut 400 000 e asuntolainaa, pitäähän sitä kotona aikaa viettää seiniä katselemalla. Ts. Rahat ei riitä matkailuun.

Ihan parasta lukea vaikka vaan jotain tietokirjaa kotona ja tulla viisaammaksi. Tämä ärsyttää suunnattomasti lentokoneella maailmaa tuhoavia rusketus-ihosyöpä-pellejä kun ihan oikeasti en mene mihinkään enkä saastuta.

Ulkomaillakin voi lukea vaikka ihan tietokirjoja.

Kuulostaapa tosi järkevältä matkustaa ulkomaille lukemaan kirjaa.

Eikö ulkomaille mennä siksi, että saa halpaa viinaa

Ensin kehutaan, kuinka halpaa viiniä sai ostaa tai  väkeviä oli ruokakaupassakin ja kuinka Tallinnasta saatiin taas lasti halvalla olutta ja sitten hulluna alapeukutetaan :D

Vierailija
46/77 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla sama kuin aloittajalla.  Sitäpaitti kun tulee lomalta kotiin niin olen väsynyt siitä lomasta ja tarvin toisen loman lomasta toipumiseen. 

Eikä se reissaaminen ilmaista ole. Mieluummin käyttää senkin rahan johonkin josta on iloa pidemmäksi aikaa

Vierailija
47/77 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
48/77 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen miksi naapurini eivät lähde lomillakaan mihinkään! :D Aina kyhjöttävät kotona, vaikka olisi lämmin kaunis kevätsää. Kerran vuodessa käyvät nopeasti mökillä, pari päivää tuurilla pois ja äkkiä kotiin kyhjöttämään takaisin. Minä taas nauttisin siitä että naapurit olisi joskus oikeasti pois, mutta ei.

Anna kyhjöttää. Eivät ainakaan ole stressiapinoita. Miksi kauniilla säällä pitäisi tehdä jotakin erikoista? Se on vain säätila.

Vierailija
49/77 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viihdy kotonani ”hetkeäkään”? Says who? Olen kotona lähes aina. Poistun kotoa vain töihin, kauppaan ja terapiaan. Luonani on käynyt vieras viime kesänä ja itse käyn ehkä kerran kuussa isäni tai veljeni luona. Kun sen muutaman hassun lomapäivän saan vuodessa töistä, käytän sen todellakin lomamatkoihin. Mulle riittää illat ja viikonloput 11 kuukautta vuodesta maata kotona. Sen yhden kuukauden vuodesta makaan aurinkorannalla.

Mitä hiton järkeä on tuossa rannalla makaamisessa? Miksei voi sitten edes vaikka lenkkeillä esim. maantiefillarilla?

Vierailija
50/77 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös meitä jotka tykkäävät matkustaa ja stressistä ei tietoakaan 😊

Vierailija
51/77 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisin kerrostalossa kaupunkimiljöössä, haluaisin lomalla päästä vähintään mökille. Koska kotini on mukava omakotitalo järven ja metsän vieressä, en oikeastaan paljon kaipaa muualle edes lomalla. Voin juoda rauhalliset aamukahvit terassilla, lähteä sitten pitkälle metsälenkille ja pulahtaa paluumatkalla uimaan, makailla aurinkotuolissa ja lukea kirjaa. Ihanaa ja rentouttavaa!

Tosin kotona tulee myös vähän turhan usein tunne, että nyt kun on aikaa, pitää pestä ikkunat, öljytä terassi, puhdistaa rännit, maalata seiniä... milloin mitäkin, mitä arjessa ei oikein ehdi. Joten ei se ihan aina niin lomalta sitten tunnukaan.

Paras kombo on käydä jossain heti loman alettua - silloin on pakko irtautua työmietteistä ja kodin töistä - ja levätä (ja vähän puuhastella) sitten loppuloma kotiympyröissä.

Vierailija
52/77 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska voin ja haluan. En pysty matkustamaan, jos olen töissä. Siksi se tehdään lomilla.

Vierailija
53/77 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä on lampaita: he tekevät samaa kuin työkaveri ja naapuri (mieluiten vähän parempaa tietysti) ja tästä pelleilystä tämä koko lomahelvetti juontaa juurensa. Kuka hullu lähtee tähän oravanpyörään, mietin itse oravanpyöristä hypänneenä, mutta huomaan, ettei kukaan muu uskalla hypätä. Pelätään, mitähän tuo ja tuo sanoo, jos ei ole kiire sinne ja tänne ja reissuja sinne ja tänne. Ihmisarvo on vaaarassa, vai onko?

Ottakaa ihmiset järki käteen ja LEVÄTKÄÄ lomallanne!!! Nauttikaa kodista ja tehkää siitä IHANA lepokoto. Lapsetkin stressaantuvat tästä lomakilpavarustelusta!

Rauhallista ja rentouttavaa kesälomaa kaikille lapsille ja aikuisille <3

Vierailija
54/77 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi ikinä lomalla pois kotoa. Kerrankin aikaa tehdä koti- ja pihatöitä.

