Kaikki mitä rakastin -blogisti Eeva Kolu avautui somemaailman valheellisesta kulissielämästä
Torstain Hesarissa pitkä artikkeli siitä, kuinka hän sairastui uupumukseen ja masennukseen, vaikka blogissa kaikki oli upeaa ja näyttävää. Luksuselämää, matkoja, sisustusta, rakkautta..kuulostaako tutulta? Alalle tulee vieläkin uusia yrittäjiä, jotka ovat helpon rahan perässä ja naimisissa somettamisen kanssa.
Kommentit (25)
Tuttua huttua. Onhan tää nyt nähty monen blogin kohdalla.
Itse olen miettinyt sitä, että miksi monilla tuntuu olevan tyylinä kailottaa myös kaikki omat sairautensa ja läheisiä kohdanneet ongelmat avoimesti somessa? Siinä minulla ainakin kulkee jo moraalisestikin tiukka raja, jota ei saisi ylittää.
Ihminen pitää vapaaehtoisesti blogia ja päättää itse, mitä sinne kirjoittaa. Sitten kertoo, miten raadollista on, kun blogeissa feikataan ja pidetään kulisseja yllä?
No eihän tällainen yllätä. Kaikki esimerkiksi tietävät, miten jossakin facebookissa avio-onneaan ylenpalttisesti kehuvat ovat tosiasiassa eron partaalla tai pettävän puolison uhreja. Nähty niin monta kertaa. Mtta valhe muuttuu hetkeksi todeksi jopa omassa mielessä, kun siihen haluaa uskoa. Ehkä noilla bloggareilla on se syynä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen pitää vapaaehtoisesti blogia ja päättää itse, mitä sinne kirjoittaa. Sitten kertoo, miten raadollista on, kun blogeissa feikataan ja pidetään kulisseja yllä?
Huomaa kyllä, että et ole lukenut Hesarin juttua kun noin "näppärästi" aloit kommentoimaan. Rouva Kolu kyllä selvitti hyvin seikkaperäisesti syyt ja seuraukset, joten itselleni jutun lukeneena ei todellakaan tullut sarkastinen sutkautuksesi mieleenkään.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä luitko ko. jutun kokonaisuudessaan, kommentistasi päätellen et tainnut lukea. Siinä hän nimittäin nimenomaan kertoo tilanteen kehityskulusta: siitä miten alussa homma oli luovaa ja vapaata, sitten hän alkoi sensuroida itseään lukijapalautteen takia ja lopulta rakensi tuon tyypillisen feikki-identiteetin. Blogaaja ei toimi tyhjiössä.
Kommentoinnin salliminen blogijulkaisuissa on todellinen riski kuten tuosta jutustakin tuli ilmi. Kolun uudessa blogissa kommentointi on estetty, jotta mielenrauha ei taas olisi katkolla.
Ehkä sekä lukijoiden (lue kuvien katselijoiden), että bloginpitäjien pitäisi pysähtyä. Olen aina ihmetellyt halua jakaa kuvia omasta elämästään täysin tuntemattomien kanssa, mikä tuossa ajatuksena? Kuvat itsestä julkisesti - no siinähän aivan väistämättä laittaa itsensä kritiikille alttiiksi. Ja kun tekee ihmisten kiinnostuksesta omaan elämäänsä itselleen ammatin - on vaikeaa, rasittaa ja tulee paineita, yllätys. Ehkä se alkuperäinen ajatus on ollut joku jakamisen tarve, sitten tullut "helppo raha" ja paineet pitää blogi kiinnostavana ja tulotaso korkeana. Totisesti toivon, että insta-blogi-maailma kutistuu keinotekoisuuteensa ja ihmiset alkavat aidosti kohtaamaan ja kuuntelemaan toisiaan kuvien tykkäyksien sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Totisesti toivon, että insta-blogi-maailma kutistuu keinotekoisuuteensa ja ihmiset alkavat aidosti kohtaamaan ja kuuntelemaan toisiaan kuvien tykkäyksien sijaan.
