Kuinka paljon käytätte puhelinta lasten hereilläoloaikana?
Meillä lapset 6v, 3v ja 1v. Käytämme paljon puhelinta, ja olemme ruvenneet miettimään, kuinka pääsisimme tavasta eroon. Miten te muut käytette puhelinta? Löytyykö täältä äitejä, jotka pitävät puhelimen säpissä koko lasten hereilläoloajan?
Kommentit (6)
Huomattavasti vähemmän kuin tietokonetta.
Jos katsoo lastensa kanssa ulkoileva mammoja, niin he käyttävät puhelinta ihan koko ajan. Joten jos he ulkona ollessaan käyttävät puhelinta tauotta, niin kotona varmasti myös. Mammoja vain ärsyttää, jos lapsen kanssa pitää tehdä jotakin sellaista, että omat jutut keskeytyvät, joten he opettavat lapset jo alle vuoden ikäisinä samaan puuhaan. Olen nähnyt liian monta taaperia, joka tuijottaa puhelimesta jotakin ohjelmaa.
24/7 käytän puhelinta eli jos lapsi nukkuu 10 h, niin 14 tuntia lapsen hereilläoloajasta olen puhelimella
No en käytä jatkuvasti. Silloin kun ollaan lapsen kanssa ei puhelin kuulu siihen kuvioon mukaan. Huonoa vanhemmuutta jos sitä luuria pitää jatkuvasti näpyttää ja sivuuttaa lapsen tarpeet (kommunikaatio, vastaaminen lapsen tarpeisiin, huomion anto ja lapsen elämässä mukana olo).
En tarkoita että ei saisi ikinä puhua puhelimessa tai välillä lukea vaikka vauva-palstaa, mutta jos se kännykkä on jatkuvasti se prioriteetti nro 1 tai vähintään tärkeämpi kuin lapsi, ollaan metsässä ja pahasti. Kännykkää käytetään yleisesti liikaa ja sillä on vaikutusta oma-aloitteisuuteen, sosiaaliseen kanssakäymiseen ja ihmissuhteisiin. En tiedä mitään niin ärsyttävää kuin se että olet jonkun kanssa ja toinen vain on nenä kiinni näytössä eikä kommunikoi. Sitten kysellään koko ajan ”ai mitä sä sanoit?” Tai sitten vastataan joka ikiseen asiaan ”joo” ja samaan aikaan ei katse käy vahingossakaan näytön ulkopuolella eikä todellisuudessa edes tiedetä mihin juuri vastasi ”joo”.
Olen myös huomannut että ihmisistä on tullut selvästi hermoheikkoisia. Jos hetkeksikään joutuu keskeyttämään toimintansa sen kännykän tai minkä tahansa laitteen kanssa, suorastaan tulistutaan ja vastataan ilkeästi.
Itse käytän puhelinta silloin tällöin, mutta pyrin pitämään keskittymisen lapsessa.
Me emme käytä puhelinta lasten hereillä ollessa, kuin vain äkillisissä puheluissa.