Sähköyliherkkyys
Onko tämä keksitty juttu vai ihan oikea sairaus? Tuttavani ainakin tulee silminnähden huonovointiseksi, kun on lähellä sähkön lähteitä. Kuulemma sähkökenttä tekee hänet sairaaksi. Ainakin lenkillä ollessa hän alkoi voimaan pahoin, kun ohitimme sellaisen suuren sähkölinjapylvään.
Kokemuksia asiasta?
Kommentit (29)
Helppo testata. Tuttavan silmät sidotaan ja sitten viedään tai ei viedä lähelle sähkölaitetta ja kirjataan oireet ylös.
Tämä on psykosomaattinen sairaus eli siinä mielessä todellinen, että henkilö kokee tällaisia oireita kun hän kokee olevansa "sähkökentässä".
Yhdessäkään tieteellisessä sokkotestissä ei sähköallergikko ole kuitenkaan oireita saanut niin, että ne olisi voitu yhdistää fyysiseen yliherkkyyteen sähkön suhteen.
Tuon voi tosiaan testata sokkotutkimuksella, vaikka kavereiden kesken kotioloissa. En ainakaan keksi mitään estettä, miksi ei voisi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Voisko vielä joku ehdottaa sokkotestiä?
Sähköyliherkkä, erikoisherkkä, tuoksuyliherkkä (ilman allergiaa) jne. ovat kaikki psykosomaattisia sairauksia ja siis todellisia. Ne eivät kuitenkaan johdu fyysisistä vaan psyykkisistä syistä.
Tietenkin pelkkää suggestiota. Näkeehän sen jo siitä, ettei näitä "sähköyliherkkiä" omat sähköpianot ja viihde-elektroniikka häiritse yhtään, mutta seinänaapurin laitteiden sähkömagneettiselta säteilyltä suojaudutaan teippaamalla asuntojen tiilinen väliseinä foliolla.
Latvaongelmia on monenlaisia. Niitä provoavilla on usein laaja valikoima kalliita huuhaatuotteita myynnissä, esim. "Maadoituslakanat".
Mulla ois muuten tämmöinen edullinen maadotussetti, jonka voi asentaa omaan sänkyyn. Kieppi kuparilankaa, joka kiinnitetään patjaan ja toinen oää lämpöpatteriin. Ostakee ostakee, hinta 15 €
Aika outoa, että pidetään psyykkisenä ongelmana, kun kuitenkin olen tuon pahoinvoinnin nähnyt vierestä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Sähköyliherkkä, erikoisherkkä, tuoksuyliherkkä (ilman allergiaa) jne. ovat kaikki psykosomaattisia sairauksia ja siis todellisia. Ne eivät kuitenkaan johdu fyysisistä vaan psyykkisistä syistä.
...ja tästä seuraa, että ne ovat opittuja reaktioita, joista voi myös oppia pois.
Tosin nuo hajusteet usein aiheuttavat allergisen reaktion oikeasti. Kaikki meistä eivät tee numeroa pikku yliherkkyyksistään, mutta jos bussissa vuotaa 6 henkilön silmät neiti "eau de moskovan yön" noustessa kyytiin, allergia on todennäköinen.
Parfyymiterroristit itse adaptoituvat lempituoksulleen ja lakkaavat itse haistamasta sitä, mikä johtaa käryn voimistumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa, että pidetään psyykkisenä ongelmana, kun kuitenkin olen tuon pahoinvoinnin nähnyt vierestä.
-ap
Oireet ovat aivojen suggeroimia. Lue plasebo- ja nosebo-ilmiöistä.
Kuvittelet vissiin, että psyykkiset sairaudet eivät ole "todellisia"?
Vierailija kirjoitti:
-ap
Sulla on niukkaakin niukempi yleissivistys.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Eihän vaivan psyykkisyys/psykosomaattisuus tarkoita, etteikö henkilö voisi oikeasti pahoin. Kyllä se pahoinvointi ihan todellista on, vaiva vain ei johdu fyysisesti sähkömagneettikentistä. Pahoinvointi tulee siitä, kun henkilö tietää tai olettaa olevansa sähkölinjojen lähellä ja yhdistää (psyykkisesti) asiaan pelon tai opitun tavan reagoida.
Tällaista sairautta ei ole olemassakaan.
On todistettu keksityksi. Oireet voivat olla todellisia mutta aiheuttaja ei ole sähkö vaan psyyke.
Onneksi paranee homeopatialla ja kuhnekylvyillä.
Vierailija kirjoitti:
-ap
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/nosebovaikutus-meni-selkaytimeen
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/nosebovaikutus-meni-selkaytimeen
Tuossa on kansantajuinen esitys nosebosta. Nosebo esiintyy myös lääketutkimuksissa. Muuan koehenkilö otti yliannoksen kokeilulääkettä ja joutui kriittisessä tilassa teholle. Hän oli aidosti kuolemaisillaan, kun koetietoja avattiin sen verran, että hänen todettiin kuuluneen kalkkitabletteja (placeboa) saaneeseen verrokkiryhmään. Kun hän tämän kuuli, verenpaine nousi normaaliksi ja kaikki muutkin elintoiminnot korjautuivat.
Hän oli suggeroinut itselleen myrkytystilan.
Sähköallergikot joutuvat jalankulkijoiksi kun sähköautot yleistyy.
Emme tunne röntgensäteitä, onko sekin siis vain placeboa?
Ruotissa se on virallisesti julistettu oikeaksi sairaudeksi, fyysiseksi.
Suomi on Euroopan takapajula, Siperian alue. Ennustan, että Suomessa menee tuon tajuamiseen vielä vähintään 30 vuotta.
Jos saa oireita kissaa silittäessä, niin silloin yliherkkyys on todellista, muutoin ei.