MIKSI SAIN TAAS MÄTKYJÄ?! :(
Sain 400e mätkyjä. Olen maksanut jo veroja ihan älyttömällä prosentilla siihen nähden, että ansio- ja pääomatulot ovat 2018 olleet yhteensä 14 100e. En vaan tajua tätä!!!
Olen ollut vuonna 2018 suurimmaksi osaksi työttömänä ja äitiyslomalla.
Etuudet yht. 12 000 e. Sekä työttömyyspäivärahasta että vanhempainpäivärahasta olen maksanut sen 25% veroa eli vaikka etuus olisi reilusti yli tonnin niin tilille on tullut se joku 700e.
Pääomatuloa yhteensä 80,28e josta verot maksettu automaattisesti. Omistan siis vähän osakkeita sekä S-osuuskaupan jäsenyys.
Meillä on kaksi lasta ja iso ensiasuntolaina, luulin että niistä saisi jotain vähennystä...
Palkkaa olen saanut koko vuonna yht. 2 100e. Siitä olen maksanut veroa prosentilla 34%. Luulin saavani palautusta enkä mätkyjä!!!
Miten 14 100 euron vuosituloilla veroprosentti voi olla 25-35%?!?
Edelliseltä vuodeltakin sain 200e mätkyjä, vaikka olin suurimman osan vuodesta tuloton (opiskelin ja opintotukikuukaudet loppu eli elin pyhällä hengellä). Niiden maksaminen tässä joulu-helmikuussa (2 erää) teki todella tiukkaa. Ja nyt lisää mätkyjä. En kestä tätä. :(
En tiedä mistä revin rahat näihin mätkyihin, kun tiukkaa on jo muutenkin. Vauva nyt 5kk joten töihinkään en ihan helposti pääse.
Auta köyhää lapsiperhettä ja jaa veroneuvosi! Olisin niin kiitollinen!
Kommentit (36)
Ihan pikavilkasulla ja päässälaskulla mitä tota sun listaa katsoin, niin mun ymmärryksen mukaan sun pitäs saada noin 1000e palautuksia. Samalla ihmettelen tota 34% vero.
Vierailija kirjoitti:
Etuudet 12000
Palkka 2100
Pääomat 83
Näistä menisi esim. Porvoossa veroa yhteensä 2695,00, ilman mitään vähennyksiä, kokonaisveroprosentti alle 19.
Paljonkos sinulta meni vero yhteensä?
Siikalatvassa 2989 e (iso kunnallis%)
Vero% 21,5.
Vierailija kirjoitti:
Rew kirjoitti:
Oletko käynyt omaverossa katsomassa vinkkejä, ainakin mulla ja miehell lukee siellå, et oo hakenut alijäämäistä lapsi hyvitystä. Pitäis vaan selvittää mitä tämä tarkoittaa ja kummalle se kannattaa laittaa. Henkilölle a, joka on ollut vanhempain- ja hoitovapaalla+ asuntolaina vai henkilölle b, joka on koko vuoden ollut töissä, mut ei lainoja.
Alijäämähyvityksen lapsikorotuksesta on hyötyä vain silloin, kun korkoja on paljon ja alijäämähyvityksen enimmäismäärä ylittyy.
Korot vähennetään ensisijaisesti pääomatuloista. Jos pääomatuloja ei ole, korot vähennetään alijäämähyvityksenä ansiotulojen veroista. Alijäämähyvitys on 30 % koroista (32 ensiasunnon). Alijäämähyvitys on enimmillään 1400 euroa + 400 e/lapsi, max kahdesta eli 800 e.
Korkoja pitää olla noin 4600 euroa, että alijäämähyvitys on 1400 euroa.Alijäämähyvityksen lapsikorotus myönnetään automaattisesti sille puolisolle, jolla on isompi tulovero, mutta korotuksen voi vaatia myös toiselle tai jakaa, jos lapsia väh. kaksi.
Alijäämähyvityksen puolisosiirto ei tule automaattisesti, vaan se pitää vaatia, jos omat verot ei riitä vähennykseen.
Tämä ei toteudu tavallisssa palkansaaja asuntovellallisperheessä koskaan. Rikkaiden perheellisten mitätön pieni vähennys.
Vierailija kirjoitti:
Minkä verran olet maksanut ennakonpidätystä ja eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja?
Eihän vaan ole kiinteistövero jäänyt maksamatta ja mukana verovelkana?
Kiinteistöverosta tulee ihan omat veroilmoitukset.
Palautuksista voidaan toki periä maksamaton kiint.vero, mutta ei se tuloverotuksen veroilmoituksella näy.
Vierailija kirjoitti:
Etuudet 12000
Palkka 2100
Pääomat 83
Näistä menisi esim. Porvoossa veroa yhteensä 2695,00, ilman mitään vähennyksiä, kokonaisveroprosentti alle 19.
Meenkös näistä kaikista vielä lisäksi se reilu 8% työeläke ja työttömyysvakuutusmaksua?
Ketjussa tulleiden ohjeiden lisäksi suosittelen veroprosentin tarkastusta keskellä vuotta. Itse tarkastutan oman prosenttini verotoimistolla yl. Syksyllä. Siinä ehtii vielä tekemään korjausliikkeen, jos mätkyt uhkaavat.
