Sokerittoman mehun juottaminen 4 kuukautta vanhalle
Ystäväni juottaa sokeritonta mehua 4 kuukautiselle lapselle joka jo syö kiinteää ruokaa...mitä mieltä olette ja onko teillä kenelläkään kokemusta kyseisestä asiasta? minkä ikäiselle mielestänne voi juottaa jo sokeritonta mehua, ikäänkuin että laittaa ´makua hieman veteen??? itse juotan samanikäiselle lapselleni keitettyä vettä, enkä uskalla samanlaista kyllä kokeilla...mielipiteitänne mielellään kuullen:)
Kommentit (15)
Nelikuinen vauva ei tarvi vielä ollenkaan muuta kuin maitoa. Täysimetys suositushan nykyään 6 kk:een asti. Itse imetän mieluiten täysin tuon 6 kk ja sitten vasta muihin makuihin. Mutta mehuja nyt ei ennen 1 vuotta tarvita. Ja tässä aiheessahan mielipiteitä riittää yhtä monta kuin on äitejä :)
Mehuja ei tarvita 1-vuotispäivän jälkeenkään. Vesi on paras janojuoma!
Itse olen antanut reilun 10 kuukauden ikäiselle pojallemme maistiaisena appelsiinimehua pari kertaa aamupalan jälkeen. Määrä on tosin ollut vain pari teelusikallista. Syöhän se jo appelsiiniakin, joten ei se appelsiini mehuna varmaan sen kummallisempaa ole. Mutta mehut tulevat olemaan harvinaista herkkua meidän pojalle, jos se äidistä on kiinni. ;)
ei oikeasti tarvitse mitään muuta nestettä kuin maitoa (oli se sitten äm tai korviketta) koska vesi ja muut nesteet sotkee vaan vauvan elektrolyyttitasapainoa ja vaikuttaa myös osaltaan vauvan ravitsemustilaan. Eli kesälläkään ei tarvitse antaa vettä, pelkkä maito riittää.
rupesin antamaan nyt kun poika on n.7kk. tosin aika litkua se on, mutta väri vaihtuu ja hiukan maistuu muullekkin kuin vedelle, kun ei vettä huoli vaikka kuinka ahkerasti tyrkyttää.
mehua annan koska meillä on ruvennut olemaan n. 30 astee lämpötiloja ja täytyyhän sen jotakin juoda,kun maitokaan ei kelpaa kuin aamulla ja velli ei mielestäni ole juomista, se on syömistä.
kuumuuden takia siis oletan ettälapsella on jano ja siksi annan.
Olen antanut pojalle (5kk 3vk) muutamia kulauksia omenatuoremehua. Annanhan hedelmäsoseitakin mm. omena-päärynää, joten mikä siinä mehussa on niin kamalaa?
Jos mehu on sokeroimaton, niin varmaan voi antaa esim. välipalalla. Mutta yleensähän mehuja ei suositella juomaksi (siis, että annetaan vähän väliä), koska hampaathan siitä menee pilalle, oli sitten sokeroimaton tai ei. Hampaat kestää sen 4-5 happohyökkäystä päivässä ja jos mehua antaa pitkin päivää, niin siitä on haittaa.
Myöskään ei kannata totuttaa vauvaa mehuun siksi, että ehkä vesi ei enää maistukaan, joka kuitenkin on se janojuoma.
että hänen juomansa ovat maito ja vesi :) Ei ole koskaan tykännyt, vaikka on maistanutkin, mutta maistamiset ovatkin olleet sitten yli vuoden vanhana.
Hammaslääkäri piti erittäin hyvänä sitä, ettei mehuja juuri juoda.
niin mielummin sokerilla makeutettua kuin makeutusaineilla!
Itsekeitetyt marjamehut tai puristetut voivat kai olla sokerittomia, mutta kaupan mehuissa suosikaa oikeaa sokeria kuin vaikkapa aspartaamia.
Meillä tyttö 10 kk oli juuri pari päivää lähes mehukuurilla, sillä oli kovassa ripulissa+ kuumeessa, ja oksensi aina heti maitoa annettuani. Tämä oli tietty erikoistapaus...
Olen ehdottomasti samaa mieltä Minmar79 kanssa!!! Aivan turhia happohyökkäysiä jos joka janoon juo mehua. Piankos vauva osaa kieltätytyä vedestä, jos on " parempaa" tarjolla.
Vaurioittavat happamuudellaan hammaskiillettä.
Vauva ei todellakaan tarvitse mehuja (eikä isompikaan lapsi). Mehuja vasta myöhemmin, synttärijuhlilla tms. erikoistilanteessa. Ei ole mitään järkeä opettaa lasta mehujen litkimiseen.
Jos mehua jostain kumman syystä on pakko antaa (esim. kova helle, eikä vauva millään suostu juomaan vettä ja maitoa tarpeeksi), niin aina aterian yhteydessä, jottei happohyökkäyksiä tulisi tarpeettomasti.
mutta jos esim taaperolle hammashoitoloasta sanottiin, että jos mehuja haluaa juoda, niin sitten aterioiden yhteydessä. Jos antaa janojuomaksi, hampaille tulee koko ajan happohyökkäyksiä. Joskus annan taaperolle ja annan xylitol-purkan heti perään. Onneksi meillä ei lapsi vaadi limsaa, kun en ole siihen tottuttanut. Mehusta yritän tehdä todella laimeaa litkua.
Eli mehumaijalla marjoista suodatettu, ei lisätty sokeria eikä sitä makeutusainetta. Ymmärsinkö väärin? Näin minäkin ajattelin tehdä myöhemmin kesällä.
Sehän on sama, kuin antaisi marjoja, mutta vain mehumuodossa.
Ja kyllä vauvat tarvitsevat vettä!! Ainakin meidän tyttö. Eihän se maito ole kesäkuumalla hyvä janojuoma, vaan nimenomaan vesi, joka vie janon tunteen pois.
Heather ja Neiti-nessukka 9kk
Kyllä ihan ymmärsit oikein ap:n asian. Mutta siis siinä mehun antamisessa vähän väliä on se ongelma, koska vaikka mehussa ei ole mitään muuta kuin itse marja tai hedelmä, aiheuttaa se happohyökkäyksen. Eli jos nyt välttämättä mehua haluaa antaa, niin kannattaa antaa se muun aterian yhteydessä eikä janojuomana.
Meillä poikkeustapaukset olivat neljä päivää kestänyt mahatauti ja viikkoa myöhemmin sairastettu kurkunpäätulehdus. Poika ei oikein silloin mitään suostunut ottamaan, lopulta ei edes maitoa, ja mehulla saimme hänet houkuteltua juomaan. Muuten ei 10,5 kk ikäinen poikamme ole mehua saanut eikä varmasti vielä vähään aikaan saakkaan.
Nelikuinen vauva ei tarvi vielä ollenkaan muuta kuin maitoa. Täysimetys suositushan nykyään 6 kk:een asti. Itse imetän mieluiten täysin tuon 6 kk ja sitten vasta muihin makuihin. Mutta mehuja nyt ei ennen 1 vuotta tarvita. Ja tässä aiheessahan mielipiteitä riittää yhtä monta kuin on äitejä :)