Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: "Suomessakin suositun antibiootin käyttöä kielletään ja rajoitetaan koko EU:n alueella – vakavia haittoja raportoitu"

Vierailija
11.04.2019 |

"Euroopan komissio on vahvistanut Euroopan lääkeviraston (EMA) lääketurvallisuuden riskinarviointikomitean viime syksynä tekemän suosituksen kinoloni- ja fluorokinoloniantibioottien käytön rajoittamisesta koko EU:ssa. Asiasta kerrotaan lääkeviraston verkkosivuilla.

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea tiedotti lokakuussa, että lääkkeiden käytön yhteydessä on raportoitu vakavia, mutta erittäin harvinaisia, pitkäaikaisia lihaksiin, niveliin ja hermostoon kohdistuvia haittavaikutuksia.

Fimean mukaan Suomessa on myynnissä useita fluorokinoloniantibiootteja, joiden vaikuttavat aineet ovat ofloksasiini, siprofloksasiini, norfloksasiini, levofloksasiini tai moksifloksasiini. Kinoloni-ryhmän lääkkeitä ei täällä myydä.

Keskus kertoo, että päätös perustuu lääkkeiden käyttöön liittyvien pitkäaikaisten haittojen arviointiin. Saksan lääkeviranomaisen käynnistämä arvio koski niin suun kautta, pistoksina kuin hengitettynäkin annosteltavia valmisteita.

Joidenkin antibioottien myyntiluvat on nyt peruutettu. Käyttöön jääviä fluorokinoloneja ei tule käyttää infektioihin, jotka voivat parantua ilman hoitoa tai eivät ole erityisen vakavia. Niitä ei myöskään tule käyttää infektioihin, joita ei ole aiheuttanut bakteeri.

Rajoitusten mukaan fluorokinoloneja ei myöskään käytetä niin sanotun turistiripulin ehkäisemiseen tai toistuvien virtsatietulehduksen hoitoon. Niitä ei lisäksi tule käyttää lievien tai kohtalaisen vakavien bakteeri-infektioiden hoitoon, jos vaihtoehtona ovat muut lääkkeet.

Suomessa antibioottien käytön rajoittamisesta kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat verkkosivuillaan. HS:n mukaan fluorokinolonien kauppanimiä ovat muun muassa Avelox, Ciprobay, Ciprofloxacin, Ciproxin, Levofloxacin, Moxifloxacin, Ofloxacin, Quinsar ja Tavanic."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006066577.html

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni määrättiin tuollainen kuuri joskus virtsatientulehduksen hoitoon, mitä minulla oli toistuvina.

Söin pillereitä muutaman päivän, minä aikana ihmettelin kun kävely alkoi sattua. Jalkapohjani tuntuivat kiristäviltä ja kipeiltä. Kun lähdin kävelemään, tuntui kuin päästä heitti ja huimasi ja oli todella outo olo. Pilleri pilleriltä jalkapohjien kipu vaan kasvoi ja aloin tuntea kipua muuallakin lihaksissa ja nivelissä. Jotenkin tajusin alkaa lukemaan antibiootista, ja meinasin saada slaagin kun löysin ulkomailta potilastukiryhmiä, joista potilaat kuvasi aika karuja haittoja kyseisestä Cipro - antibiootista, mistä osa oli jäänyt pysyviksi. Luin pakkausselosteen ja katsoin ihmeissäni antibioottien haittoja, joissa oli mm. jänneongelmia, tai jopa jänteiden katkeamista. Enpä ollut ikinä kuullutkaan että mikään antibiootti tekisi tuollaista. Lääkäri joka tuon määräsi kuvasi antibioottia tehokkaaksi, ja se määrättiin ilman mitään virtsakokeen ottoakaan. Minulle selvisi, että fluorokinolonit olivat todella aika voimakasta tavaraa, ja olisin potilaana mieluusti halunnut kokeilla turvallisempaa toista vaihtoehtoa, enkä ensisijaisesti tätä, koska kyse ei ollut kuin virtsatientulehduksesta mikä varmasti olisi toisentyyliselläkin biootilla hoitunut. Toinen lääkäri mille kerroin haitoista suositti lopettamaan kuurin, tiesi jännehaitoista ja kehotti välttämään rankempaa liikuntaa.

Minulla oli pitkään kipua kuurin lopettamisen jälkeen, mikä hiljalleen alkoi poistua. Niveliäni ja jänteitä särki ja olin syvästi ahdistunut yhtäkkiä iskeneistä oireista.

Sittemmin olen seurannut tätä prosessia, jossa yhtäkkiä tämän antibiootin haittoja onkin alettu tutkia ja on varoiteltu jopa pysyvistä vaikeista haitoista joillekin harvoille. Tuo uutinen ei ole yllätys, enemmän ihmetytti että potilasta ei informoida lainkaan määrätessä että kyse on antibiootista, jonka haittaluokka on tuollainen, tai sitten lääkärit ei ehkä ole täysin tienneetkään sitä? . Nykyään saadessani jonkun reseptin olen ottanut tavakseni selvittää siitä enemmän ennenkuin pistän pillereitä suuhun.

Vierailija
2/2 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä sallittu. Aloitin Tavanic kuurin. Onko se tässä sarjassa? Miten tässä käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä