Kuinka moni muistaa ensimmäiset matkapuhelimet?
Onko täällä monta, jolla on ollut esim. LA-puhelin?
Minulla ensimmäinen matkapuhelin oli NMT-900 Nokian luuri. En muista mikä malli tarkemmin ottaen. Niihin aikoihin alkoi tulla ensimmäiset GSM puhelimet.
Kommentit (21)
Ensimmäiseni oli Mobira Cityman 150. Vuonna 1994 se maksoi 6400 markkaa eli nykyrahassa noin 1500 euroa. Laite oli hankala käyttää, eikä se tahtonut löytää kenttää maaseudulla mitenkään.
Meillä oli Mobira Cityman mökkipuhelimena. Kuuluvuus oli todella huono!
faijalla oli tommonen ericsonin tupakkasytyttimellä toimiva parin maitotölkin kokoinen autopuhelin puhuvassa autossa :p
Kavrillla oli tollanen. Repusssa joutu kuskaaaan. Käytiin tilaamassa limsaa automaaatista.
Minä muistan. Mun eka puhelin oli Nokia 5110.
Vierailija kirjoitti:
Kavrillla oli tollanen. Repusssa joutu kuskaaaan. Käytiin tilaamassa limsaa automaaatista.
Täää oli siii aikaa kun nokia 3330 oli jo kovasssa huudossa.
Kuka muistaa autopuhelimet? Sellaista joskus lainattiin tuttavaperheeltä matkalle. Sellainen kunnon laukku ja painoi monta kiloa.
Isällä oli vuonna jotain arp autossa. Joutui soittamaan keskukseen ja pyytämään " saisinko auto numero se ja se", joten kauas on tultu matkapuhelinmaailmassa. Arp= autoradiopuhelin, oli kiinteä luuri auton keskikonsolissa. Arp oli aikaa ennen nmt:tä.
Isällä mobira cityman vuonna 1991. Oman ekan puhelimen sain 1994 oli jo GSM. Puhelimessa oli valmius lähettää tekstiviestejä mutta verkko ei vielä ekana vuona tuota toimintoa tukenut. Puhelin maksoin n. 7000 mk en muista tarkkaa hintaa kun porukat sen osti, kun lähdin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.
94 oli jo paljon pienempi puhelin, tommonen sokerikilon kokoinen.
Mut noi 80 luvun puhelimetoli vähän jänniä.
-97 oli jo kaikilla ainakin ankkalammessa noita uusia pieniä nokian puhelimia, yks finskikavri tota vähän ihmetteli että totes "joo no ankkalammessa varmaan., mutta finskipuolella ei ollu ku vasta 4-7v myöhemmin kännyt yleisiä"
Mobira Talkman oli se autopuhelin
Mulla oli eka puhelin -98, joku Sony, mahtui käsilaukkuun. Opiskelin silloin sairaanhoitajaksi.
Olen ollut nuorena työssä HPY:llä ja kaikki tuo puhelintekniikka ihan alusta alkaen oli meillä päivittäin tuttua asiaa ja karttoja katseltiin asiakkaiden kanssa, että toimiiko se NMT-450 mökkimaisemissa. Huvittaa on oma muisto siitä, kun kenttää ei ollut ja mentiin metsässä halkopinon päälle niin saatiin soitettua kun kuuluvuus parani. Oi noita aikoja ....oli se ....
Piipittävä Säkkijärven polkka soittoäänenä <3
Sain ekan kännykkäni 1997 syksyllä, kun olin 20-vuotias.
Nokia 1611.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b8/Nokia_1611.jp…
Meillä oli sellanen matkalaukkumalli. Auton katolle kiinnitettiin mieletön antenni imukupilla. Vuosi oli 1989. Puhelin tais maksaa 15000 mk. Olin just saanu ajokortin.
Mulla oli sellainen jäätävä Motorolan halko, kun muutin omilleni vieraaseen kaupunkiin v. -95. Piti olla reppu mukana, jos otti sen esim kaupungille. Soittaminen oli aivan järkyttävän kallista ja akku kesti muutaman tunnin. Hävetti ihan helvetisti, jos puhelin soi vaikkapa bussissa. Ihmiset kääntyivät katsomaan jne, kenelläkään ei tuntunut olevan vielä kännyköitä. Silloin NMT-aikaan akun hyytyessä puhelu ei katkennut suorilta, vaan äänenlaatu meni ensin tosi huonoksi. Olin niin iloinen, kun sain vihdoin oman lankaliittymän, vuokralle. Toimivan gsm:n sain ostettua vasta -98-99 muistaakseni.
Nokia 3330 cypresshilll soittttoääni.