Miksi lomalla pitää aina mennä johonkin?
Vihaavatko ihmiset kotejaan tosiaan niin paljon, ettei siellä viihdytä hetkeäkään? Aina kun sanon vaikka työkaverille että aion pitää viikon loman, niin ensimmäinen kysymys on mihin aion mennä. Miksi v-tussa minun pitäisi mennä yhtään mihinkään! Ihmiset ovat kyllä aivan sekaisin. Väkisin pitää hankkia hirveä lomastressi, varata hotelleja ja lippuja, taistella lasten yms kanssa, tuhlata satoja litroja bensaa vetämällä moottorikelkka peräkärryssä Helsingistä Lappiin tai sitten lennetään jonnekin ääliöpaikkaan toiselle puolelle maapalloa. Ja tili nollilla jolloin pääsee taas syyttämään yhteiskuntaa "kun ei ole varaa mihinkään".
Tämä nykyajan matkustelusaastuttaminenhan on muutenkin täysin keinotekoinen tarve. Ajatelkaa, jos Rooman keisari olisi aina matkustanut tuhansien kilometrien päähän "lomalle" johonkin vieraaseen kulttuuriin. Tai metsästäjä-keräilijöiden yhteisöt.
Herätkää jo!
Kommentit (77)
Meillä on perheen sisällä tämä ongelma. Minä tykkään olla lomalla kotona. Mieheni taas haluaisi reissata. Hän ajaa työn vuoksikin autolla aika paljon, kun pitää käydä asiakkaiden luona pitkienkin matkojen päässä, ja valittaa, kun autossa istumisesta tulee selkä kipeäksi. Silti pitäisi päästä lomallakin istumaan autoon.
Toki me välillä reissaammekin, lähinnä kotimaassa, mutta aika harvoin. Olemme myös käyneet lomilla katsomassa paikallisia nähtävyyksiä.
Pyrin elämässäni minimoimaan stressin niiltä osin kuin se on mahdollista. Matkustelu lisää stressiä, joten en matkustele.
Pari kertaa olen kaukomatkoilla käynyt ja kotiin tullessa ei ole tosiaankaan ollut mikään ihanan levännyt olo, vaan aivan rättiväsynyt ja sitten pitäisi pestä pyykkiä konetolkulla, joo ei kiitos minulle. En muutenkaan koe matkustamista mitenkään erityisen rentouttavana, mutta meitä onkin monenlaisia. Itse pystyn rentoutumaan kotona parhaiten ja olen tehnyt kodista sellaisen, että siellä oikeasti viihtyykin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perheen sisällä tämä ongelma. Minä tykkään olla lomalla kotona. Mieheni taas haluaisi reissata. Hän ajaa työn vuoksikin autolla aika paljon, kun pitää käydä asiakkaiden luona pitkienkin matkojen päässä, ja valittaa, kun autossa istumisesta tulee selkä kipeäksi. Silti pitäisi päästä lomallakin istumaan autoon.
Toki me välillä reissaammekin, lähinnä kotimaassa, mutta aika harvoin. Olemme myös käyneet lomilla katsomassa paikallisia nähtävyyksiä.
Meillä onneksi molemmat viihtyvät kotona.
Mun mielestä loma on lomaa vain kun sen saa viettää kotona. Reissussa tuntuu, etttä loma menee hukkaan.
Tuo ap:n kuvailema normaalin ihmisen "loma" ei kyllä ole lomaa nähnytkään. Koska sen jälkeen on entistä enemmän stressaantunut vain kun palaat takaisin töihin.
Eli et palautunut lomalla ollenkaan! Sitten taas kun vietät kotona täysin palauttavan loman, olet sen jälkeen täysissä kuoseissa palaamaan duuniin. Voit vaikkapa käyttää lomalla olevan vapaa-ajan ja säästetyt rahat osakesijoittamiseen. Ah. Tekisipä useammat näin.
Kotona ollaan arjessa ihan tarpeeksi. Minä haluan välillä nähdä muitakin paikkoja. Eikä se tarkoita, etten viihtyisi kotona tai "lentelisin koko ajan ympäriinsä". En ole ole niin stressaantunut, että minun pitäisi lomalla vain rentoutua, vaan mielelläni teen jotain aktiivista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ap:n kuvailema normaalin ihmisen "loma" ei kyllä ole lomaa nähnytkään. Koska sen jälkeen on entistä enemmän stressaantunut vain kun palaat takaisin töihin.
Eli et palautunut lomalla ollenkaan! Sitten taas kun vietät kotona täysin palauttavan loman, olet sen jälkeen täysissä kuoseissa palaamaan duuniin. Voit vaikkapa käyttää lomalla olevan vapaa-ajan ja säästetyt rahat osakesijoittamiseen. Ah. Tekisipä useammat näin.
10 vuotta olen itse säästänyt käymättä missään ja nyt osakesalkku noin 120 000 euroa. Osinkoja tulee 5000 - 6000 euroa joka vuosi. Matkustelijat voivat sitten eläkeiässä ihmetellä mistä sitä rahaa saisi.
En ole kotona lomalla mistään hinnasta. Ihan järkyttävä jatkuva työleiri mielessä ja silmissä. Sen paremmalta levolta se tuntuu, mitä kauampana on imurista, tiski-ja pyykkikoneesta.
Ei tarvi aina mennä yhtikäs mihinkään.
