Mies hylkää lapsensa
Auttakaa minua selkeyttämään ajatukseni. Olen aivan hukassa ja kauhuissani, enkä tiedä mitä ajatella. Eli minulla on yksi 7v lapsi edellisestä liitosta ja meillä on yhteishuoltajuus. Entinen mieheni ilmoitti lähtevänsä uuden perheensä kanssa ulkomaille 3kk pari viikkoa ennnen lähtöä. No he lähtivät sinne ja olin jo siitä pöyristynyt, että miksi asioista ei tarvitse edes keskustella. No nyt sain sitten kuulla muualta, että mies on saamassa taas uutta lasta. Kuukauden päästä! Eikä tästäkään ole kerrottu minulle eikä lapsellemme. Hänellä siis jo vauva tämän uuden naisen kanssa ja nyt tulossa uusi. Olen shokissa, koska mies on tarkoituksella vierottanut lastamme itsestään ja nyt uusi tulossa. Säälittää lapsemme, koska on varmasti huomannut, että isää ei kiinnosta ja nyt perheeseen syntyy taas uusi sisarus eikä häntä ole lainkaan valmisteltu tähän. Miehellä myös 2 lasta minua edeltävästä suhteesta joihin ei pidä enää yhteyttä koska uusi vaimo on kieltänyt heitä tulemasta sinne. Mitä tässä pitäisi tehdä, jotta lapseni ei saa mitään traumoja? Voin niin pahoin tästä tilanteesta :( auttakaa
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisikö sitten vaan jättää isä kokonaan kuvioista pois? Sitä mies varmaan haluaakin. Että voi uhriutua ja kertoa kaikille, että ilkeä äiti ei anna nähdä lasta -Ap
Miksi ihmeessä sä nyt tuollaista puhut? Toki olisi ollut hyvä, että mies olisi keskustellut asiasta sinun kanssasi aiemmin, mutta jos mies taas paluunsa jälkeen ottaa teidän lapsenne luokseen lämpimästi, niin mitään katastrofaalista ei ole sattunut.
Ei lapsi siitä rikki mene, jos isä on muutaman kuukauden toisaalla. Yhteyttä voi pitää esim. skypellä, jne...
Ap, ymmärräthän, että tämä suru on nyt sinun surusi, ei lapsen suru. SINUSTA tuntuu pahalta, ei lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ymmärräthän, että tämä suru on nyt sinun surusi, ei lapsen suru. SINUSTA tuntuu pahalta, ei lapsesta.
Kyllä lapsi on surullinen ja minä olen se joka joutuu selittämään asiat. Isää ei kiinnosta.
Ja tuo uusi vauva ei minua kiinnosta,mutta olisi se hyvä ilmoittaa lapselle että uusi sisarus tulossa, eikä niin että kun lapsi sinne menee niin yhtäkkiä siellä onkin uusi vauva taas.
Tekeekö ihmiset näin oikeasti ydinperheessäkin? Jättää kertomatta sisaruksille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsi on surullinen ja minä olen se joka joutuu selittämään asiat. Isää ei kiinnosta.
Ja tuo uusi vauva ei minua kiinnosta,mutta olisi se hyvä ilmoittaa lapselle että uusi sisarus tulossa, eikä niin että kun lapsi sinne menee niin yhtäkkiä siellä onkin uusi vauva taas.
Mistä siis nyt kuulit tuon, että uusi vauva tulossa? On teidän täytynyt nyt jotenkin tässä 2kk:n aikana siis pitää yhteyttä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori jos kuulostan kylmältä, mutta yritän ajatella miehen vinkkelistä: mies ei näe heitä yhtenä perheenä. On uusi perhe ja sitten on lapsi, joka käy kylässä. Kyläilijän elämään ei vaikuta se, mitä perheessä tapahtuu. Kun lapsi tulee, hoitaa äiti vauvaa. Isän ja lapsen suhteeseen sillä ei ole merkitystä.
Jos hän näkee asian näin? Vrt. Isä ei kertoisi lapselle, jos muuttaisi, koska lapselle on sama, mihin osoitteeseen hän tulee isää katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti väitän, että sinä liioittelet lapsen surua. Lapsi on varmaan yhtä surullinen kuin kuulisi hyvän kaverin lähtevän ulkomaille vähäksi aikaa. Ihan tervettä surua, ei mitää traumaattista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö ihmiset näin oikeasti ydinperheessäkin? Jättää kertomatta sisaruksille?Mistä siis nyt kuulit tuon, että uusi vauva tulossa? On teidän täytynyt nyt jotenkin tässä 2kk:n aikana siis pitää yhteyttä kuitenkin.
Perhetutulta. Olemme yhteyksissä viikottain viestitse, mutta sanallakaan en ole tästä kuullut häneltä itseltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö ihmiset näin oikeasti ydinperheessäkin? Jättää kertomatta sisaruksille?Silti väitän, että sinä liioittelet lapsen surua. Lapsi on varmaan yhtä surullinen kuin kuulisi hyvän kaverin lähtevän ulkomaille vähäksi aikaa. Ihan tervettä surua, ei mitää traumaattista.
Nyt ei ole kyse pelkästä reissusta, vaan jatkuvasta tilanteesta. Mies peruuttanut tapaamisia ihmeellisillä verukkeilla jo ennen reissua. Ja valittaa kuinka rankkaa arki on. Silti pitää 5. Lapsi tehdä vaikka resursseja ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö ihmiset näin oikeasti ydinperheessäkin? Jättää kertomatta sisaruksille?Mistä siis nyt kuulit tuon, että uusi vauva tulossa? On teidän täytynyt nyt jotenkin tässä 2kk:n aikana siis pitää yhteyttä kuitenkin.
