Vaimo ei hoida lapsia ja kotia, vaan laittaa kaiken voimansa työntekoon….
Siinäpä tuo ongelma kokonaisuudessaan. Hän lähtee siis aamulla aikaisten töihin ja tulee töistä niin, että olen ehtinyt tehdä ruoan valmiiksi. Sen jälkeen hän ottaa pienet torkut ja tyypillisesti koomailee illan ja menee aikaisten nukkumaan, että jaksaa seuraavana päivänä. Hän on jatkuvasti uupunut ja burnoutin partaalla, koska työ syö hänen koko energiansa. Hänen edeltäjänsä työssä veti burnoutit ja kaikki vanhat työkaveritkin ovat tehneet saman. Sou….duuni on kamikaze-tyylinen. Olen ehdottanut, että lopettaisi moiset, mun palkalla kyllä eläisi….ja helposti voisin hankkia vielä lisääkin, jos joku auttelisi kotona mua, että mulle jäisi aikaa duunata lisää. Nytkin minä maksan kaiken elämisen….vaimo maksaa bensansa ja jotain henkilökohtaisia menoja….ei muuta… Koska mä hoidan ruokakaupatkin, niin makselen enemmän niitäkin menoja.
Minä hoidan lapset aamulla koulutielle ja hän pääsee aikaisten töihinsä. Yleensäkin hoidan lähes kaiken….vaimosta ei usein ole edes auttajaksi ja nyt ollaan just laskeutumassa työjaksoon, jossa hän ei pysty kotona yhtään mihinkään. Oikeastaan hän ei tee niin kovin pitkää päivää, mutta ei vain sen jälkeen energiat riitä mihinkään. Näin lähes kaikki kaatuu minun niskaani. Minä laitan ruoat, huolehdin lapsista ja kodista.
Mitä toivoisin? Että hän ei olisi niin kuollut joka ilta. Että antaisi huomiota lapsille….nyt jos vaikka mun lapsi tulee edes puhumaan, niin hän sanoo, että ei jaksa nyt puhua.,,,,,ja menee koneelle vääntää jotain työmailia. Omaa lastaan käyttää parina iltana harrastuksissa….vertailun vuoksi mä käytän monena päivänä. Ja niin….käytännössä teen kaiken ruoan, kaiken pyykinpesun ja siivouksen. Vaimo tuntuu kuvittelevan, että meillä on joku kotitonttu Dobby, joka duunaa kodin….ruoat yms. ikään kuin ilmestyvät itsestään….sanoikin kerran näin. Asumme vielä maalla ja meillä on eläimiä, minulla olisi kova tarve mennä pihalle rakentelemaan ja tekemään ns. miesten hommia, mutta en pääse, kun kaikki aikani menee kodin- ja lastenhoitoon, kun vaimosta ei oo hoitamaan omaa osuuttaan. Vaimo ei saa edes mun pesemiä omia vaatteitaan kaappeihinsa, vaan ne kerääntyvät isoksi kasaksi komeron nurkkaan, johon ne nakkaan kuivumasta… Harmitti, kun kaveri ihmetteli, että miksi en ollut yhtä rakennusjuttua saanut vieläkään valmiiksi? Kun mulle ei jää aikaa, vaikka raadan aikaisten aamusta myöhäiseen iltaan ja joka päivä....poikkeuksetta...ja paaaljon pidempää päivää kuin vaimo. Mutta vissiin kodin-lasten-eläintenhoitoa ei lasketa työksi....
Erityisesti ärsyttää, kun haluaa vielä nukkumaan mennessä höpöttää työasioistaan….henkisesti on ikään kuin koko ajan töissä. Senkin vähän, mitä tekee, niin tekee sen haluttomasti ja väsyneesti, mieluummin tekisi töitä koneella tai levähtäisi niin että voisi tehdä vielä lisää palkkatyötä=tälläinen tunne välittyy. Tänäänkin kun menen kotiin, niin perjantain kunniaksi hänestä ei ole mitään seuraa, ei minulle tai lapsille. Varmaan taas kököttää illan itsekseen sisällä, kun minä touhuilen töitäni ulkona ja lapset pomppii trampoliinilla. Vaimo kyllä tunnustaa ongelman, mutta tuntuu kuvittelevan, että homma ikään kuin järkkääntyisi itsestään….
Käytännössä minä olen lisäresurssi hänelle, joka on mahdollistanut säästyneen henkisen energian siirtymisen palkkatyöhön, paremmat tulokset ja pomojen kiitokset kannustavat yrittämään enemmän…. Minä sen sijaan kaipaisin yritystä pyykinpesuun, lapsiin ja eläimiin ja seksiin jotain voisi tehdä yhdessäkin….
Hänen tyhmä palkkatyönsä pilaa koko perheen elämää.
Kommentit (28)
Teillä on vaan roolit toisinpäin kuin yleensä. Helpottaa kun lapset kasvavat aikuisiksi.
Käänteisenä tuota just on monen naisen arki. Luulenkin, että tämä on naisen kirjoittama.
Uranaiset eivät sovellu äideiksi. Lapset kasvavat vinoon jos äiti vaan torkkuu ja on masentunut burnoutin takia.
Blaablaanlaa. Samaa kuin sinä tekee lähes kaikki perheelliset naiset. Kitisemättä.
Jätä tuollainen akka joka ei osallistu kotitöihin. Miehiä aina vaaditaan tekemään kotitöitä vaikka painaa raskasta työtä, mutta näyttävästi naisten ei tarvitse tehdä mitään jos on vaativa työ.
Niin, elämä on valintoja. Työnarkomaanin on vaikea samalla sulautua perhearkeen, oli mies tai nainen.