Itse olen nyt ollut koko talven kotona. Pääsiäisen jälkeen on lomaviikko ja sen olen kotona. Toukokuussa on loma ja silloin lähden reissuun. Elokuussa on kesäloma ja suuri osa lomasta varmaan muissa maisemissa. Minä tarvitsen kotoa irrottautumista. Kun on ollut reissussa, sieltä on ihan kiva tulla taas takaisin kotiinkin. Ja usein tarvitsen muun ympäristön, koska kotona mielessä ovat usein laskun maksamiset ja muut arkea rasittavat asiat. Reissuissa nämä unohtuvat. Mutta todellakin tykkään olla kotona mutta liika on liikaa, minua ei ole saanut tästä sohvalta oikein mihinkään, ihme kun en kasva jo sammalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta olen itse säästänyt käymättä missään ja nyt osakesalkku noin 120 000 euroa. Osinkoja tulee 5000 - 6000 euroa joka vuosi. Matkustelijat voivat sitten eläkeiässä ihmetellä mistä sitä rahaa saisi.
Minä olen sentään päässyt matkustelemaan edes työikäisenä. Mitähän minä sillä osakesalkulla sitten vanhana teen, se viedään hoitokuluihin.
Musta on ihana lomalla olla kotona, syödä aamupala pitkän kaavan mukaan siistissä kodissa, käydä lenkillä/salilla, tehdä hyvää ruokaa (sellaisia ruokia mitä ei arjessa jaksa tehdä), nähdä ystäviä yms. Joskus on kiva tehdä joku reissu, mutta ei läheskään joka lomalla, eikä tosiaan mitään kaukomatkoja. Joku puhui muistoista, niin kyllä omalla kohdallani ainakin niitä mukavia muistoja syntyy ihan ilman sitä matkustamistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kotona kaupungissa on ihanaa lomalla. Luen kasan kirjoja, nukun pitkään, käytän paljon aikaa harrastuksiini, ulkoilen koiran kanssa (ellei satu hellekesä ja on koiralle liian kuuma), makaan rannalla lukemassa (jos sattuu hellekesä), käyn välillä lounaalla tai terassilla jne. Niin rentouttavaa, ja ihanaa kun on aikaa omille mielenkiinnonkohteille!
Muuten kuulostaa hyvältä, mutta koira saastuttaa yhtä paljon kuin auto eikä kuuluu kaupunkiin!
Niin! Hyi hyi!
Me muutettiin miehen kanssa juuri maakuoppaan asumaan. Täältä ei mennä mihinkään, paitsi ruokaa keräilemään (lähinnä käpyjä) ja sinne töihin. Töissä on niin kivaa, että en sen lisäksi tarvitse muuta kuin sen maakuopan. Pukeudumme ketunleipiin ja tämän viestin lähetän tänne kesyttämäni kyyhkysen mukana. Me ei saastuteta! Me ollaan parempia ihmisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sentään päässyt matkustelemaan edes työikäisenä. Mitähän minä sillä osakesalkulla sitten vanhana teen, se viedään hoitokuluihin.
Ainoa ero on se, että akateemisesti koulutettu hoitotäti tuo hopeakannussa aamuteen.
Henk.koht. pidän hieman rajoittuneet ihmistä, joka ei edes halua nähdä muuta kuin ne omat arkiympyränsä.
Vierailija kirjoitti:
Henk.koht. pidän hieman rajoittuneet ihmistä, joka ei edes halua nähdä muuta kuin ne omat arkiympyränsä.
D'uh. Rajoittuneena.
Minä taas ihmettelen miksi naapurini eivät lähde lomillakaan mihinkään! :D Aina kyhjöttävät kotona, vaikka olisi lämmin kaunis kevätsää. Kerran vuodessa käyvät nopeasti mökillä, pari päivää tuurilla pois ja äkkiä kotiin kyhjöttämään takaisin. Minä taas nauttisin siitä että naapurit olisi joskus oikeasti pois, mutta ei.
Minä myös nautin siitä, kun saan olla kotona lomalla. Kerrankin on aikaa nauttia kodista ja pihasta ja siitä, ettei tarvitse lähteä mihinkään.
Minuakin useimmat tuttavani pitävät omituisena, etten ole heti ensimäisenä lomapäivänä lentokentällä odottamassa koneeseen astumista. Mutta pitäkööt. Jokainen viettäkööt lomansa niin kuin haluaa ja rentoutuu parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on ottanut 400 000 e asuntolainaa, pitäähän sitä kotona aikaa viettää seiniä katselemalla. Ts. Rahat ei riitä matkailuun.
Ihan parasta lukea vaikka vaan jotain tietokirjaa kotona ja tulla viisaammaksi. Tämä ärsyttää suunnattomasti lentokoneella maailmaa tuhoavia rusketus-ihosyöpä-pellejä kun ihan oikeasti en mene mihinkään enkä saastuta.
Ulkomaillakin voi lukea vaikka ihan tietokirjoja.
Kuulostaapa tosi järkevältä matkustaa ulkomaille lukemaan kirjaa.
Eikö ulkomaille mennä siksi, että saa halpaa viinaa
Loma myös tuntuu pidemmältä, kun on pois kotiympyröistä. Eikä varmaan kukaan muistele viiden vuoden päästä, että olipa kiva loma kotona, mutta jonkun matkan muistelu voi tuoda iloa vuosikymmeniä.