Itse olen elänyt senkin ajan, jolloin tuttavien ja sukulaisten luokse pölähdettiin yllätysvierailuille etukäteen mitään varoittamatta. Emännillä piti olla aina tarjottavaa varattuna kahvipöytään. Saattaisi nykyajan kasvateille olla käsittämättömän vaikeaa hyväksyä moinen kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totisesti toivon, että insta-blogi-maailma kutistuu keinotekoisuuteensa ja ihmiset alkavat aidosti kohtaamaan ja kuuntelemaan toisiaan kuvien tykkäyksien sijaan.
Itse olen elänyt senkin ajan, jolloin tuttavien ja sukulaisten luokse pölähdettiin yllätysvierailuille etukäteen mitään varoittamatta. Emännillä piti olla aina tarjottavaa varattuna kahvipöytään. Saattaisi nykyajan kasvateille olla käsittämättömän vaikeaa hyväksyä moinen kulttuuri.
Järjettömiä käytäntöjä on usein vaikea hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaankin linnottauduttu omiin puhtaanvalkoisiin koteihin turvallisesti neljän seinän sisälle. Niissä kodeissa sitten seurataan blogeja ja sometilejä sekä kommunikoidaan ulkomaailman kanssa erilaisilla teknisillä vimpaimilla vältellen viimeiseen asti oikeita ihmiskontakteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä, että et ole lukenut Hesarin juttua kun noin "näppärästi" aloit kommentoimaan. Rouva Kolu kyllä selvitti hyvin seikkaperäisesti syyt ja seuraukset, joten itselleni jutun lukeneena ei todellakaan tullut sarkastinen sutkautuksesi mieleenkään.
Juu, en lukenut, kun ei tule hesaria eikä aloittajakaan linkannut juttua tähän. Sinähän olisit näppäränä voinut kertoa, mikä viestissäni meni mönkään. Hänetkö on pakotettu pitämään blogia?
Vierailija kirjoitti:
Kommentoinnin salliminen blogijulkaisuissa on todellinen riski kuten tuosta jutustakin tuli ilmi. Kolun uudessa blogissa kommentointi on estetty, jotta mielenrauha ei taas olisi katkolla.
Blogia voi kommentoida ja siitä voi keskustella blogin fb-sivulla. Mutta ei tosiaan anonyymisti.
Missäs muuten olisi listattuna laadukkaita ja kiinnostavia MIESTEN tuottamia blogisivustoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järjetöntä on tavata ihmisiä kasvotusten, kahvitella yhdessä ilman että vierailu sovitaan kauan etukäteen kun kalenterissa on tyhjää?
Se oli leppoisampaa aikaa silloin, ei tarvinnut valmistella ja järjestellä kuten nykyään - jos ihmiset edes kyläilevät toistensa kotona.
Eevasta on saanut blogien kauttakin herkän vaikutelman. Bloggaajien suhteen hirvittää, että ovat tavallaan julkkiksia, tai siis jakavat itsestään vielä paljon enemmän kuin vaikka pop-tähdet. Kuitenkaan heillä ei ole mitään kunnollista yhteisöä tukenaan. Näyttelijöillä on produktioissaan kollegat, musamaailman tähdillä managerit ja muut taustajoukot. Eikä bloggaajalla ole työterveyshuoltoakaan, jollei sitä itse järjestä.
Vierailija kirjoitti:
Missäs muuten olisi listattuna laadukkaita ja kiinnostavia MIESTEN tuottamia blogisivustoja?
Remontti-Reiskan niksinurkka.
Tässä eevalle ja kaikille samankaltaisille nuorille naisille jotka lankeavat somemaailman vietäväksi :
Jos tekee bloggaamisesta itselleen ammatin, on ihan selvää, että lukijoille pitää tuottaa sellaista materiaalia, mitä nämä haluavat lukea. Lähes kaikissa muissakin ammateissa tehdään sitä, mistä asiakas on valmis maksamaan. Jos bloggaa vain omaksi huvikseen, voi kirjoittaa ihan mitä haluaa.
Feikkielämää, mikäs sen mukavampaa. Itsetunto nousee yläpeukuista ja tykkäyksistä ja kehuista.