Jos vanhempi toimii lapsen mielestä väärin, niin eikö ole ihan ok, että lapsi suuttuu vanhemmalleen?
Eli ei kai lapsen tarvitse vanhempaa sillä lailla kunnioittaa, että ei edellytä, että vanhempi ei myönnä tehneensä väärin, jos tämän väärä teko tai se, ettei myönnä sitä satuttaa lasta ja pahoittaa tämän mielen?
Asiasta sanotaan ensin totta kai ihan normaalilla tavalla, mutta jos vanhempi ei kunniouta silloinkaan lasta, niin eikö ole ihan oikein, että lapsi suuttuu? Ja suuttunut ihminenhän voi alkaa huutaa ja olla kiukkuinenkin ja raivota.
Koska minusta kyse on lapsen oikeuksista ja lapsen oikeudesta puolustaa itseään ja pitää puoliaan. Ei siitä, että vanhemmalle huutaminen olisi huonoa käytöstä. Jos siis on tilanne, jossa vanhempi on toiminut väärin tai loukannut lasta, pahoittanut tämän mielen.
Kommentit (27)
Kun lapsenhan pitäisi saada tukea äidiltään, niin minun äitini koitti poistaa normaalitkin ihmisoikeudet.
Ap
Äitini ei myöskään myönnä sitä, että toimi väärin rangaistessaan minua kun suutuin hänen tekemistä.n virheistä tai vääryyksistä, koska hän ei myöntänyt toimineensa väärin.
Ap
Vanhempi laittaa lapselle rajat. Jos lapsi kapinoi vastaan, se laitetaan jäähylle tai evätään joku etuus.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi laittaa lapselle rajat. Jos lapsi kapinoi vastaan, se laitetaan jäähylle tai evätään joku etuus.
Eihän se olekaan väärintoimimista lasta vastaan. Nyt oli kysymys siitä, että vanhempi joko satuttaa lasta tai toimii lasta kohtaan väärin. Esim. jos satuttaa lasta asettaessaan rajoja on jo toiminut väärin. Jos siis ei kykene saamaan lastaan ymmärtämään, miksi raja asetetaan, eikä lapsen kanssa keskustella asiasta, eli koiteta ymmärtää, miten lapsi näkee asian. Jonka jälkeen lasta olisi mahdollista auttaa käsittämään rajoituksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se olekaan väärintoimimista lasta vastaan. Nyt oli kysymys siitä, että vanhempi joko satuttaa lasta tai toimii lasta kohtaan väärin. Esim. jos satuttaa lasta asettaessaan rajoja on jo toiminut väärin. Jos siis ei kykene saamaan lastaan ymmärtämään, miksi raja asetetaan, eikä lapsen kanssa keskustella asiasta, eli koiteta ymmärtää, miten lapsi näkee asian. Jonka jälkeen lasta olisi mahdollista auttaa käsittämään rajoituksia.
Ap
Ja senkin jälkeen kyseinen rajoitus on sen vanhemman näkemys asiasta, ei mikään maailman totuus. Vanhemmilla on hirveästi todella vahingollisia käsityksiä ja mielipiteitä. Mutta silloin lapsi voisi ymmärtää, että vanhempi on vain tyhmä, mutta leikkiä itseään satuttamatta messissä, että tämä on viksu rajoitus.
Ap
Jos lapsi haluaa kokea kaikki äidin tekemiset vääryytenä, niin vika ei ole äidissä vaan lapsessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi haluaa kokea kaikki äidin tekemiset vääryytenä, niin vika ei ole äidissä vaan lapsessa.
Ei ole, vaan äidissä. Ihme kyllä en kokenut kenenkään muun kaikkia tekemisiävääryytenä :D Ja jos koinkin, asia selvitettiin ilman pahaa mieltä minulle :Dd Eli kenessäköhän on silloin vikaa? ;)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsenhan pitäisi saada tukea äidiltään, niin minun äitini koitti poistaa normaalitkin ihmisoikeudet.
Ap
Mitkä ihmisoikeudet äitisi koitti sinulta poistaa?
Perheyhteisö on hyväntahtoinen diktatuuri, missä hallintoalamaiset elävät hallitsevan eliitin valvovan silmän alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMitkä ihmisoikeudet äitisi koitti sinulta poistaa?
Perheyhteisö on hyväntahtoinen diktatuuri, missä hallintoalamaiset elävät hallitsevan eliitin valvovan silmän alla.
Mun koti ei ole diktatuuri, eli nimenomaan mun oikeuden tulla kohdelluksi minua loukkaamatta. Eli jos diktaattorivanhempi kuvittelee omaavansa oikeuksia SATUTTAA lastaan, niin hän on väärässä. Äitini satutti minua, ja oli minun asiani pitää puoliani sitä vastaan. Eli oman äitini itseäni satuttavia toimia vastaan. Ja mä myös pidin. Niin hän väitti, että minä olen muka paha ja käyttäydyn huonosti, vaikka itse ei myöntänyt vikojaan ja satuttaneensa minua, eikä ollut pahoillaan! Eli koti EI TODELLAKAAN ole mikään diktatuuri, jossa lapsen tunteista ei välitetä! Ja mulla se oli!
