Allekirjoitatko väitteen, että varakkaimmat ovat vähiten vastuullisia?
Tuossa oli juttua lehdessä, että jos on hyvin varakas, ostaa juuri sitä mitä haluaa eikä välitä onko se vastuullisesti tuotettu tai jatkossa kierrätettävä. Vähemmän varakkaat harkitsevat muutenkin mitä voivat ostaa, ja myös vastuullisuus nousee silloin yhdeksi kriteeriksi.
Tuskin asia näin mustavalkoinen on, mutta on siinä perää. Minulla on erittäin varakas ystävä, joka päivittäin ostaa ostaa ostaa ostaa ihan kaikkea ja paljon. Lapsille uudet vaatteet joka viikko, turhaa krääsää, kaikki mahdollinen elektroniikka jne. Hän ei välitä miten nuo on tuotettu tai rahdattu maahan, kunhan hän vain saa ne. Ei myöskään kierrätä tuotteita, käyttökelpoisia ei anna kenellekään, ettei kukaan hyödy, hän ei lajittele jätteitäkään. Kaikki samaan kasaan, "on rahaa maksaa useammasta tyhjennyksestä". Ikävä asenne kaiken kaikkiaan.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Ja koska sinulla on yksi tällainen tuttu, asia pätee jotenkin väestötasolla? Okei.
Ja ei, en allekirjoita. Sekä varakkaissa että köyhemmissä on vastuullisia ja muita.
Kadotit pointin. Tästä oli tämän päivän lehdessä juttua, eli hieman laajempi katsaus kuin minun tuttavani. ap
Olen huomannut saman. On vain harvoja, jotka valitsevat käyttää rahansa eettisesti oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koska sinulla on yksi tällainen tuttu, asia pätee jotenkin väestötasolla? Okei.
Ja ei, en allekirjoita. Sekä varakkaissa että köyhemmissä on vastuullisia ja muita.
Kadotit pointin. Tästä oli tämän päivän lehdessä juttua, eli hieman laajempi katsaus kuin minun tuttavani. ap
No en ole lukenut mitä siellä sanotaan, mutta yleisesti omiin kokemuksiin pohjautuen sanoisin silti, että ei pidä paikkaansa. Itse olen melko varakas ja asun alueella, jossa porukka on Suomen keskiarvoa varakkaampaa. Kyllä täällä näkee kaikenlaista. On todella pröystäilevää, on hyvinkin niukkaa materialistisesti, jotkut kierrättää intohimolla, paljon tehdään vapaaehtoistyötä, pihoilla on isoja viljelypalstoja, muutamissa perheissä on sijoitettuna lapsia... pihat ja kadut ovat siistejä, paikoista pidetään huolta, naapurini keräilee roskia puistoista yms. Mutta on sitä toistakin ääripäätä sitten, joilla on aina uusimmat autot, vaatteet ja kilometrin päähän näkee, ettei ainakaan rahasta ole puutetta.
Luin aikanaan jostain arvoteoriasta jossa elämänarvot oli järjestetty renkaaksi. Ihminen jolle tietty arvo oli tärkeä, piti todennäöisesti myös sen viereisiä arvoja tärkeinä mutta renkaan vastapuolella ollut oli hänelle todennäköisesti melko yhdentekevä. Tässä kaaviossa nimenomaan yhteisvastuu oli täysin vastakkaisella puolella rahan ja vallan kanssa. Toisin sanoen rahan ja vallan perässä juokseville yhteisvastuu oli harvinainen arvo. Tämä tukee ap:n mainitseman lehtijutun viestiä. (ja kyllä, minäkin mainitsen että näin tuntuu olevan myös omassa tuttavapiirissä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ole lukenut mitä siellä sanotaan, mutta yleisesti omiin kokemuksiin pohjautuen sanoisin silti, että ei pidä paikkaansa. Itse olen melko varakas ja asun alueella, jossa porukka on Suomen keskiarvoa varakkaampaa. Kyllä täällä näkee kaikenlaista. On todella pröystäilevää, on hyvinkin niukkaa materialistisesti, jotkut kierrättää intohimolla, paljon tehdään vapaaehtoistyötä, pihoilla on isoja viljelypalstoja, muutamissa perheissä on sijoitettuna lapsia... pihat ja kadut ovat siistejä, paikoista pidetään huolta, naapurini keräilee roskia puistoista yms. Mutta on sitä toistakin ääripäätä sitten, joilla on aina uusimmat autot, vaatteet ja kilometrin päähän näkee, ettei ainakaan rahasta ole puutetta.
