Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hylätäänkö mun ääni eduskuntavaaleissa, koska tein ilmeisesti vääränlaisen ykkösen äänestyslipukkeeseen?

Vierailija
09.04.2019 |

Tajusin juuri, että tein sitten ilmeisesti vääränlaisen ykkösen äänestyslipukkeeseen. Voi prkl, olis pitänyt ilmeisesti tarkemmin katsoa siinä kopissa se ohjeistus niistä numeroista. Katsoin siis tämän iltalehden videon https://www.iltalehti.fi/iltv-eduskuntavaalit-2019/a/cf646341-a78f-45a1… ja mä siis tein juuri tuollaisen ykkösen, jossa on se väkänen ylhäällä ja se on siis kielletty tuon videon mukaan, eli mun ääneni ilmeisesti hylätään. Sitä alaviivaa en kylläkään tehnyt. Onko täällä vaalivirkailijoita tai muuten sellaisia, jotka tietävät hylätäänkö ääni tosiaan tuosta? Muut numerot olin tehnyt oikein.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni jos numerosta ei käy ilmi että onko ykkönen vai seiska niin sitten hylätään, mutta en usko että joku sentin väkänen ylhäällä on kenenkään mielestä sama kuin seiska. En itsekään muista millaisen ykkösen laitoin, mutta ei sitä nyt seiskaksi voi luulla.

Vierailija
2/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on viiva persposkien välissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hylätä.

Vierailija
4/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylätään. Jos olet koskaan lukenut uutista hylätyistä äänistä ne hylätään uskomattoman helposti. Omakin saattaa mennä hylätyksi, kun se kopin pöytälevy oli jokseenkin urainen.

Vierailija
5/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylätään tai ei, niin ikinä et sitä saa tietää, ellet ainoana äänestänyt itseäsi ja jää nollille.

Vierailija
6/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on selvää, mitä numeroa olet tarkoittanut, niin ei hylätä; ei ole mitään sääntöä, että täytyisi piirtää numerot juuri niiden mallien mukaan. Mutta jos ei ääntenlaskijat osaa sanoa, onko kyseessä 1 vai 7 vai joku muu, niin eihän ne voi sitä silloin laskea vaikka miten haluaisivat.

Vierailija
7/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mun omasta mielestä mun ykköstä ei kyllä sekoita seiskaan, teen seiskaan aina sen keskiviivan mutta tämähän on vain oma mielipiteeni, voihan joku vaalivirkailija sen siihen sekottaa. Harmittaa nyt jotenkin ihan vietävästi, yleensä olen tosi huolellinen näissä jutuissa ja äänestäminen on vielä tosi tärkeetä mulle, en tiedä miten nyt näin hutiloin :/ Ap

Vierailija
8/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tehnyt ykköstä näin? 

I

Jos ei niin äänesi hylätään:(

Vierailija
9/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylätään, olen ollut laskemassa ääniä ja ohjeistuksena oli hylätä kaikki äänet, joissa oli pienikin väärintulkitsemisen mahdollisuus.

Vierailija
10/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika helposti niistä tunnistaa, onko 1 vai 7. En muista, että kovin usein olisi ääntenlaskennassa hylätty numerollisia lippuja, vaikka jokaisella on omanlaisensa käsiala.

Vierailija
11/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, molemmat kommemttisi on kuin minun kirjoittamia. Itsekin kirjoitin ykkösen ihan normaalisti, en edes huomannut mitään ohjeita.

Vierailija
12/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hylätään. Jos olet koskaan lukenut uutista hylätyistä äänistä ne hylätään uskomattoman helposti. Omakin saattaa mennä hylätyksi, kun se kopin pöytälevy oli jokseenkin urainen.

Ei hylätä helposti. Epäselvät hylätään, joissa ei voi olla varma numerosta, ja ne hylätään, joihin on askarreltu muuta kuin numero.

Muutenhan Aku Ankka ja pillu valittaisiin kaikkialle.

