Onko teillä ssri-lääkkeet vaikuttaneet kuukautisiin?
Söin ssri-lääkkeisiin kuuluvaa masennuslääkettä useita vuosia ja lopetin sen viime syksynä. Minulla on ollut melko säännöllinen mutta pitkähkä kuukautiskierto tämän ajan ja vuodot aika niukkoja. Ennen lääkettä kuukautiset olivat hyvin säännölliset ja runsaat. Tammikuussa tunsin voimakkaita ovulaatio-oireita, joita minulla oli aina ennen lääkitystä ja vielä lääkityksen alussa, ja tajusin että näitä en ole tuntenut enää pariin viimeiseen vuoteen. Sitten oli taas kierto ilman ovulaatiota ja odottelen tuleeko sitä tälläkään kertaa. Voiko tämä johtua pitkään käyttämästäni lääkkeestä? Niillähän on tuoteselosteen mukaan myös hormonaalisia vaikutuksia. En ole yrittämässä lastan joten ovulaation puuttuminen ei haittaa, huolestuin vain että voiko minulla olla joku sairaus? Vaihdevuosiin en vielä usko, olen vasta 32. Koko keho ja mieli vaikuttaa olevan vähän myllerryksessä edelleen lääkityksen jäljiltä, joten se vaihtoehto tuli myös mieleen. Onko kellään kokemusta?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei ole. Käy gynellä.
Varmaan pitää, vaikka hirvittää se käynnin (tai useampiaen) hinta, jos tilanne korjautuu kuitenkin oltuani vielä muutaman kuukauden lisää ilman lääkettä.
Kyselen vielä, onko ketään muuta jolla olisi kokemusta? Jotain ulkomaisia sivuja luin ja ssri-lääkkeillä tuntuu olevan vaikutusta myös kuukautisiin. Eipä tästäkään kyllä ole yleisesti puhuttu.
t. ap
Ei ole vaikuttanut, säännöllinen 28 vrk kierto koko ajan.
Mietin myös että onko ovulaation puuttuminen säännöllisesti sinänsä haitallista?
t. ap