Ensin dissaat minun kokemukseni ja sanot ettei siihen voi perustaa päätelmiä. Sitten julistat omat kokemuksesi ja pidät niitä absoluuttisina totuuksina. Se siitä sinun logiikastasi.
Joo, köyhät ei ostele H&M lapsityövoima vaatteita.
Rikas matkustaa 1st Wolrd kohteisiin, Nizzaan, Floridaan, Pariisiin jne. Siis paikkoihin, joissa työntekijät eivät ole orjan asemassa.
Eräs näennäisrikas perhe ainakaan ei välitä mistään kulutuksesta mitään kunhan elävät niin että itsellä on vain kaikki mukavaa. Asuvat luonnonhelmassa upealla paikalla mutta eivät välitä ympäristöstä ja luonnosta pätkääkään. Tai luonnoneläimistä tms. Kunhan saa asua hienosti ja ajaa hienoilla autoilla ja kunhan mikään asia ei estä tai hidasta sitä hedonistista elämäntapaa niin se on pääasia. Ja että kaikki näyttää ulospäin mahdollisimman mahtavalta ja upealta.
Rikkaalla on varaa suosia kotimaista ja luomua.
Köyhä kun laskee mitä ruokaa viimeisillä euroilla saisi kaupasta ostettua tuskin ensimmäiseksi miettii eettisyyttä. Ostanko sata gramama luomulihaa vai koko kassillisen niin riittää lapsillekin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin dissaat minun kokemukseni ja sanot ettei siihen voi perustaa päätelmiä. Sitten julistat omat kokemuksesi ja pidät niitä absoluuttisina totuuksina. Se siitä sinun logiikastasi.
En suinkaan pidä mitään absoluuttisena totuutena. Mutta siinä on ero, jos tuntee yhden tapauksen vs että näkee jatkuvasti isompaa määrää erilaisia ihmisiä. Eikä minusta vaadi kummoista päättelykykyä ymmärtää, että tulotaso ei kauheasti vaikuta siihen onko vastuullinen. Yhtä lailla voisi yleistää, että köyhät ovat köyhiä, koska tuhlaavat kaikkeen epäolennaiseen krääsään.
Ongelma on siinä, että rikkaiksi mielletään usein nämä kerskakulutukseen taipuvaiset ihmiset. Nämä joilla pitää olla hieno talo ja autoja piha täynnä.
Oikeasti varakkaat usein näyttää köyhemmiltä kuin mitä ovat. Tyytyvät tavalliseen elintasoon ja pistävät rahansa sijoituksiin.
Onko kysymys nyt siinä, että tarkastellaan vain näitä kulutusjuhlaa eläviä menestyjiä?
En allekirjoita. Köyhät tuntuu ostelevan jatkuvasti sitä kiinakrääsää, ja kuluttaminen on ylipäätään isommassa roolissa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Eräs näennäisrikas perhe ainakaan ei välitä mistään kulutuksesta mitään kunhan elävät niin että itsellä on vain kaikki mukavaa. Asuvat luonnonhelmassa upealla paikalla mutta eivät välitä ympäristöstä ja luonnosta pätkääkään. Tai luonnoneläimistä tms. Kunhan saa asua hienosti ja ajaa hienoilla autoilla ja kunhan mikään asia ei estä tai hidasta sitä hedonistista elämäntapaa niin se on pääasia. Ja että kaikki näyttää ulospäin mahdollisimman mahtavalta ja upealta.
Ja kateellinen en ole, en yhtään.
Ei ihan absoluuttinen totuus.
Suurin saastuttaja on kuitenkin liikenne/matkailu, jonka jälkeen tulee asuminen ja sen jälkeen muut kulutustavarat.
Varakkailla on usein oma auto, jopa useampi, samoin matkustelevat ja asuvat väljästi, usein useampi koti, jolloin jo pelkät lämmityskulut merkittävät, samoin muut kiinteistökulut esim
vesi, sähkö jne. Kulutustavaroissaa hankinnat saattavat olla vastuullisempia, mutta nekään eivät voi vähentää ympäristötekijöitä autoilussa/matkailissa ja asumisessa.
Vierailija kirjoitti:
En allekirjoita. Köyhät tuntuu ostelevan jatkuvasti sitä kiinakrääsää, ja kuluttaminen on ylipäätään isommassa roolissa elämässä.
Suurin osa köyhistä asuu kuitenkin ympäristötehokkaasti esim. kerrostalossa ja pienissä asunnoissa ja harvoin omistavat autoa, puhumattakaan useammasta autosta.
Kiinakrääsä on kuin pisara meressä, jos niitä verrataan ympäristöhaittoihin, mitä asumisesta ja liikenteestä ja matkailusta aiheutuvat.