Tissuttelun lopettaneet! Miten saitte sen aikaiseksi? Oliko se vain päätös? Itsellä kuluu punkkua pullo/ ilta ja pe-la usein toista pulloakin.
Kommentit (15)
Vain alkoholisti pettää itseäänkin :)
Ei toi ole tissuttelua, jos joka ilta menee minimissään pullo viiniä, se on alkoholismia. Mutta siitäkin voi toipua, parantua ei.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää keksiä toinen tapa palkita itsesi, rentoutua tai minkä vuoksi nyt juotkaan.
Itselläni sama ongelma, välillä pitää arkenakin 🙄
Sitä just mietin ja siksi kyselen. Vinkkejä.
Pullo per arki-ilta ei ole tissuttelua. Herää ja katso peiliin.
Ja olen entinen tissuttelija, oikeammin alkoholisti. Mutta en ole juonut noin paljoa oikeastaan koskaan (arkisin).
Ota kalenteri ja kaksi tussia: punainen ja vihreä. Päivän, jona juot mitään alkoholia ympyröit punaisella. Päivät joina et juo, ympyröit vihreällä. Jatka tätä kuukausi tai kaksi ja hätkähdä.
Itse heräsin tällä n. vuosi sitten. Maaliskuu huusi punaista, vaikka en ollut ainakaan omasta mielestäni kertaakaan kännissä. Enkä juonut noin paljoa.
Nykyisinkin juon, mm. tänään lähden viihteelle. Kalenterisysteemi on yhä käytössä ja sallin itselleni 5-6 punaista päivää kuukaudessa. Ja siis punainen tulee riippumatta siitä juonko lasillisen skumppaa juhlissa tai vedän baarissa pilkkuun asti. Huhtikuu on luonnollisesti tähän päivään saakka vihreä ja saa jatkua huomisesta vihreänä.
Ei tuo ole enää tissuttelua, sulla on alkoholi-ongelma. Yksi punkkupullo on 6 annosta.
"Alkoholin riskirajat on määritelty miehillä maksimissaan 7 annokseen ja naisilla enintään 5 annokseen päivässä, mutta tällä määrällä kolkutellaan jo terveysriskejä. Myös se, kuinka tiuhaan lasit tyhjenevät, vaikuttaa toki promillejen kohoamiseen. Viikkotasolla miesten alkoholinkäytön korkeaksi riskitasoksi on määritelty 24 annosta ja naisilla 16 annosta. Kohtalaisen riskin raja on miehillä 14 ja naisilla 7 annosta viikossa. (Käypä hoito -suositus)."
https://www.kohtuullisesti.fi/kohtuukayton-rajat/paljonko-on-liikaa/
Sitten, kun huomasi, että juominen ei tuota iloa. Se vie energiaani ja saa minut loppujen lopuksi voimaan huonosti... Masentamaan.
Muutaman kerran lopetin ja aloitin uudellee, kun luulin, että voin lopettaa siihen yhden päivän kalja...se vaan aina levisi, että useana päivänä se kalja tai kaksi tai kolme.
Siteen vaan yhtenä hetkenä päätin, että tämä oli tässä. Olen osani alkoholista juonut.
Se riittää siihen kekoon.
Olin sitä työstänyt. Olin todennut, että ihana olla freesinä aamulla, ihan lähteä urheilemaan milloin vain, ihana että voi hakea lapset mistä vaan milloin vain...ei tarvi miettiä, että josko olenkin promilleissa.
Niin se sitten jäi.
Samaa elämää elän, mutta tähän vaan ei kuulu alkoholi.
Tai saahan se kuulua. En vaan itse sitä käytä.
Tuo asia on tahdon asia.
Mitä sinä tahdot? Mieti se laajasti ja perinpohjin.
Toimi sen mukaan.
Mä oikeestaan tein bänät alkoholille. Jätin sen.
Vierailija kirjoitti:
Mä oikeestaan tein bänät alkoholille. Jätin sen.
Hyvä päätös oli. En ole kaivannut. On tullut muita juttuja tilalle.
Välillä sitä ikävöin alussa, mutta en enää. Hyvä päätös se on ollut..
Tämä on minun elämäni. En halunnut jakaa sitä alkoholin kanssa.
Eikö tuollainen elämäntapa tule kalliiksi? Sinuna miettisin paljonko kuukausitasolla tuo ”harrastuksesi” syö rahaa ja voisiko sen käyttää fiksummin.
Minulla kului kolmekymppisenä lähes saman verran kuin ap:llä. Nyt 20 v myöhemmin määrät ovat tippuneet merkittävästi, max 10 annosta per viikko. Vatsavaivoja ja uniongelmia alkoi tulla, niiden takia oli pakkokin vähentää määriä. Tuskin jaksaisin samaa tahtia muutenkaan, en enää arvosta humaltumista niin paljon, se on koettu (tuhansia kertoja)
Hypnoositerapialla. Voi kuulostaa hullulta, mutta toimi. Maksoikin, mutta niin maksaa vuositasolla päivittäinen alkoholikin. Kannattaa tosin ennalta tehdä vähän taustatyötä hyvästä terapeutista, nimike ei ole suojeltu, eli kuka tahansa saa sitä käyttää.
En ostanut alkoholia ja ostin illaksi cocista tai jotain muuta hyvää juotavaa. Pieni herkkupala ei lihota .
Sain poikki vasta kun vaihdoin vähemmän stressaavaan työhön. Sitä ennen kaikki lopettamispäätökset sortui aina parissa viikossa.
Mä join usein arki-iltoina sixpackin isoja oluita, pe ja la pullon väkevää. Pidän tissutteluna, koska kävin töissä ja hoisin kaiken hyvin, eli käyttö ei ollut hallitsematonta. Alkoholi ei aiheuttanut elämääni muita haittoja kuin kaljamahan kasvua. Join noin ikävuodet 28-43. Sitten tosiaan alkoi terveys ilmoitella että tässä iässä ei tahdo enää kestää tätä menoa. Uupumusta, jatkuvia infektioita, uniaapnea, vaikea ylipaino, vatsahaava. Mutta alkoholista oli tullut mulle lääke sietää inhottavaa ja ylikiireistä työtä joten ei onnistunut vähentäminen ilman ammatin vaihtoa.
Mä en ole kyllä kokonaan lopettanut, mutta juon nykyisin vain muutaman kerran vuodessa kunnon kännit ja muuten en ollenkaan. Yksittäisistä saunakaljoista tai viinilasillisista en saa mitään iloa joten en sellaisia harrasta.
Sun pitää keksiä toinen tapa palkita itsesi, rentoutua tai minkä vuoksi nyt juotkaan.
Itselläni sama ongelma, välillä pitää arkenakin 🙄