Ymmärsinkö oikein että vaikka hän tekee paljon töitä, sinä maksat silti lähes kaiken? Miten se on mahdollista?
Ehkä vaimollasi on työuupumus. Mutta sinä et sitä tajua, sillä nainen kuuluu kotiin hellan ja nyrkin väliin. Miesten työt ja naisten työt... Huoh, välttelisin itsekin sinua kuin ruttoa, vääntäisin vaikka 20 tuntista työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein että vaikka hän tekee paljon töitä, sinä maksat silti lähes kaiken? Miten se on mahdollista?
Nainen varmaankaan n sijoittaa palkkansa samoin kuin nämä lompakkolois-miehet yleensä tekee. Sama kuvio. Parempipalkkainen maksattaa pienituloisilla juoksevat menot ja lasten kulut ja itse käyttää oman palkkansa miten haluaa. Eikö kuullosta toisin päin yhtä kivalta?
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli selvä provo. Vaimo tekee kellon ympäri töitä eikä saa palkkaa. Nämä miesasiamiesten provot tunnistaa juuri noista epäuskottavista yksityiskohdista.
Muuten provon aihe on hyvä, moni nainen ja mies paiskii töitä niin että perhe kärsii. Ja osittain siitä saa syyttää työelämää joka vaatii mahdottomia.
Vierailija kirjoitti:
Blaablaanlaa. Samaa kuin sinä tekee lähes kaikki perheelliset naiset. Kitisemättä.
Kitisemättä? Oikeesti? Eihän täälläkään paljon muuta sisältöä ole kuin akat kitisemässä just samasta asiasta.
Sama meillä käänteisenä, minä siis nainen. Kaikenlisäksi mies, joka ei ole useinkaan edes kotona, valehtelee muille tekevänsä kaikki kotityöt ja hoitavansa lapset, minä kuulemma en tee mitään. Sinänsä tämä väite on aivan mahdoton, mutta esim. anoppi halusi uskoa tämän ja kälkätti asiaa ympäri kyliä, kunnes joku asian paremmin tietävä esitti pari tarkentavaa kysymystä, niin johan anopin suu sulkeutui, oli jo tosin ehtinyt nolata itsensä ennen tätä.
Hahah. On kuin kirjanpitäjä-äitini. Höpötti jatkuvasti kotona töistä. Isä kuunteli tuntitolkulla budjeteista ja muista debet/kredit-jutuista.
Huvittavinta oli, että äitini työ oli ihan simppeliä yhdistyksen talouspuolen töitä.
Isä hoiti kodin ja lapset oman johtajapestinsä ohella.
Ja nyt äitini kehtaa puhua siitä kun isämme ei tehnyt mitään kotona vaan hän teki kaikki kotityöt.
Äitimme vielä lepäsi viikonloppuisin ja emme saaneet häiritä.
Taitaa eukoksi olla jonkin sortin narsisti tai sitten vain uunottaa sua.
Eikö voi unohtaa sukupuolen tästä kokonaan? Ei ole oikein, että toinen on vastuussa kodista ja lapsista ja toinen vain itsestään ja työstään. Oli sitten mies tai nainen. Joten sun pitää nostaa asia keskusteluun ja vaatia muutosta. Jos muutosta ei tapahdu, voit joko kestää tai erota.
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä käänteisenä, minä siis nainen. Kaikenlisäksi mies, joka ei ole useinkaan edes kotona, valehtelee muille tekevänsä kaikki kotityöt ja hoitavansa lapset, minä kuulemma en tee mitään. Sinänsä tämä väite on aivan mahdoton, mutta esim. anoppi halusi uskoa tämän ja kälkätti asiaa ympäri kyliä, kunnes joku asian paremmin tietävä esitti pari tarkentavaa kysymystä, niin johan anopin suu sulkeutui, oli jo tosin ehtinyt nolata itsensä ennen tätä.
MIKsi olet valehtelijan kanssa yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vaimollasi on työuupumus. Mutta sinä et sitä tajua, sillä nainen kuuluu kotiin hellan ja nyrkin väliin. Miesten työt ja naisten työt... Huoh, välttelisin itsekin sinua kuin ruttoa, vääntäisin vaikka 20 tuntista työpäivää.
Monelle fiksulle kyllä kelpaisi tuo ap. Minä taas välttelisin miehenä sinunlaisia eukkoja. Asennevamma.
Mitä teet tuollaisella āmmāllā ?
Ota järki käteen ja eroa tuollaisesta, miksi edes olet katsellut häntä.
Akka mäkeen ja uusi alle, ei noita kannata ruveta säälimään vähän vertaa.
On harmi, ettei Suomessa voida käyttää kotiapulaisia. Setäni (toisessa EU-maassa) piti vaimonsa kanssa aina kotiapulaista 24/6. Se on kyseisessä maassa suhteellisen yleistä. Palkka taisi olla jotain 500 euroa/kk, parikymmentä vuotta sitten. Tyttö/nainen asui komerossa ja auttoi kaikessa mahdollisessa, sunnuntait oli vapaat. Kotiapulainen vaihtui yleensä vuosittain, sitä tehtiin vain määräaikaisesti, mutta aina löytyi uusi tilalle.
Ap, sun täytyy vaatia vaimoasi lopettamaan työnsä, sillä hän ei kykene hoitamaan tärkeimpiä velvollisuuksiaan. Ystävällisesti, mutta jämäkästi kerrot, että olet huolissasi, etkä aio sallia tilanten jatkumista.
Kun vaimosi kokee burnoutin (ajan kysymys), hänestä ei ole enää mitään iloa pitkään aikaan.
No hän ei tykkää perhe-elämä stä eikä kodinhoidosta. Olisipa mullakin paikka mihin noita paeta. Vaimosi on viisas nainen.