Perhetutulta. Olemme yhteyksissä viikottain viestitse, mutta sanallakaan en ole tästä kuullut häneltä itseltään.
Ok, mutta kerropa miksi miehen olisi pitänyt kertoa siitä sinulle? EI hänellä ole minkäänlaista velvollisuutta kertoa tuollaista asiaa sinulle. Lapselle toki olisi voinut kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö ihmiset näin oikeasti ydinperheessäkin? Jättää kertomatta sisaruksille?Silti väitän, että sinä liioittelet lapsen surua. Lapsi on varmaan yhtä surullinen kuin kuulisi hyvän kaverin lähtevän ulkomaille vähäksi aikaa. Ihan tervettä surua, ei mitää traumaattista.
Nyt ei ole kyse pelkästä reissusta, vaan jatkuvasta tilanteesta. Mies peruuttanut tapaamisia ihmeellisillä verukkeilla jo ennen reissua. Ja valittaa kuinka rankkaa arki on. Silti pitää 5. Lapsi tehdä vaikka resursseja ei ole
Tällainen mies on vain siittäjä,häntä ei kiinnosta kuin lasten tekeminen koska hänellä jo kolmesta liitosta lapsia. Mulla oli samanlainen mies ja lapsia kolmelle eri naiselle yhteensä kuusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, mutta kerropa miksi miehen olisi pitänyt kertoa siitä sinulle? EI hänellä ole minkäänlaista velvollisuutta kertoa tuollaista asiaa sinulle. Lapselle toki olisi voinut kertoa.
No olisihan se hyvä, että asiaa voidaan käsitellä meilläkin. Kerran isänsä siihen ei kykene. Onko sinusta normaalia että ystävä jättää kertomatta raskaudestaan? Olemme olleet hyvissä väleissä muuten ja pystyneet puhumaan asioista avoimesti.
Ja tosiaan ideana oli kysyä apua selventämään ajatuksiani. Ei haukkua miestä,vaikka siihen sorruinkin. Inhottavaa vaan katsoa vierestä kun lapsi kärsii
Mies on varsinainen saalis selkeästi ja älykkäänä olet itsekin lisääntynyt hänen kanssaan ja lopuksi totean, että hänessä on jotain erikoista, koska uusin nainen myös puskee jälkikasvua pihalle hänen nesteistään.
Vierailija kirjoitti:
Hahahha.... hieno mies. Kertakaikkiaan.... :D
Toiset ne vaan pystyy tuollaseen. Kerta toisensa perään.
Vierailija kirjoitti:
Mies on varsinainen saalis selkeästi ja älykkäänä olet itsekin lisääntynyt hänen kanssaan ja lopuksi totean, että hänessä on jotain erikoista, koska uusin nainen myös puskee jälkikasvua pihalle hänen nesteistään.
Varmaan rikas mies, kun vara maksaa elareita.
Kyllä meilläkin lapset ihmettelevät jo sitä, että oma isänsä tapaa heitä joka toinen viikko (on annettu mahdollisuus nähdä myös arkisin, muttei ehdi, jaksa tai mitä ikinä, en ymmärrä) eikä juuri muuten pidä yhteyttä, ja nykyinen mieheni soittelee lapsilleen joka päivä. Ei lapset ole tyhmiä ja asiat on selitettävä ikätasoisesti. Itse olen yrittänyt kauniisti sanoa exälleni, että voisiko laittaa vaikka viestin silloin tällöin ja rohkaissut siihen lapsia myös. Itsekin lähetän isälleen viestin, jos lapsilla tapahtuu jotain kivaa kuten koenumeroista tai harrarstuksessa onnistumisista ja niihin isä aina kuitenkin vastaa vähintään lyhyesti jotain. Sitten on kiva lapselle kertoa, että "isästäkin oli hienoa ja kiva kuulla".
Jostain syystä joitain miehiä kai täytyy rohkaista ja ohjata kuten lapsia. Näin kun aloin itse toimia ensin, ovat alkaneet tehdä sitä itsekin ilman minun välissä oloa. Lapselle voit sanoa, että isä varmasti ajattelee häntä paljon ja sano, että aletaanpa yhdessä kysellä ja kertoa kuulumisia isältä, jos hän ei ole nyt huomannut lapsen tunteita. Lapsi voi lähettää ääniviestejä tai lyhyitä videotervehdyksiä, jos ei vielä itse osaa kirjoittaa.
Tsemppiä, enemmän se vaatii sinulta kuin mihin sinun pitäisi joutua. Mielestäni oma tehtäväni on kuitenkin opettaa lapsille myös se, että tilanteita ei saa jättää auki, ja kuinka niitä voisi koittaa ratkoa. Se auttaa häntä tulevissa ihmissuhteissa myös paljon. Toivottavasti asiat järjestyy!
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan ideana oli kysyä apua selventämään ajatuksiani. Ei haukkua miestä,vaikka siihen sorruinkin. Inhottavaa vaan katsoa vierestä kun lapsi kärsii
Lapsi ei osaa kaivata poissa olevaa, jos aikuinen ei tee siitä numeroa. Nyt teillä on sitä aikaa luoda teidän näköinen arki ja ottaa lapselle enemmän "isäroolia" esim. isoisästä (varapappa), mahdollsesta veljestäsi tai ottaa selvää näistä eri hyväntekeväisyysjärjestöjen mieskavereista.
Ja ensinmäinen askel on jättää kertomatta lapselle milloin isä olisi ottamassa luokseen ja luoda varasuunnitelmana, jotain kivaa jos isä peruu.
Ei, vaan anna isän nähdä lasta silloin kun haluaa. Ei tässä mitään valintoja tarvitse tehdä.