Uskaltaako ennakkoäänestää vai kannattaako odottaa vaalipäivään?
Miten ennakkoäänet säilytetään niin, ettei esim. joku virkailija voisi lisätä/poistaa ennakkoon annettuja ääniä?
Kommentit (18)
Just tulin uurnilta, ja ihan itse suljin kirjekuoren jonka vaalivirkailija otti talteen. En näe mitään syytä epäillä vaalivilppiä tms. Koska äänethän rekisteröidään siltäkin varalta ettei tuplana äänestäminen onnistu keneltäkään. Mukavan rauhallista minusta käydä äänestämässä ennakkoon, niin ei tarvitse tungoksessa jonottaa sitten viimeisenä äänestyspäivänä :)
Vierailija kirjoitti:
Just tulin uurnilta, ja ihan itse suljin kirjekuoren jonka vaalivirkailija otti talteen. En näe mitään syytä epäillä vaalivilppiä tms. Koska äänethän rekisteröidään siltäkin varalta ettei tuplana äänestäminen onnistu keneltäkään. Mukavan rauhallista minusta käydä äänestämässä ennakkoon, niin ei tarvitse tungoksessa jonottaa sitten viimeisenä äänestyspäivänä :)
Niin, mutta miten estetään ettei joku virkailija takahuoneessa parin päivän päästä poista 100 kuorta uurnasta ja sitten korvaa ne itse täyttämillään?
No ihan oikeestiko luulet jotain vaalivirkailijaa kiinnostavan niin paljon että alkaa tuollaista riskeeraamaan? 😂
Vierailija kirjoitti:
No ihan oikeestiko luulet jotain vaalivirkailijaa kiinnostavan niin paljon että alkaa tuollaista riskeeraamaan? 😂
Jos joku maksaa virkailijalle pari tonnia vilpin tekemisestä, niin ehkä joku virkailija näin tekisi. Tai jos joku virkailija on hakenut työhön varta vasten vilppi suunnitelmissa.
Heh. Kun persujen odottama jytky jääkin tussahdukseksi, tässä on selitys valmiina. "Vaalivirkailija söi äänestyslippuni."
Ei siinä mitään uskaltamista ole. Vaalivirkailijoissa on useiden puolueiden väkeä juurikin väärinkäytösten vuoksi. Käsittääkseni myös tavat jolla äänestyslappuja käsitellään on säädelty. Jos tämä joskus pettää niin ollaan banaanivaltiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta miten estetään ettei joku virkailija takahuoneessa parin päivän päästä poista 100 kuorta uurnasta ja sitten korvaa ne itse täyttämillään?
Jos näin oikein niin ne äänestyslipukkeet oli numeroitu takapuolelta, eli vilpillisen virjailijan pitäisi vähintään osata korvata lipukkeet juuri oikeilla järjestysnumeroilla, koska ne eivät ole identtisiä.
ja kuitenkin lasketut+hylätyt äänet ei koskaan vastaa annettujen äänien määrää. Yleensä heittää vain muutamalla kymmenellä per äänestyspaikka... mutta joskus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen melko varma siitä että nämä äänestyskuoret laitetaan lukittuun paikkaan kunnes ääntenlaskenta alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä virkailijoita ole aina kaksi eri puolueista?
On eri puolueista. Minuakin pyysi kerran eräs kepulainen työkaveri ääniä laskemaan. Hän siis kuului vaalilautakuntaan kepun edustajana. Olisin kai saanut jotain pientä korvaustakin siitä. En mennyt kun minulla oli jotain muuta tekemistä. Itse en ole kepulainen enkä äänestä kepua mutta olisihan se ollut mielenkiintoista katsoa sekin homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri puolueista. Minuakin pyysi kerran eräs kepulainen työkaveri ääniä laskemaan. Hän siis kuului vaalilautakuntaan kepun edustajana. Olisin kai saanut jotain pientä korvaustakin siitä. En mennyt kun minulla oli jotain muuta tekemistä. Itse en ole kepulainen enkä äänestä kepua mutta olisihan se ollut mielenkiintoista katsoa sekin homma.
Kepu pettää aina. Eli, kai se kepulainen työkaveri jotain vilppiä harjoitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos valvojina olisi esim. feministipuolueen ja vihreiden kannattaja, niin eivätkö he voisi yhdessä tehdä sopimuksen, että poistetaan parisataa ääntä, ja sitten korvataan omilla edustajilla? Koska edellä mainittujen puolueiden kannattajissa on enemmän sellaista "me olemme oikeassa kaikessa" ja ollaan mukamas hyvien puolella, joten vaalivilppi olisi ihan oikein.
Nyt ei olla missään Venäjällä. Eivätkä virkailijat ole yksin niiden kuorten kanssa hetkeäkään.
Ehkä ois parempi ettet äänestä ollenkaan. Foliohattujen takia siellä jos mitä kaheleita istuu eduskunnassa.
Foliohattujen pitäisi keksiä muita harrastuksia itselleen kuin politiikan.
Ihan samaa mietin.