Vierailija
55/77 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on ihana lomalla olla kotona, syödä aamupala pitkän kaavan mukaan siistissä kodissa, käydä lenkillä/salilla, tehdä hyvää ruokaa (sellaisia ruokia mitä ei arjessa jaksa tehdä), nähdä ystäviä yms. Joskus on kiva tehdä joku reissu, mutta ei läheskään joka lomalla, eikä tosiaan mitään kaukomatkoja. Joku puhui muistoista, niin kyllä omalla kohdallani ainakin niitä mukavia muistoja syntyy ihan ilman sitä matkustamistakin.

Minulle tuo on arkea joka viikonloppu, joten en koe sitä erityisen mielekkääksi jatkaa koko kuukauden lomaa. Siksi on kiva lähteä reissuun lomalla, koska arkena siihen ei ole aikaa. Silloin joku muu tekee minulle sen aamupalan.

Vierailija
56/77 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona viihdyn arkena paremmin kuin hyvin, mutta loma on ainoaa aikaa, jolloin on mahdollisuus matkustaa ja nähdä muitakin paikkoja.

Miksi pitää "nähdä muitakin paikkoja" ? Täysin keinotekoinen tarve nykyajan mainonnan uhreilla.

Milloin tämä "nykyaika" sinun elämässäsi alkoi? Yksi omista lapsuuden suosikkikirjoistani oli Sara ja Sarri matkustavat, kirjoitettu 1930. Ensimmäisen ulkomaanmatkani tein joskus 1970-luvun alussa ja siitä asti olen halunnut matkustella.

Vierailija
57/77 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä on lampaita: he tekevät samaa kuin työkaveri ja naapuri (mieluiten vähän parempaa tietysti) ja tästä pelleilystä tämä koko lomahelvetti juontaa juurensa. Kuka hullu lähtee tähän oravanpyörään, mietin itse oravanpyöristä hypänneenä, mutta huomaan, ettei kukaan muu uskalla hypätä. Pelätään, mitähän tuo ja tuo sanoo, jos ei ole kiire sinne ja tänne ja reissuja sinne ja tänne. Ihmisarvo on vaaarassa, vai onko?

Ottakaa ihmiset järki käteen ja LEVÄTKÄÄ lomallanne!!! Nauttikaa kodista ja tehkää siitä IHANA lepokoto. Lapsetkin stressaantuvat tästä lomakilpavarustelusta!

Rauhallista ja rentouttavaa kesälomaa kaikille lapsille ja aikuisille <3

Minä en ainakaan stressaa lomista ja reissuista. Rentoudun niillä ja saan niistä voimia.

Vierailija
58/77 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa. Tai oikeastaan sitä, että sana "loma" tuntuu nykyään tarkoittavan matkaa. Vaikka nyt tässä jutussa https://www.hs.fi/tiede/art-2000006082762.html:

Lomat, ylenpalttiset asuin­neliöt ja kaikki muu luksus verolle – Rikkaiden kuuluukin hävitä ilmasto­toimissa, jyrähtää professori Lassi Linnanen

Siis miten niin lomat verolle? Ymmärrän, jos lomamatkoja verotettaisiin, mutta että ihan silkkoja lomiakin? 

Vierailija
59/77 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ex.n kanssa lapset viikko - viikko -sopimuksella.

Kun olen yksin, teen 10 h työpäivää, 2 krt kk olen ystäväni lapsien lastenvahtina. Väh 3 iltaa teen työkavereiden km korvauksia . Silti minulla on liikaa vapaa-aikaa.

Rahatilanne ei mahdollista ostoksilla käyntiä.

Ilmaista tekemistä on fillarointi. Mutta kun on samassa paikassa asunut kauan, ei hirveesti sekään huvita.

Noin kerran kk pidän ylityövapaata ja käyn Tukholmassa. Laivayhtiöillä on näitä alelappuja , kun ostat xx eurolla, saat lähes ilmaisen risteilyn.

Pelkästään Tukholmaan saapuminen auttaa matkustamiseen. Hyvin ehtii käymään kaupungilla, hienoissa kaupoissa katsomassa ja illalla laivalla takaisin.

Kollegat tilaavat sen verran tupakkaa ja viinaa, saan uuden risteilyn.

Syksyllä, kun koulut alkavat, olen 2 viikkoa kotona. Lapset tykkäävät pehmeästä laskusta.

Siivoan silloin yleensä komerot, mutta tarpeeton on kotoa myyty jo vuosia sitten, ei siiinäkään kauaa aikaa mene.

Vierailija
60/77 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen esimieheni oli tällainen pakonomainen matkustelija. "Haluaisin käydä Nykissä vaikka joka viikonloppu", oli hänen mielilauseensa. Hän jaksoi jatkuvasti ihmetellä ja halveksia sitä, kun en ollut kiinnostunut matkustamisesta: olen aina viihtynyt kotona, joka on minun suojapaikkani ja turvani.

Ärsyttävintä tässä esimiehessä oli se, että hän ihan pokkana harrasti moraaliposeerausta vegaaniudella. Työsuhteen lopulla sain hänet valkohehkuiseen raivoon kun kerroin, että hänen joka kuukausi harrastamiensa (pitkienkin) lentojen rinnalla lihan syömättömyys oli melko mitätön juttu, varsinkin, kun hän söi tuolloin jatkuvasti mm. lentorahtina tuotavaa avokadoa.