Oli kyllä taas naurettava savotta tarkistaa veroilmoitus. 17 sivua pitkä esitäytetty veroilmoitus. ja sitten siitä vielä puuttui kymmeniä tapahtumia, jotka kaikki piti oma verossa erikseen todella kömpelön käyttöliittymän avulla syöttää. Samaten vähennysten syöttäminen omaverossa tehty yllättävän vaikeaksi, varsinkin sitten keino antaa tarkempaa selvitystä vähennyksen perusteeksi puuttui, tai ainakaan minulle se ei silmään sattunut.
Toki yleisimmät vähennykset tuolta pystyi laittaan, mutta harvinaisemmat, mitä minullakin on, oli kyllä vähän arvonnassa että meneekö nyt oikein. esimerkiksi "tulonhankkimisvähennys" kohdassa luki "elä laita pääomatulojen tulonhankimisvähennyksiä tähän vaan pääomatulojen vähennysten alle" ja sitten siellä pääomatuloista tehtävien vähennysten alla ei tuota tulonhankkimisvähennyskohtaa ole ollenkaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä verran olet maksanut ennakonpidätystä ja eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja?
Palautuksista voidaan toki periä maksamaton kiint.vero, mutta ei se tuloverotuksen veroilmoituksella näy.
Itsellä on unohtunut kahdesti maksaa kiinteistövero ja se on näkynyt miinuksena veronpalautusten yhteydessä, tosin itsellä palautus riitti kummallakin kerralla kiintestöveron maksuun. Siitä ärsyttävä lasku kun se tulee puoli vuotta ennen eräpäivää ja paperilasku hautautuu meidän laskulaatikon pohjalle. Tänä vuonna laitonkin sen heti verkkopankkiin valmiiksi, ettei taas unohdu.
Voisko ap nyt ilmoitella prosenttien sijaan ihan ne maksetut verot euromääräisenä. Eiköhän se siitä selviä että mitä unohtui kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palautuksista voidaan toki periä maksamaton kiint.vero, mutta ei se tuloverotuksen veroilmoituksella näy.Itsellä on unohtunut kahdesti maksaa kiinteistövero ja se on näkynyt miinuksena veronpalautusten yhteydessä, tosin itsellä palautus riitti kummallakin kerralla kiintestöveron maksuun. Siitä ärsyttävä lasku kun se tulee puoli vuotta ennen eräpäivää ja paperilasku hautautuu meidän laskulaatikon pohjalle. Tänä vuonna laitonkin sen heti verkkopankkiin valmiiksi, ettei taas unohdu.
Toki peritään maksamattomat palautuksista. Ilmoitus palautuksen käytöstä on eri asia kuin
verotuspäätös.
Kiitos vastanneille. Lasken paremmalla ajalla vielä uudestaan ja käyn tuolla omaverossa.
En ole trolli, valitettavasti. :(
Kiinteistöveroa ei meillä ole, koska asumme kerrostalossa. Meillä on n. 160 000 lainaa ensiasunnosta, siis asunto-osakkeesta. Ei taloyhtiölainaa.
Pääomatuloja mulla tosiaan on n. 80e, (omistan parilla tonnilla osakkeita ja rahastoja), joten ei voi niistä tulla 400e mätkyjä millään laskutoimituksella.
Palkkatuloon tuo on pakko liittyä, mutta ihmeen korkeaksi nousee veroprosentti, kun ennakonpidätys on jo tehty ja vielä kahden tonnin vuosipalkasta 400e mätkyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuudet 12000
Palkka 2100
Pääomat 83
Meenkös näistä kaikista vielä lisäksi se reilu 8% työeläke ja työttömyysvakuutusmaksua?
Ennakkoperinnässä peritään.
Lopullisessa verotuksessa eläke- ja työttömyysvak.maksut, jotka peritty työntekijältä, ovat vähennyksinä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastanneille. Lasken paremmalla ajalla vielä uudestaan ja käyn tuolla omaverossa.
Kiinteistöveroa ei meillä ole, koska asumme kerrostalossa. Meillä on n. 160 000 lainaa ensiasunnosta, siis asunto-osakkeesta. Ei taloyhtiölainaa.
Pääomatuloja mulla tosiaan on n. 80e, (omistan parilla tonnilla osakkeita ja rahastoja), joten ei voi niistä tulla 400e mätkyjä millään laskutoimituksella.
Palkkatuloon tuo on pakko liittyä, mutta ihmeen korkeaksi nousee veroprosentti, kun ennakonpidätys on jo tehty ja vielä kahden tonnin vuosipalkasta 400e mätkyt.
Eikun soitat tai mieluummin käyt verotoimistossa. Mulle tuli vuosi sitten mätkyjä yli 600€. Verotoimistossa tutkittiin ja lopullinen mätky 84€.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaistulot ratkaisee. Verotettavasta tulosta lasketaan verojen määrä ja verrataan ennakonpidätyksiin.
Huomioi myös, että tammikuussa on pidätetty edellisvuoden prosentin mukaan. Jos ed.vuoden lopulla on tehnyt muutosverokortin, jossa pieni %, sitä on käytetty tammikuussa, jos ei ole toimittanut uutta verokorttia, joka voimassa heti tammikuusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaako ne siellä verotoimistossa neuvontaa? Sinne on vain puhelinnumero ja tuntuu tyhmältä soittaa tällaisen asian takia...
Niin uskomattomalta kuin se ehkä vaikuttaakin, niin kyllä, verotoimistossa saa ihan kunnollista asiakaspalvelua.
Tämä on totta. Olen itse soittanut verotoimistoon ja pyytämyt apua veroprosentin laskemisessa. Aivan mahtavaa asiakaspalvelua sain.