Ap
Juu, jotkut vanhemmat ovat tuollaisia. Ikävää. Mun lapset saavat kyllä suuttua mulle ja monta kertaa päivässä suuttuvatkin. Vain lyömisen ja tavaroiden heittelyn estän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMitkä ihmisoikeudet äitisi koitti sinulta poistaa?
Ja mistä sä tuon "hyväntahtoisen" tuohon keksit? Se nimenomaan ei ole hyväntahtoista, jos lapsen mieli pahoittuu ja vanhempi vain säättii ja haukkuu siitä lasta, vaikka itse on satuttanut ja loukannut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, vaan äidissä. Ihme kyllä en kokenut kenenkään muun kaikkia tekemisiävääryytenä :D Ja jos koinkin, asia selvitettiin ilman pahaa mieltä minulle :Dd Eli kenessäköhän on silloin vikaa? ;)
Ap
Kukaan muu ei uskaltanut laittaa rajoja tinttaliisalle, vaan kohtelivat silkkihansikkain.
Joo. Kaikki äidit tekevät joskus väärin. Mutta olet ollut jo kymmeniä vuosia aikuinen, joten olisi ehkä jo aika miettiä jotain muuta. Esim omia lapsiasi.
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut ihan ymmärtää edes mistä tässä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKukaan muu ei uskaltanut laittaa rajoja tinttaliisalle, vaan kohtelivat silkkihansikkain.
Ei ole kysymys rajojen laitosta, vaan ilkeydestä lasta kohtaan. Rajatkin pitää OSATA asettaa, ei kohdella omaa lastaan huonosti siinä. Jos lapselle syntyy tunne, että vanhempi tahtoi pahaa, vanhempi on huono vanhempi silloin ja lapsi vihaa tätä aivan oikeutetusti. Lisäksi vanhempi toimii väärin, esim. mikä raja asetetaan siinä, kun lapsen omaisuutta annetaan toisille kysymättä tältä? Siis kyseessä jo 15-vuotias teini, ei mikään taapero. Niin mitä rajoja siinä vanhempi asettaa, kun suuttuu, kun lapsi pahoittaa mielensä, että on toimittu kysymättä ja suuttuu vanhemmalle? Miksei vanhempi pyydä anteeksi?
Ap
Teinihän puolustaa ainoastaan itseään, jos suuttuu ihmiselle, joka ensin toimii väärin ja lisäksi kieltäytyy pahoittelemasta ja syytämästä itseään toisen mielen pahoittamisesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo. Kaikki äidit tekevät joskus väärin. Mutta olet ollut jo kymmeniä vuosia aikuinen, joten olisi ehkä jo aika miettiä jotain muuta. Esim omia lapsiasi.
Miksei väärin tekevä äiti voi osoittaa olevansa pahoillaan, että on satuttanut lastaan vuosikymmeniä?
Ap
kovasti tässä on kyse siitä, minkä ikäinen lapsi on joka pahoittaa mielensä ja mistä hän sen pahoittaa.
Ap kokee olleensa altavastaajana äidilleen ja kärsineensä tästä ,varmasti silloin on ehkä ap:lle on jäänyt lytätty olo ja voimaton olo puolustaa itseään
Se taas ettei lapsi saa karkkia arkena tai saa olla ulkona itsekseen yli kotiintuloajan ja pahastuu siitä on normaalia ja kuuluu vanhemman huoltajuuteen
Ap kohdalla näen, että hän kokee voimattomuutta äitiään kohtaan ja opettelee löytämään omaa itseään ja ääntään. on todella ymmärrettävää että jos vahempi on olut kohtuuton lastaan kohtaan vuosia, se ei enää ole normaalia vaan siitä tulee traumoja ja se vaikuttaa kehitykseen. voimia ap! toivoa on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut ihan ymmärtää edes mistä tässä on kyse.
En mä edes lue näitä aloituksia. Samaa saissea tulee liukuhihnalta vähintään joka toinen päivä. Parhaimmillaan sama aloitus parikymmentä kertaa päivässä.
Meillä tällainen aiheutti siis jatkuvia riitoja aikoinaan äidin kanssa. Hän ei myöntänyt mitenkään, että oli tehnyt virheen, toiminut väärin tai jopa satuttavasti tai vahingolliseksi, ja kun hänelle suuttui ihan oikeutetustikin, niin hänpä kohteli minua niin kuin olisin ainoastaan käyttäytynyt syyttä huonosti. Olin jatkuvasti täysin altavastaaja äitisuhteessani (!!) ja omassa kodissani.
Ap