Vierailija
13/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hylätään, olen ollut laskemassa ääniä ja ohjeistuksena oli hylätä kaikki äänet, joissa oli pienikin väärintulkitsemisen mahdollisuus.

Suurimman osan väkäsellisistä ykkösistä ja väliviivattomista seiskoista pystyy kyllä tulkitsemaan täysin luotettavasti.

Vierailija
14/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimman osan väkäsellisistä ykkösistä ja väliviivattomista seiskoista pystyy kyllä tulkitsemaan täysin luotettavasti.

Juuri näin. Yleensä pystyy tulkitsemaan, mitä numeroa on tarkoitettu, vaikka ne eivät olisikaan ihan juuri ohjeiden mukaan piirretty. Lisäksi ne oikeasti epäselvät merkinnät menevät vielä useamman tarkastuskierroksen läpi.

Vierailija
15/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hylätä helposti. Epäselvät hylätään, joissa ei voi olla varma numerosta, ja ne hylätään, joihin on askarreltu muuta kuin numero.

Muutenhan Aku Ankka ja pillu valittaisiin kaikkialle.

Käy katsomassa itse kuvia hylätyistä. Ihan selviä hylätty.

Vierailija
16/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi hylätty ainakaan silloin, kun olin itse laskemassa ääniä. Epäselvä numero hylätään.

Vierailija
17/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mun omasta mielestä mun ykköstä ei kyllä sekoita seiskaan, teen seiskaan aina sen keskiviivan mutta tämähän on vain oma mielipiteeni, voihan joku vaalivirkailija sen siihen sekottaa. Harmittaa nyt jotenkin ihan vietävästi, yleensä olen tosi huolellinen näissä jutuissa ja äänestäminen on vielä tosi tärkeetä mulle, en tiedä miten nyt näin hutiloin :/ Ap

Eihän se virkailija tiedä miltä juuri sinun seiskasi näyttää, ellei ehdokkaan numerosta löytynyt molemmat. Siksi on yhdentekevää, miten tekemäsi ykkönen eroaa sinun seiskastasi.

Seiskan väliviiva palasi opetukseen vasta muutama vuosi sitten, joten välissä ehdittiin opettaa monta vuotta yksinkertaisempaa seiskaa ilman viivaa. Ykkönen on taas ollut pelkkä vinoviiva iät ja ajat. Siksipä tuo väkäsellinen ykkönen on hankala juttu, kun periaatteessa se ei meidän merkistöön kuulu.

Vierailija
18/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, enhän mä sitä tosiaan ikinä tietää saa hylätäänkö vai ei ja en siis itseäni ole äänestänyt, kun en ole ehdollakaan :D Toisaalta tulkintaa varmaan helpottaa se, että tämän ehdokkaan vaalinumero on siis kolminumeroinen ja 7-alkuisia kolmenumeroisiahan ei ole, joten luulisi olevan aikaa selvää, että se ensimmäinen numero on ykkönen.

Vierailija
19/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä helvettiä? Ääni hylätään, jos numerossa 9 on liian suora tuo alaspäin menevä viiva! Mihin helvetin numeroon sen muka voisi sekoittaa?! Äänestyskopissa ei edes ollut numeromallia! Oma ääneni on tuon takia ollut siinä ja siinä, onko mennyt läpi. Mielestäni piirsin viivan kaareksi, mutta en ole täysin varma.

Vierailija
20/28 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut monet vaalit vaalilautakunnassa ja olen näissäkin vaaleissa, ja aina ne numerot katsotaan monen ihmisen voimin läpi että voiko mitenkään saada selvää mikä se on. Ap:n tapauksessa ei tietenkään tule hylkyä koska 7 alkavia kolminumeroisia ehdokasnumeroita ei ole edes käytössä.

Yleensä jos selvä numero hylätään sen siksi että sellaista ehdokasnumeroa ei ole käytössä. Yleensäkin hylkyjä tulee tosi vähän, ja niistä suurin osa on aku ankkoja, kirkkoveneitä jne. Ja kaikki laputhan menee vielä tarkistukseen ja lopulliset äänimäärät tulee vasta vaalien jälkeisinä päivinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi